Kalendarz wydarzeń
Grudzień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Z czym jeść PR?


Porady ekspertów | Marketing 2007-02-08 10:27:17

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Aby dostosować się do zmieniających się warunków otoczenia przedsiębiorstwa poszukują nowych środków utrzymywania przewagi konkurencyjnej, takich jak działania z zakresu public relations. Coraz więcej polskich firm zaczyna doceniać zalety, jakimi są akceptacja i poparcie otoczenia oraz korzyści, jakie niesie za sobą posiadanie dobrej reputacji. Jak zatem ugryźć PR?

Zmiany zachodzące w gospodarce są w obecnym świecie jednym z podstawowych warunków działalności przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej. Przyczynami zmian w działaniach podmiotów gospodarczych mogą być czynniki wewnętrzne (zachodzące w samym przedsiębiorstwie) czy też zewnętrzne, występujące poza nim. Zmiany te nabierają szczególnej roli w okresie transformacji społeczno-gospodarczej, która w naszym kraju jeszcze się nie zakończyła.
Aby dostosować się do zaistniałych warunków przedsiębiorstwa poszukują nowych środków utrzymywania przewagi konkurencyjnej, takich jak działania z zakresu public relations. Coraz więcej polskich firm zaczyna doceniać zalety, jakimi są akceptacja i poparcie otoczenia oraz korzyści, jakie niesie za sobą posiadanie dobrej reputacji. Dotyczy to w szczególności sektora małych i średnich przedsiębiorstw, który stanowi ok. 99 % ogółu przedsiębiorstw i wytwarza prawie 50% PKB.

Czymże zatem jest owo osławione pojęcie „public relations”? Nieprawidłowo rozumiane, bardzo często bywa ono powodem niejasności. Jeden z ogólnopolskich dzienników zapytał czytelników  o polski odpowiednik tego terminu. Padło wiele odpowiedzi, często bardzo zabawnych: „firmochwał”, „splendornik”, „koloryzator”, „relatywista”, „idealizator”, „lukiernik”. Ukazuje to obraz PR, który widzi opinia publiczna, taki też obraz – co pokazują również wyniki badań przedstawionych w niniejszym artykule – często widzą polscy przedsiębiorcy. Istota PR powoduje nawet specjalistom trudności w zdefiniowaniu; jak podają różne źródła powstało już kilka tysięcy definicji.

Brytyjski Instytut Public Relations, najstarsza organizacja zajmująca się tą problematyką, definiuje public relations jako „przemyślane, planowane i systematyczne staranie wytworzenia i podtrzymywania wzajemnego zrozumienia między organizacją a jej publicznością.”
Praktycy formułują swoją definicję w nieco inny sposób: „PR to informacja. To informacja uczciwa i obiektywna, fachowa i kompetentna, pełna, szybka, przyjazna dla mediów i opinii publicznej, etyczna i odpowiedzialna. PR jest działaniem stałym, dotyczącym tzw. całokształtu firmy i wymagającym starannego planowania”.

Tyle teorii.
Jak to wygląda w praktyce? Działania public relations obejmują szeroki wachlarz zadań. Do najważniejszych zaliczyć należy:

Czy w małych i średnich firmach stosuje się PR? Okazuje się, że w większości z nich co najmniej używa się (świadomie bądź też nieświadomie) pewnych technik które wchodzą w zakres public relations. Doświadczenia małych i średnich firm w Polsce pokazują, że firmy najchętniej budują swój wizerunek i reputację poprzez:

Każde z ww. działań wymaga sporych przygotowań i stosunkowo dużego nakładu pracy (czasem może też być dość kosztowne).

Z perspektywy small biznesu niektóre działania PR mogą się wydać nieco bezsensowne lub co najwyżej – należy je zmarginalizować.
Jaki jest bowiem ich cel? Wszyscy mówią górnolotnie o „lepszej komunikacji z otoczeniem”, „budowie współpracy z poszczególnymi segmentami”, „dobrej reputacji”. To wszystko prawda, ale... Gdzieś na końcu wszystkich działań jest przecież sprzedaż, z czym wiąże się również – zgodnie z teoriami marketingowymi – zaspokojenie potrzeb naszych klientów. A na tym chyba każdej firmie zależy najbardziej, szczególnie w sektorze MŚP. Chyba, że do czynienia mamy z monopolem w danej branży lub myślimy wyłącznie krótkookresowo – „wcisnąć klientowi byle co i zmykać”...

Małe i średnie przedsiębiorstwa często wykazują lepsze wyniki finansowe niż duże firmy. Przeciętnie mali producenci uzyskują wyższy zysk na jednostkę zainwestowanego kapitału niż duże firmy. Sektor MSP jest bardziej elastyczny na wymagania rynku, częściej wprowadza innowacje i zatrudnia coraz więcej ludzi. Przede wszystkim jest jednak zapleczem dla funkcjonowania wielkich przedsiębiorstw.

Dynamika rozwoju sektora MSP, którą można zaobserwować od początku transformacji gospodarczo-ustrojowej w Polsce powoduje, że firmy te będą musiały bardzo szybko nadrobić zaległości w piarowskim know-how i praktycznym zastosowaniu jego narzędzi. Dotyczy to w szczególności budowy nowej struktury podziału obowiązków pracowniczych, nowatorskiego podejścia do sprzedaży i marketingu oraz wielu działań, które należy podjąć wewnątrz firmy. Ale to już temat na inny artykuł.

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: kontakt klienci praktyka targi szkolenia klient wynik sektor kraj organizacja innowacja przedsiębiorstwa działania przedsiębiorcy firma praca prawo polski informacja działalności polska cel termin rynek przedsiębiorstw należy gospodarka
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE