Kalendarz wydarzeń
Grudzień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Sekrety e-sklepów i początki sukcesu w sieci


Porady ekspertów | Marketing 2011-05-10 08:58:28

Niemal 60% internautów kupuje w Internecie, a w minionym 2010 roku, Polacy na zakupy w sieci wydali aż 15,5 mld złotych. Dane dotyczą zarówno aukcji jak i sklepów internetowych, które wykazują ogromny potencjał gospodarczy. Rozważając otwarcie własnego e-biznesu, który będzie przynosił zyski i dawał szerokie perspektywy rozwoju, nie sposób nie zadać sobie pytania: jak i od czego właściwie zacząć by odnieść sukces?

Wiarygodność = jakość
Oczywiste jest, że silnej i stabilnej pozycji nie zyskamy z dnia na dzień. Każdy ekspert e-commerce zgodzi się, że zarówno w początkach jak i u szczytu kariery w świecie online, najważniejszy jest profesjonalizm i zaufanie. Te natomiast, buduje się ciężką pracą, w oparciu o wysoką wiarygodność firmy.

- Szczególna dbałość o aspekty prawne oraz ochronę danych osobowych, to podstawa dla każdego handlowca, nie tylko internetowego – bez nich możemy w krótkiej chwili zaprzepaścić wszystko, co udało nam się zbudować ogromnym nakładem pracy – podkreśla Kamil Urbaś ze sklepu internetowego Twojabateria.pl.

Problemy, wynikające z braku zabezpieczeń mogą bowiem przynieść rozmaite skutki – poczynając od utraty klientów, na utracie dobrego wizerunku kończąc. Jednak wiarygodność to także efekt tego jak i ile się o nas mówi. Warto więc zadbać o widoczność w Internecie – wpisując się w ogólnodostępne bazy firm i serwisy aukcyjne, bądź udostępniając opinie zadowolonych klientów.

Kupić klienta - sprzedać produkt
Kiedy już posiadamy podstawy prawne, nasuwa się kolejne pytanie: co będziemy sprzedawać? Ważna jest tutaj specjalizacja sklepu i jego oferty. Nie warto wprowadzać wszystkich produktów, które będą „w zasięgu naszej ręki”, gdyż wprowadzi to niepotrzebny chaos, a klient nie odczuje profesjonalizmu z naszej strony. Dobrze jest przeprowadzić dogłębną analizę, która wyłoni towary cieszące się największym zainteresowaniem.

- W e-commerce, panuje spory tłum – aktualne dane pokazują, że na polskim rynku obecnie istnieje około 10 tysięcy sklepów internetowych, a sprzedawcy prześcigają się głównie w cenach – zauważa ekspert Kamil Urbaś.

Jednak warto pamiętać, że nie zawsze jest to droga do sukcesu. Tzw. „łowcy okazji” to grupa klientów często nielojalna - szybko przejdzie do konkurencji jeśli pojawią się lepsze ceny. Przede wszystkim musimy zainteresować wyznaczoną sobie wcześniej grupę docelową – zadbać o sposób prezentacji towaru oraz warunki umowy sprzedaży. Później możemy poddać się euforii pierwszego złożonego w naszym sklepie zamówienia…

...podążać za klientem
Prowadzenie sklepu internetowego od samego początku wymaga stałej czujności i obserwacji, także po to, by przywiązywać i utrzymać dotychczasowych klientów. Warto więc wykorzystać dodatkowe funkcjonalności - sztuczki, które sprawią że internauta wróci na naszą stronę. Obecnie popularna jest opcja historii zakupów, top 10 najczęściej kupowanych produktów, rich media, interaktywne prezentacje 3D czy inteligentne funkcje wyszukiwania.

- Klienci chcą podjąć decyzję możliwie szybko, dlatego ważnym aspektem jest funkcjonalność i przejrzystość strony internetowej – zauważa Kamil Urbaś. - Ponadto lubimy szybko i sprawnie przebrnąć przez formalności, także związane z finalizowaniem zakupów w sklepach internetowych - dlatego szanując czas klienta, zyskujemy jednocześnie jego dobrą opinię.

Z badań Nielsen Group wynika, że 50% użytkowników sieci to klienci sklepów internetowych. Rynek internetowy w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie – jesteśmy krajem o największym przyroście sprzedaży online wśród innych państw UE. Współczesne badania wśród klientów pozwalają podążać za ich potrzebami i dopracowywać luki w poprawnej funkcjonalności strony.

- Najważniejsze, by zdawać sobie sprawę, że nasz sklep nie jest idealny. Zauważanie jego niedociągnięć i regularne poprawki – nawet te drobne, to mały-duży krok w dobrym kierunku – reasumuje Kamli Urbaś.
 

Tagi: e-commerce sklep internetowy internet
Źródło: materiały prasowe
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE