Kalendarz wydarzeń
Sierpień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Czas na zaufanie


Wiadomości | Zarządzanie 2011-05-27 08:48:19

Wyniki tegorocznej edycji badania Edelman Trust Barometer 2011 pokazują, że aktualnie największym wyzwaniem dla przedsiębiorstw jest zdobycie i utrzymanie zaufania. Również w Polskiej rzeczywistości gospodarczej odgrywa ono kluczową rolę i pomaga w osiągnięciu sukcesu.

Dobra opinia o firmie ułatwia nawiązywanie nowych kontaktów gospodarczych. Okazuje się, że stanowi również swoistą polisę w krytycznych sytuacjach. Jeżeli firma cieszy się zaufaniem, to negatywna informacja na jej temat podana do wiadomości publicznej nie zostanie przyjęta bezkrytycznie. Badania pokazują, że zapamięta ją jedynie jedna czwarta (25%) odbiorców, którzy przesłuchali ją jedno lub dwukrotnie. Co ciekawe przy takich samych założeniach dużo więcej, bo ponad połowa osób (51%) uwierzy w pozytywne informacje o takiej firmie.

Zaufanie to parasol ochronny
- Gdy jedna ze stron ma więcej informacji od drugiej, to taki związek aby funkcjonować musi mieć oparcie w zaufaniu – mówi Mateusz Rak Asystent w Katedrze Marketingu w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. – W biznesie sytuacja jest podobna. Przedsiębiorcy sprawdzają siebie nawzajem przed zawarciem transakcji – dodaje Rak.

W jednej z łódzkich firm działającej w branży budowlanej, weryfikowane są wszystkie zamówienia składane przez podmioty, które wcześniej z nią nie współpracowały. Dotyczy to nawet najmniejszych zamówień. Pierwszym źródłem informacji zazwyczaj jest Internet.

Nic jednak nie zastąpi bezpośredniej opinii, którą mogę uzyskać od innej, zaprzyjaźnionej firmy. Dzięki dobrej sieci kontaktów informacje na temat nierzetelnych partnerów szybko się rozchodzą – mówi Anna Rejniak właścicielka firmy Aniro-nmc. Podobnie działają również inne firmy z sektora MSP.

Najłatwiej jest nam sprawdzić stałych klientów. Jeżeli współpraca układa nam się dobrze i nie ma większych zatorów płatniczych, przeważnie zgadzamy się na płatność po wykonaniu zlecenia – opowiada Maciej Mazij, dyrektor działu handlowego produkującej opakowania i materiały reklamowe firmy Pacon. - Jednak pierwsze zamówienie za każdym razem wzbudza czujność. Sprawdzamy kontrahenta na różne sposoby. Najczęściej zapoznając się z jego stroną internetową, patrząc z kim współpracował, jakie ma referencje. Czasami wystarczy, że jest to szanowana marka – tłumaczy dyrektor. – Im ktoś jest mniej wiarygodny tym większą musi zapłacić zaliczkę – dodaje.

Potwierdź swoją rzetelność
W niektórych przypadkach proces weryfikacji jest jednak dużo prostszy. Często wystarczy zamieszczenie na stronie odpowiedniego certyfikatu. Najpopularniejszym tego typu rozwiązaniem w Polsce jest program Rzetelna Firma, zrzeszający ponad 36.000 podmiotów.

Nasze działanie ma na celu promowanie tych, którzy działają rzetelnie, przede wszystkim w kwestii płatności. To szczególnie ważne dla firm z sektora MSP. Dla nich opóźnienia w płatnościach to jedno z największych zagrożeń – mówi Waldemar Sokołowski, szef projektu Rzetelna Firma. – Firmy, które ubiegają się o Certyfikat Rzetelności, są dokładnie sprawdzane. Dzięki współpracy z Krajowym Rejestrem Długów jesteśmy w stanie budować grono zaufanych podmiotów – dodaje Sokołowski.

Programy umożliwiające weryfikowanie potencjalnych partnerów działają również w innych dziedzinach. – Często klient przed zleceniem ładunku pyta nas o "referencje" – mówi Radosław Grzybek z PUH Grzybek, firmy działającej na rynku transportowym. – Wówczas informujemy, że posiadamy Certyfikat Rzetelnego Przewoźnika i zazwyczaj dalsze referencje są już zbędne – dodaje przedsiębiorca.

Mateusz Rak z Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu przestrzega jednak przed nadmiernym zaufaniem.

Badania pokazują, że firmy posiadają świadomość potrzeby prowadzenia działalności w sposób odpowiedzialny. Zdają sobie sprawę, że zaufanie do nich, ich oferty i marki jest gwarancją zawarcia kontraktu handlowego. Niestety, ciągle liczne przykłady pokazują, że chęć osiągnięcia wzrostu sprzedaży czy zysku, popycha do niegodziwości i zachowań nieetycznych – tłumaczy Rak. – Zdajemy sobie z tego sprawę i dlatego cały czas monitorujemy tych, którzy otrzymują nasze certyfikaty. Na bieżąco może to zrobić każdy zainteresowany, ponieważ informacje odnośnie rzetelności firmy biorącej udział w naszym programie dostępne są Internecie – wyjaśnia Waldemar Sokołowski z programu Rzetelna Firma.

Dane statystyczne:

Źródło: badanie Edelman Trust Barometer 2011

Tagi: zaufanie rzetelna firma rzetelność płatności zatory płatnicze
Źródło: materiały prasowe
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE