Kalendarz wydarzeń
Kwiecień 2018
PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Czy można w kosztach ująć remont mieszkania


Wiadomości | Księgowość 2010-09-21 09:49:04

Czy remont nowego mieszkania jest kosztem ? Podatnik zarejestrował siedzibę firmy w nowo zakupionym mieszkaniu. Mieszkanie kupił przed rejestracją działalności. Czy wydatki na wyremontowanie pomieszczenia, w którym będzie prowadził działalność gospodarczą, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Tak. Wydatki ponoszone przez podatników przed formalnym rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej stanowią koszt uzyskania przychodów. Takie stanowisko podzielają też organy podatkowe.
Ogólna zasada rozpoznawania kosztów podatkowych określa, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatnik rozpoznając takie koszty, powinien wydzielić i oszacować, jaka część wydatków została faktycznie poniesiona na remont tych pomieszczeń, które podatnik będzie faktycznie wykorzystywał w prowadzonej działalności.
Oznacza to, że do kosztów powinno się zaliczyć te wydatki wykazane na fakturze usługi remontowej i zakupu materiałów remontowych, które proporcjonalnie przypadają na pomieszczenie, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Najlepiej, jeśli wydatki na remont pokoju – faktycznej siedziby firmy – byłyby udokumentowane osobną fakturą.
Dla celów poprawnego rozliczenia wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności przedsiębiorca rozliczający się na zasadach ogólnych powinien ująć je w księdze przychodów i rozchodów. Z reguły wydatki na remonty wykazuje się w części dotyczącej pozostałych wydatków (kolumna 13. „pozostałe wydatki”). Księga przychodów i rozchodów wymaga jednak dokonywania zapisów w postaci chronologicznej. Dlatego wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności i założeniem księgi powinny zostać szczególnie opisane (kolumna 16. „uwagi”).
Do typowych kosztów ponoszonych przed rozpoczęciem działalności można zaliczyć udokumentowane wydatki na zakup maszyn, mebli, komputerów, wyposażenia biura oraz koszty i opłaty administracyjne związane ze zgłoszeniem działalności.

Podstawa prawna Art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Czy można odliczyć VAT przy remoncie ? Czy lokal musi mieć status użytkowy ? Czy powstaje koszt w użyczonym lokalu ? Czy remont mieszkania stanowi ulepszenie ? Czy ocieplenie budynku stanowi remont ?

Więcej: Dziennik Gazeta Prawna 21.09.2010 (184) – str.B15

Pełna wersja wiadomości prawno-gospodarczych – czytaj na gazeta prawna.pl.

Tagi: remont mieszkania koszty działalność
Źródło: DGP
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE