Kalendarz wydarzeń
Listopad 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Motywuj pracowników nie tylko od święta


Porady ekspertów | Kadry 2011-12-30 09:45:09

Wywiad z Andrzejem Blikle, szefem legendarnej rodzinnej firmy, ekspertem z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi realizowany podczas spotkania przedsiębiorców w ramach projektu "Liderzy Zmian".

Postuluje Pan model zarządzania firmą oparty na współpracy i wzajemnym zaufaniu na linii pracownik-szef. Jak zarządza się pracownikami w takim modelu - trudniej czy łatwiej niż w modelu bardziej represyjnym?

Powiedziałbym, że trudniej, ale skuteczniej. To trochę tak, jak z pilotowaniem samolotu i pieszą wyprawą. Samolotem jest na pewno trudniej sterować, niż iść na nogach. Ale jak daleko możemy dojść pieszo? Ponadto zarządzanie metodą kija i marchewki niesie dodatkowe ryzyko. To narzędzie obosieczne – raczej szybciej, niż później zwróci się w kierunku osób, które z niego korzystają.

Czy każdy pracownik jest w stanie działać w takim modelu zarządzania, który Pan postuluje? Może jednak część jest przyzwyczajona do wyścigu szczurów i nie sposób zachęcić ich do zgodnej pełnej zaufania współpracy?

Oczywiście, że ludzie mają swoje nawyki, doświadczenie, często bardzo bolesne, ale nie zgadzam się z opinią, że wyścig szczurów jest komfortową sytuacją. Polega na tym, że szczury, biegnąc do przodu, gryzą się w tylne odnóża – to nie jest ani przyjemne, ani oczekiwane.

Jaki musi być szef w takiej firmie nastawionej na bliską współpracę z pracownikami?

Musi przede wszystkim chcieć współpracować ze swoim personelem, ale musi też wiedzieć, jak to robić. Niezbędna w tej sytuacji wiedza nie jest powszechna – nie uczymy się jej w szkole, ani w ramach typowych programów nauczania na studiach. Zdobywa się ją w codziennej pracy, odpowiedzialnie kierując zespołem ludzi.

Jak wygląda w praktyce współpraca szefa z pracownikami w takiej firmie, jak Pana? Jak często rozmawia Pan z nimi?

Z najbliższymi współpracownikami rozmawiam codziennie. Teraz jestem prezesem rady nadzorczej, więc kontakty z personelem firmy nie są tak intensywne, jak były, gdy kierowałem operacyjnie spółką, jako prezes jej zarządu. Wtedy kontakt z załogą był bardzo intensywny – w ciągu dnia komunikowaliśmy się co najmniej kilka razy.

Czy można pogodzić prowizję dla najlepszych handlowców z modelem zarządzania bez kija i marchewki? Wydaje się, że handlowcy są maksymalnie nastawieni na wymierny efekt swej pracy i trudno wyobrazić sobie by pracowali tylko dlatego, że mają wzorcowe relacje z szefem i resztą załogi.

To bardzo powszechne i zarazem nieprawdziwe przekonanie. Bierze się stąd, że w większości firm funkcjonuje model kija i marchewki z wynagrodzeniem dla handlowców w postaci prowizji od utargu. Tymczasem handlowcy to też ludzie i podobnie, jak inni najsilniej reagują jednak na motywacje godnościowe. Pogląd, że handlowiec nie będzie pracował bez prowizji jest niezgodny z prawdą. Przy czym, budując nowy system współpracy z firmą, trzeba to zrobić starannie – gdy powie się bezpośrednio handlowcom, że zabieramy im prowizję od wynegocjowanych kontraktów, będą protestowali.

Jak Pana model zarządzania sprawdza się w sytuacjach kryzysowych – takich gdy trzeba działać szybko, otoczenie szybko się zmienia?

W trudnych sytuacjach wszyscy jesteśmy zestresowani. I właśnie wtedy model oparty na partnerskich, uczciwych relacjach szef-pracownicy jest szczególnie potrzeby – sprawdza się bardzo dobrze.

Czy właściciele mniejszych firm są skazani na samotność w swych rozważaniach dotyczących wprowadzania zmian w swojej firmie?

Z pewnością nie. Interesujące projekty są realizowane między innymi z funduszy unijnych. Jednym z nich jest program „Liderzy zmian” realizowany przez Górnośląską Agencję Rozwoju Regionalnego. Dzięki niemu menedżerowie i właściciele małych i średnich przedsiębiorstw, w trakcie serii spotkań ze swoimi bardziej doświadczonymi kolegami z większych spółek i ekspertami, mogą wysłuchać ich uwag i opinii dotyczących najnowszych trendów i technik związanych z zarządzaniem firmą. Sam w nim uczestniczę w roli eksperta mówiącego o swoich doświadczeniach w prowadzeniu firmy.

rozmawiała Zuzanna Barc

Tagi: motywowanie zarządzanie personelem kadry personel
Źródło: Liderzy Zmian
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE