Kalendarz wydarzeń
Październik 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Reklama wideo w sieci


Porady ekspertów | Marketing 2011-01-28 11:52:42

Większość badań pokazuje, że reklama telewizyjna jest najbardziej skuteczna i dociera do najszerszego grona odbiorców. Jej przewaga nad internetową wciąż jest odczuwalna na rynku marketingowym. Tymczasem możliwości wideo w Internecie mogą nas zaskoczyć.

Form promowania się w Sieci jest już dziś wiele. Internet jest coraz szerzej wykorzystywanym medium do pracy i zabawy. Ma coraz większe grono użytkowników. Raport GUS za 2010 rok pokazuje, że z Internetu w Polsce korzysta już 55 proc. społeczeństwa. Daje też więcej możliwości niż prasa czy telewizja, zatem pojawienie się w nim bardziej zaawansowanych form reklamy było kwestią czasu. Większość firm powoli zwiększa swój budżet na reklamę w Internecie kosztem reklamy tradycyjnej. A, jako że odbiorcy są bardziej wymagający i nie mają ochoty na nagabujące komunikaty, należało wprowadzić ich ciekawsze formy. Na znane wszystkim internautom banery, buttony, wyskakujące okna czy paski na dole strony, nikt już nie zwraca uwagi. Według raportu firmy Gemius reklamy wideo uważane są za bardziej pomysłowe, zrozumiałe oraz chętniej oglądane niż inne reklamy internetowe.

Widoczna i ukryta
Zaletą wyskakującego okna jest jego duży rozmiar. Przyciąga wzrok, ponieważ przesłania pozostałe treści. Rzucający się w oczy przekaz, najczęściej duża ilość kolorów i sloganów na stronie, mają zostać zapamiętane przez odwiedzającego. To jednak może być też wadą, gdyż powoduje irytację użytkownika, a w rezultacie negatywny odbiór reklamy. Takie okno łatwo zamknąć, nawet bez konieczności wczytywania się w treść reklamy. Jest więc ona mało skuteczna, a ponadto popularna, więc niczym nie zaskakuje.

Bardziej wyszukaną formą jest DHTML - przezroczysta warstwa reklamy ‘nałożona’ na stronę internetową. Jest dzięki temu trudniejsza w zamknięciu, może składać się z ruchomych elementów, które przyciągną uwagę. Jednak i ta forma szybko przestała interesować internautów, których irytacja stale rosła. Nie tylko musieli oglądać reklamę, która często ich nie interesowała, ale nawet nie mogli jej zamknąć. Po kilkunastu takich sytuacjach, powiedzieli ‘dość’.

Nieco delikatniejszą formą zachęcania do produktu bądź usługi, jest tak zwany Bottom Layer, czyli reklama w formie paska pojawiającego się na dole wyświetlanego filmiku, np. na YouTube. Jej zaletą jest niewielki rozmiar, który zwykle nie przeszkadza w oglądaniu spotu. Reklama nie jest więc tak inwazyjna, jak wspomniane wcześniej.

Nowe wideo
Wyobraźmy sobie reklamę, która jest interesująca, nienachalna, można ją w każdej chwili zamknąć, a za jej oglądanie wygrać nagrody. Reklama wideo obecna jest w Internecie od 1994 roku (pierwszą pokazał koncern medialny Viacom) i według raportu firmy eMarketer jest najszybciej rozwijającą się formą reklamy online. Jednak zwykła reklama wideo pojawia się w taki sam sposób jak inne, przed filmem, artykułem etc. i nie można się jej pozbyć. Trzeba ją obejrzeć, aby przejść do interesującej nas treści.

Kreatywność i przyjazność to cechy, które ceni sobie każdy. To cechy, które powinna mieć każda reklama oraz forma jej przekazu. Internet zachęca też do interaktywności, a więc reklama powinna aktywizować oglądających.

Niedawno na rynku pojawiła się nowa forma reklamy wideo w Sieci – Reklama Potwierdzona w serwisie AdBreaker. Łączy w sobie wysoką skuteczność oraz precyzyjne targetowanie, a przede wszystkim jest nieinwazyjna dla odbiorców. Dzięki efektowi obietnicy otrzymania nagrody za obejrzenie spotu, internauci są pozytywniej nastawieni do takiej formy przekazu. Ważne jest tu również to, że sami świadomie decydują się, czy chcą zapoznać się z reklamą. Dla reklamodawców ten typ reklamy daje natomiast gwarancję obejrzenia spotu.

Dodatkowym walorem Reklamy Potwierdzonej jest, jak sama nazwa wskazuje, potwierdzenie, czy odbiorca obejrzał komunikat do końca. Reklamodawca ma więc obraz tego, jak często i przez kogo oglądana jest reklama - mówi Filip Szewczyk z serwisu AdBreaker.

Które filmy są skuteczniejsze?
Wydawać by się mogło, że reklama w formie spotu wideo w Internecie i telewizji jest taka sama. Telewizja nie wykorzystuje jednak całego potencjału reklamy w formie krótkiego filmiku. Oglądając telewizję robimy też inne rzeczy - czytamy, jemy, rozmawiamy. Nasza uwaga podzielona jest między różne czynności, a więc nie jesteśmy w stanie w pełni skupić się na reklamie.

Tymczasem surfując po sieci jesteśmy skoncentrowani na ekranie komputera, możemy więc z powodzeniem obejrzeć reklamę i zapamiętać jej przekaz. Ponadto taka reklama dostępna jest na całym świecie, dzięki globalności Internetu. A zatem firma może zyskać klientów wszędzie. Ten aspekt będzie istotny głównie dla firm międzynarodowych oraz promujących swe usługi za granicą.

W odróżnieniu od telewizji, w sieci możliwe jest precyzyjne targetowanie. Reklamodawca ma więc pewność, że jego spot zobaczą tylko odbiorcy z grupy docelowej i płaci za realny efekt. Ponadto, koszt reklamy w Internecie jest nadal niższy niż jakiejkolwiek innej. Pamiętajmy też, że z roku na rok coraz więcej osób rezygnuje z oglądania telewizji, właśnie na rzecz Internetu.

Reklama wideo coraz szybszym krokiem wchodzi do Internetu. Już wkrótce okaże się, czy jest skuteczniejsza niż jej telewizyjna poprzedniczka.

Tagi: reklama internet wideo video media spot
Źródło: materiały prasowe
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE