Kalendarz wydarzeń
Wrzesień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Biznes w sieci - jak zacząć?


Porady ekspertów | Marketing 2010-09-23 11:01:25

Każdy początkujący przedsiębiorca zadaje sobie szereg pytań dotyczących założenia biznesu. Jak nie pogubić się w gąszczu informacji na temat zakładania własnej działalności w Internecie? Dobrze jest skorzystać z profesjonalnej pomocy. Przez kilka najbliższych miesięcy eksperci firmy Home.pl za pomocą specjalnego kursu e-commerce będą prowadzić początkujących przedsiębiorców przez kolejne etapy e-biznesu.

Kto może zostać biznesmenem?
Bardzo trudno jest precyzyjnie określić grupę ludzi, która najchętniej zakłada własny biznes. W tym kręgu znajdują się typowi przedsiębiorcy, dla których sieć jest kolejnym kanałem sprzedaży, ale także młode mamy, które podczas urlopu macierzyńskiego chcą się realizować zawodowo. Biznesem w Internecie zajmują się również studenci i absolwenci, którzy liczą na dodatkowe pieniądze pozyskiwane z reklam na założonych serwisach. W grupie osób zajmujących się działalnością w Internecie znajdują się również pasjonaci, którzy poza pracą na etacie realizują swoje marzenia sprzedając antyki, rękodzieła czy książki. Biznesów w sieci jest bardzo dużo, a pomysły na działalność ogranicza jedynie wyobraźnia.

Dlaczego warto założyć biznes w Internecie?
Założenie własnej działalności może przynieść same korzyści. Istnieje możliwość zarobienia dodatkowych pieniędzy, elastyczne wykorzystanie wolnego czasu, a także spełnienie zawodowej ambicji. Do tego dochodzi satysfakcja z prowadzenia własnej działalności, czyli praca, w której sami jesteśmy szefem. Wszystkie te zalety biznesu w sieci sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się na taką formę działalności.

Najważniejszy jest pomysł
Pierwszym krokiem w przypadku zakładania biznesu powinna być analiza indywidualnych potrzeb i wyobrażeń na temat przedsięwzięcia. Forma działalności, w którą chcemy się zaangażować powinna być starannie przemyślana, a także sprawdzona. W internetowej przestrzeni biznesowej mamy wiele możliwości: od sklepów, po programy partnerskie czy witryny tematyczne. Wszystko jednak musi odpowiadać bieżącym potrzebom rynku, a także sprawdzeniu, czy taka działalność poradzi sobie na rynku.

Jak zacząć?
Po analizie rynku i sprawdzeniu, czy forma działalności, o której myślimy sprawdzi się w rzeczywistości, pora na formalności. Tutaj pojawia się szereg pytań o to, co trzeba zrobić, żeby dobrze zacząć własny biznes w Internecie.

- To pytanie, z którym bardzo często się spotykamy. Młodzi przedsiębiorcy borykają się z całą listą wątpliwości. Nie wiedzą, które rozwiązanie wybrać i czym tak naprawdę się kierować. Właśnie dlatego postanowiliśmy w jednym miejscu zebrać odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania. Chcemy, żeby ludzie, którzy chcą rozpocząć działalność na własny rachunek, mieli szansę przejść przez gąszcz informacji bezboleśnie i mogli śledzić ten proces krok po kroku – mówi Marcin Kuśmierz, Dyrektor Zarządzający Home.pl.

Kurs e-commerce, przygotowany przez Home.pl zaczął się już ukazywać na stronach serwisu webhosting.pl.

Założenie firmy w Internecie nie różni się zasadniczo od rozpoczynania tradycyjnej działalności gospodarczej. W obu przypadkach należy złożyć stosowne dokumenty w urzędach. Jedyną różnicą jest brak problemu poszukiwania odpowiedniej lokalizacji na biuro czy sklep. Zamiast tego, biznesmen musi określić inne istotne elementy. Od jego decyzji na tym polu zależy bezpośrednio sukces przedsięwzięcia. Ważne jest staranne obmyślenie strategii marketingu i sprzedaży, a także postawienie sobie konkretnych, osiągalnych celów.

Gotowy szablon czy indywidualny projekt?
Dla przykładu: w przypadku sklepu internetowego przedsiębiorca staje przed wyborem, czy skorzysta z gotowego skryptu i grafiki, czy zleci programistom napisanie wersji skryptu. Wielu dostawców hostingu (w tym home.pl) oferuje gotowe kreatory sklepów internetowych. Zaletą takiego rozwiązania jest dobra cena, a także cały wachlarz usług dodatkowych – reklama w wyszukiwarce, pozycjonowanie, obsługa płatności i usług ratalnych itd.

Można także zakupić gotowy sklep internetowy, a następnie samodzielnie zainstalować go na serwerze. Powiązane jest to z koniecznością konfigurowania oprogramowania, co dla początkującego przedsiębiorcy może okazać się trudnym zadaniem.

Jaki serwer wybrać?
Każdy przedsiębiorca powinien wybrać najlepszą usługę dla swojego przedsięwzięcia. W przypadku działalności biznesowej w Internecie – niezależnie od tego, czy przedsiębiorca zakłada sklep, internetowe biuro tłumaczeń czy kancelarię prawną – serwery bezpłatne się nie sprawdzają ze względu na ich ograniczoną funkcjonalność.

- Przedsiębiorca po pewnym czasie zorientuje się, że darmowy hosting się nie opłaca. Głównym problemem nie jest mniejsza ilość miejsca do wykorzystania na serwerze, ale brak całodobowej pomocy technicznej w razie problemów, czy awarii – mówi Marcin Kuśmierz.

- W przypadku awarii nie można liczyć na natychmiastową pomoc profesjonalistów, co może oznaczać zastój w firmie. Osoba, która chce być traktowana poważnie przez swoich klientów nie może pozwolić sobie na takie uchybienia – dodaje.

Domena
Zakładając tradycyjny sklep bierzemy pod uwagę jego lokalizację. Od miejsca, które wybierzemy zależy w głównej mierze, jak wielu klientów do nas trafi. Podobnie jest w przypadku e-sklepu czy innego typu e-biznesu – musimy wybrać odpowiednią nazwę i domenę. Dużo większą szansę na sukces mają te o prostym adresie.

- To jedna z kluczowych decyzji, jakie musi podjąć przedsiębiorca. W Polsce najbardziej popularne są w tej chwili domeny z końcówką .pl, .com, .org, .net, a w ostatnim czasie też .eu. Jeśli miałbym doradzać początkującemu przedsiębiorcy wybór domeny, to byłaby jedna z tych możliwości  – mówi Marcin Kuśmierz.

Bezpieczeństwo w Internecie
W zależności od typu działalności, jaką początkujący przedsiębiorca zamierza podjąć, powinien pomyśleć o zabezpieczeniu danych swoich klientów. Dobrym rozwiązaniem będzie inwestycja w certyfikat bezpieczeństwa SSL. Klienci, którzy płacą za zakupiony asortyment w e-shopie, chcą mieć pewność, że ich dane osobowe, a także pieniądze nie są podczas tych transakcji zagrożone.

Posiadanie certyfikatu SSL świadczy o poważnym podejściu do klienta. Dodatkowym atutem jest fakt, że klient danego sklepu już po wejściu na stronę wie o zabezpieczeniach, które firma podjęła.

- Powszechne symbole bezpieczeństwa, jak żółta kłódka, lub zielony pasek w oknie przeglądarki stanowią dodatkowy element kreowania wizerunku sklepu. W czasach, kiedy słyszymy o wykorzystywaniu danych przez osoby nieupoważnione – wizerunek firmy odpowiedzialnej jest bardzo cenny – mówi Marcin Kuśmierz.

Decyzja zakończona testem
Zanim uruchomimy działalność sklepu, warto jest przeprowadzić test, dzięki któremu przekonamy się, że całość działa poprawnie. Jeżeli jest to pierwsze tego typu przedsięwzięcie, warto skorzystać z pomocy specjalisty, który pomoże przy instalacji oprogramowania, a także skontroluje, czy wszystko działa poprawnie.

- Taki sprawdzian jest konieczny, aby sprawdzić, czy wszystko działa bez zarzutu – mówi Marcin Kuśmierz.

Tagi: przedsiębiorczość akademicka e-biznes strona internetowa
Źródło: materiały prasowe
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE