Kalendarz wydarzeń
Czerwiec 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Etapy tworzenia strategii komunikacji


Porady ekspertów | Marketing 2011-12-12 09:22:54

Tworzenie strategii komunikacyjnej jakiejkolwiek marki jest trudnym i wieloetapowym procesem. Należy bowiem z góry zaplanować wszystkie celowe działania komunikacyjne, jakie w przyszłości podejmie podmiot, który jeszcze nie istnieje w zbiorowej świadomości. Na czym polegają poszczególne etapy projektowania strategii PR?

Budując plan PR, pamiętaj: wszystko jest komunikacją, a Twój produkt i każdy jego element - komunikatami. Od logo, poprzez design strony, opakowania, fryzurę, ubiór, umiejscowienie w określonym kontekście, treści publikowane w imieniu marki, aż po opinie ekspertów i konsumentów o niej - wszystko niesie ze sobą informacje składające się na wizerunek marki w umyśle odbiorcy.

Aby był on spójny i zgodny z Twoimi założeniami, a nie przypadkowy i niespójny, musisz komunikację w imieniu marki skrupulatnie zaprojektować, rozpisać, a następnie realizować punkt po punkcie. Bo dobry produkt to taki, który odzwierciedla dobrą, czyli spójną i adekwatną strategię.

1. Ustalenie sytuacji wyjściowej marki
Zanim podejmiesz wysiłek opracowania planu komunikacyjnego dla swojej marki, poznaj środowisko, w którym przyjdzie jej funkcjonować. To najżmudniejszy, ale też bardzo istotny etap przygotowań. Wykonaj możliwie jak najbardziej dogłębną analizę otoczenia i postaraj się określić kluczowe, złożone kwestie:

2. Cele komunikacyjne
Jeśli znasz już swoją grupę docelową i miejsce marki w przestrzeni rynkowej, przystąp do określenia celów, którym podporządkujesz całą komunikację z otoczeniem.

3. Analiza szans i zagrożeń
Kolejna popularna technika analityczna, polegająca na tworzeniu rachunku plusów i minusów - bardzo przydatna w drodze do strategii doskonałej. Ten etap wymaga od Ciebie obiektywnego spojrzenia na to, co ma do zaoferowania Twoja marka, a czego jeszcze jej brakuje.

SWOT polega na posegregowaniu posiadanych informacji o danej sprawie - w tym wypadku o Twojej marce na tle otoczenia konkurencyjnego - na cztery kategorie czynników strategicznych:

S i W odnoszą się ściśle do cech i właściwości samej marki, O i T natomiast - tak do marki, jak i jej otoczenia. Postaraj się szczerze spojrzeć na swój produkt i znaleźć okoliczności i cechy odpowiednie dla każdej z powyższych kategorii. Taki bilans mocnych i słabych punktów, szans oraz zagrożeń, da Ci pełny obraz Twojej marki, pokaże nad czym musisz najmocniej pracować i pozwoli zaplanować strategiczne metody zapobiegania lub uniknięcia zagrożeń.

Powyżej przytoczono pierwsze trzy kluczowe etapy pracy nad strategią komunikacyjną. Pełny poradnik, obejmujący cały ten proces, znajdziesz w artykule Strategia PR krok po kroku na blogu Artweb-Media.

Tagi: strategia PR publik ralations marka komunikacja
Źródło: materiały prasowe/Artweb Media
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE