Kalendarz wydarzeń
Luty 2018
PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728    

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Pierwsze w Polsce badania na temat motywacji w szkoleniach e-learningowych


Wiadomości | Szkolenia 2010-12-16 10:49:41

Na międzynarodowej konferencji EDUCA, która odbyła się w dniach 1-3 grudnia 2010 roku w Berlinie, przedstawiono wyniki pierwszych w Polsce Badań na temat motywacji w szkoleniach e-learningowych. Celem badania, przygotowanego przez firmę Dom Szkoleń i Doradztwa oraz Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, było poznanie czynników wpływających na motywację wewnętrzną kursantów. Autorzy chcieli również dowiedzieć się jak oceniany jest e-learning charakteryzujący się dużą interaktywnością i konwencją serialową. Partnerami badań byli Wolters Kluwer Polska, Polskie Badania Internetu PBI, Extended DISC oraz platforma multimedialna Kiwi. Przy zbieraniu danych współpracowała firma MyNetwork Polska.

W badaniu wzięło udział łącznie 250 osób, zebrano 174 pełne wywiady, odpowiednie do analiz statystycznych. Osoby badane uczestniczyły w dwóch szkoleniach Domu Szkoleń i Doradztwa, w których wykorzystywany był e-learning: „Profesjonalny pracownik administracyjno-biurowy” oraz „Akademia Kompetencji – z menadżera na lidera”.

Odpowiedzi badanych ujawniły, że na motywację wewnętrzną do korzystania z e-learningu wpływają przede wszystkim ocena przydatności kursu, czyli przekonanie osób badanych do tego, że to czego się dowiadują w e-learningu jest przydatne do wykonywanej przez nich pracy oraz ocena charakterystycznych cech e-learningu, czyli na ile badani uważali te cechy za atrakcyjne, wciągające. Ponadto ważne były łatwość obsługi platformy oraz autonomia, czyli możliwość wyboru podczas korzystania z e-learningu.

Przedstwione podczas Konferencji ONLINE EDUCA badania potwierdzają wagę motywacji jako czynnika zaangażowania w korzystanie z e-learningu. Motywacja wewnętrzna okazała się mieć wpływ na zamiar uczestników do korzystania z platformy interaktywnej w przyszłości. Wydaje się zatem, że kształtowanie motywacji wewnętrznej jest jednym z najważniejszych wyzwań jakie stoją przed osobami prowadzącymi kursy e-learningowe – mówi Aleksandra Mykowska, współautorka badań.

Prezentowane badania są pierwszym tego typu studium na temat e-learningu w Polsce. Wyniki zebrane podczas badania mają walor nie tylko teoretyczny, ale również aplikacyjny. Dzięki nim możliwe będzie zaprojektowanie platform e-learningowych lepiej dostosowanych do potrzeb użytkowników, a co za tym idzie zlikwidowanie przynajmniej części przeszkód utrudniających wykorzystywanie interaktywnych platform w edukacji pracowników.

ONLINE EDUCA jest największym globalnym wydarzeniem na rynku nowych technologii na rzecz edukacji. Organizatorem imprezy jest ICWE (International Conferences, Workshops and Exhibitions) działające głównie w sferze edukacji. Adresatem wydarzenia jest szeroko pojęty sektor szkoleniowy, szkolnictwo i administracja publiczna.

Tagi: badanie szkolenie e-learning
Źródło: materiały prasowe
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE