Kalendarz wydarzeń
Sierpień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Sztuka motywacji


Wiadomości | Kadry 2011-09-28 11:45:37

Motywowanie polega na takim wpływaniu na innych, by poruszali się w pożądanym przez nas kierunku. Motywację można opisać jako zachowanie ukierunkowane na cel. Ludzie są motywowani, gdy spodziewają się, że ich postępowanie doprowadzi ich do osiągnięcia celu i cenionej nagrody. Cenionej, czyli takiej, która zaspokoi ich potrzeby.

Motyw to powód robienia czegoś. Motywacja zajmuje się czynnikami wpływającymi na ludzi, by zachowywali się w określony sposób. Często wymienia się trzy elementy składające się na motywację:

Są ludzie, którzy sami z siebie mają silną motywację i konsekwentnie realizują zdefiniowane przez siebie cele. Jednak większość w mniejszym lub większym stopniu potrzebuje motywowania z zewnątrz.

Organizacja, w której pracują może stworzyć system, w którym pracownicy będą czuli się zmotywowani do pracy. Natomiast największą rolę pełni sama kadra kierownicza: dyrektorzy, menedżerowie, kierownicy, liderzy zespołu, którzy – poprzez swoje umiejętności motywacyjne – mogą znacznie wpłynąć na jakość pracy swoich podwładnych.

Dlatego tak ważne jest, by menedżerowie dobrze zrozumieli mechanizmy rządzące procesem motywacji, a także – by nauczyli się jak w codziennych działaniach wykorzystać sytuacje zawodowe do tego, by lepiej zmotywować podwładnych.

Jako podstawę motywowania można uznać założenie, które odnosi się do każdego człowieka (za Tomem Lambertem):

To właśnie sztuka motywacji sprawia, że ludzie sukcesu osiągają coraz więcej, że dotknięci przez los potrafią się podnieść o własnych siłach, że my wszyscy się rozwijamy!

Poszukując skutecznych narzędzi i czynników motywacyjnych, zauważamy jak bardzo różnorodne motywy kierują ludzi do tego, by wykonywali określone zadania, albo realizowali swoje cele. Dla niektórych to wynagrodzenie, dla innych satysfakcja z osiągniętego zadania, dla innych przyjemność ze współpracy z ciekawymi ludźmi, czy też chęć poszerzenia wiedzy. Lista tych czynników jest długa, dlatego kadra zarządzająca staje przed dużym wyzwaniem, jak w praktyce wykorzystać różnego rodzaju narzędzia motywacyjne w taki sposób, by poprawić poziom zaangażowania i motywacji swoich pracowników. To zadanie niełatwe, ale – jak się okazuje – możliwe, bo wciąż przecież spotykamy niezwykle motywujących liderów, dzięki którym pracownicy chętnie realizują zadania stojące przed firmą. To, czy poszczególne osoby pracują z większym, czy mniejszym zaangażowaniem, zależy od ich motywacji. Na działania człowieka wpływa kilka podstawowych czynników:

POTRZEBA.
Ludzie będą działali, aby zaspokoić odczuwaną potrzebę

AKCEPTACJA ZADAŃ.
Można osiągnąć znacznie lepsze wyniki, jeśli postawione zadania są:

WZMOCNIENIE.
Osiągnięty sukces zachęca do powtórzenia określonego zachowania, gdy padnie podobna propozycja.

OCZEKIWANY REZULTAT:
Ludzie zmieniają swoje zachowanie wówczas, gdy myślą, że przyniesie im to wystarczająco dużą nagrodę.

OCZEKIWANIE SKUTECZNOŚCI.
Jest bardziej prawdopodobne, że człowiek będzie wytrwały w swoich działaniach lub będzie próbował rozwiązań alternatywnych, jeśli wysoko ocenia swoje możliwości zmierzenia się z danym zadaniem.

ZWIĄZEK PRZYCZYNOWO-SKUTKOWY.
Jest bardziej prawdopodobne, że jednostka powtórzy zachowanie, które przyniosło jej sukces, lub je ulepszy, jeśli rozumie związek tego zachowania z wcześniejszym sukcesem lub porażką.

Podstawą wszystkich modeli motywowania jest zapewnienie potencjalnej nagrody zaspokajającej potrzebę lub spełniającej oczekiwania jednostki w zamian za satysfakcjonujące konkretne zachowania. W praktyce efektywność osób zależy od tego, czy włożą dużo wysiłku ukierunkowanego na zadania, które mają wykonać. Zakładając, że dysponują niezbędnymi zasobami rzeczowymi (materiały, narzędzia), sukces wiąże się z tym, czy jasne są cele pracy, czy pracownik posiada odpowiednią wiedzę i niezbędne umiejętności oraz czy dostrzega potencjalną korzyść dla siebie.

Człowiek zareaguje na motywację jedynie wtedy, kiedy potencjalna nagroda będzie wystarczająco atrakcyjna w odniesieniu do jego potrzeb lub oczekiwań, a on sam pozytywnie oceni swoje możliwości demonstrowania zachowań będących warunkiem tej nagrody (teoria społecznego uczenia się).Jest bardziej prawdopodobne, że źródłem motywacji będą raczej czynniki tkwiące w samej pracy niż czynniki zewnętrzne, które są raczej potencjalnym źródłem demotywacji (koncepcja F. Herzberga)
Ludzie zazwyczaj mają określoną hierarchię potrzeb i gdy zdołają je zaspokoić na pewnym poziomie, skupiają uwagę na potrzebach wyższego rzędu (hierarchia potrzeb Maslowa).

Jolanta Duraj
Trenerka Domu Szkoleń i Doradztwa

Tagi: motywowanie motywacja zarządzanie kadry pracownicy
Źródło: materiały prasowe/Dom Szkoleń i Doradztwa
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
~tracy
2013-10-15 19:45:26

zgadzam się, że dobra motywacja to podstawa, ale osobiście po latach prowadzenia własnej firmy wiem, że często niezbędna jest pomoc kogoś z zewnątrz. na szczęście w Polsce coraz popularniejsze są szkolenia coachingowe - sama korzystam z usług leadership center w tej kwestii i mogę potwierdzić, że tego typu kursy przynoszą świetne efekty jeżeli chodzi o motywację

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE