Kalendarz wydarzeń
Grudzień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Lepiej nie kupować na zapas


Wiadomości | Finanse 2010-11-23 08:30:24

Już za półtora miesiąca zaczną obowiązywać wyższe o 1 proc. stawki VAT. Odkąd rząd podzielił się tym pomysłem ze społeczeństwem, nie ustają spekulacje na temat pewnych podwyżek towarów i usług od przyszłego roku. Niestety nikt do tej pory nie pokusił się o jakiekolwiek wyliczenia dotyczące właśnie podwyżki cen. Premier Donald Tusk jedynie uspokajał i gwarantował, że podwyżki będą co najwyżej kilkugroszowe. Niezależni eksperci studzą emocje. Podwyżki nie mogą być zbyt duże, bo straciliby na tym nie tylko konsumenci, ale także sprzedawcy. Nie da się też zaoszczędzić, robiąc większe zakupy przed końcem roku.

W związku z planowanym podwyższeniem stawek VAT ceny towarów i usług powinny teoretycznie zwiększyć się średnio o 1 proc. Magdalena Zawadzka, doradca podatkowy w Firmie Doradczej KPMG, wyjaśnia, że podwyżka cen dotyczyć może całości dokonywanych zakupów.

Jednak w praktyce ostateczne ceny zostaną ukształtowane przez prawa rynku – przypomina Magdalena Zawadzka.

Również Radosław Maćkowski, doradca podatkowy w Deloitte, stwierdza, że w niektórych przypadkach stawka VAT faktycznie ulegnie podwyższeniu o 1 punkt procentowy – z 22 na 23 proc. wzrośnie stawka VAT w przypadku energii, paliwa, słodyczy, kawy, herbaty, samochodów. W innych przypadkach VAT podwyższony zostanie o 2 punkty procentowe – z 3 na 5 proc. (np. surowe warzywa, oleje i tłuszcze zwierzęce, mięso), 5 punktów – z 0 na 5 proc. (książki) lub nawet o 16 punktów – z 7 do 23 proc. (pieczywo lub wyroby ciastkarskie o terminie przydatności powyżej 14 dni).

Jeszcze w innych przypadkach stawka VAT spadnie o 2 punkty – z 7 do 5 proc. (pieczywo i wyroby ciastkarskie o terminie przydatności poniżej 14 dni, wyroby mleczarskie, makaron).

W jaki sposób zdaniem ekspertów ciężar dodatkowego procenta VAT zostanie rozłożony pomiędzy przedsiębiorcę i konsumenta? Dlaczego trudno przewidzieć, co i o ile zdrożeje w przyszłym roku w wyniku podwyższenia stawek VAT? Dlaczego planując zakupy, należy je rozważyć w szerszym aspekcie niż jedynie w kontekście podatku od towarów i usług?

Ewa Matyszewska

Więcej: Dziennik Gazeta Prawna 23.11.2010 (227) – str.B2

Pełna wersja wiadomości prawno-gospodarczych – czytaj na gazeta prawna.pl.

Tagi: VAT podwyżka ceny wzrost zakupy
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE