Kalendarz wydarzeń
Wrzesień 2020
PnWtŚrCzPtSoNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

E-PR mini poradnik dla średnich i małych graczy


Porady ekspertów | Marketing 2010-06-30 14:09:25

Wykorzystanie działań z zakresu Public Relations przestaje być domeną korporacji. Tańsze niż tradycyjna reklama formy promocji w nowych mediach znajdują powoli zastosowanie w sektorze MSP. Fakt ten cieszy, jednak wiedza na temat nowoczesnych działań komunikacyjnych jest nadal bardzo mała.

Grono Internautów stale się powiększa. Z badań przeprowadzonych przez rodzimy CBOS wynika, że już 56% Polaków ma dostęp i korzysta z zasobów sieci. Rośnie także liczba gospodarstw domowych posiadających stałe łącze – wynika z badania Net Track prowadzonego przez Instytut Millward Brown SMG/KRC. Trendu wydaje się nie dostrzegać sektor MŚP, który daleki jest od wykorzystania Internetu do komunikowania o swoich produktach, usługach lub marce.

Z badań przeprowadzonych w 2009 roku przez Google wynika, że ponad połowa polskich firm nie posiada strony internetowej, co gorsze aż 70% z nich nie zamierza jej w najbliższym czasie tworzyć. Wydaje się to nie do pomyślenia w erze, coraz bardziej wymagającego konsumenta.

Nowe media nie dla MSP?
Prosumentom, czyli klientom XXI w nie wystarcza już zwykły przekaz reklamowo – marketingowy. Przysłowiowy Kowalski stał się wymagający, powoli przestaje reagować na reklamę w TV, plakat czy też ulotki, tak nachalnie wciskane nam na rogu każdej ruchliwej ulicy. Dziś liczy się coś więcej. Prosumenci chcą nie tylko znać markę, produkt czy usługi, ale brać czynny udział w jej tworzeniu. Potrzeba spersonalizowanych działań komunikacyjnych wydaje się w naszych czasach nieodzownym elementem promocji.

Ulotki to przeżytek
Formą uszytego na miarę, spersonalizowanego przekazu, docierającego do odpowiedniego klienta jest marketing szeptany. Jego ideą jest inicjowanie sytuacji, w których to sami konsumenci rozmawiają o marce, przekazując sobie nawzajem informacje o jej produktach lub usługach. Marketing szeptany to nie spam. Komunikowane informacje muszą być rzetelne i obiektywne. Szepty mają za zadanie informować, a nie reklamować. Ich użycie musi być oparte o etyczne zasady, zabraniające podszywania się pod użytkowników for, blogów oraz innych portali społecznościowych. Ten swoisty marketing rekomendacji ma na celu zaangażować i prowokować ludzi do rozmów, naturalnie wiążąc ich z marką.

Szeptaj, nie szemraj
Nowatorskim rozwiązaniem wspierającym kampanie marketingu szeptanego jest wykorzystanie narzędzi agregujących ambasadorów marki. Tego typ instrumentami dysponuje zaledwie kilka agencji w Polsce. Jednym z nich jest USTA-USTA.pl, narzędzie marketingu szeptanego agencji VanguardPR. USTA-USTA.pl gromadzi najaktywniejszych internautów, korzystając z wiedzy naturalnych trandsetterów, dociera do odpowiedniej grupy odbiorców przekazu, która nie tylko jest nim zainteresowana, ale i chce dyskutować na jego temat. Dzięki tej nowoczesnej „poczcie pantoflowej” konsument może lepiej poznać produkt, uzyskać odpowiedzi na nurtujące go pytania oraz otrzymać dodatkowe informacje na temat danej marki czy usługi.

Facebook dla małych
Relatywnie nowym sposobem na dotarcie do konsumenta, jest wykorzystanie na potrzeby działań promocyjnych portali społecznościowych. Facebook.com, czy też zakorzeniona w mentalności polaków nasza-klasa.pl, pozwala nie tylko dokładnie dotrzeć do wybranej grupy docelowej, ale w inny i nie nachalny sposób przedstawić im swoją markę, usługę lub produkt. Umiejętnie prowadzona kampanie w social media za niższe niż tradycyjna reklama nakłady finansowe pozwala na osiągnięcie efektów zbliżonych, a często przewyższających standardowe formy reklamowe.

Dbaj o reputacje w sieci
SEO PR lub inaczej Net PR Synergy jest jednym z narzędzi wspomagających działania tradycyjnego PR. Jest to swoista synergia PR z działaniami z zakresu marketingu wyszukiwarkowego. SEO PR polega na pozycjonowaniu odpowiednio zoptymalizowanej treści przygotowanej przez PR-owców . Dzięki temu firma w prosty sposób może budować określony wizerunek w sieci. Za pomocą działań z zakresu SEO PR firmy mogą pozycjonować swojego bloga, artykuły oraz informacje prasowe na swój temat, profile w mediach społecznościowych, a także wyselekcjonowane wątki na forach. NPRS to również doskonałe narzędzie opanowywania kryzysów. Dzięki zastosowaniu SEO PR w łatwy sposób można „zakopać” złe opinie na temat swojej marki, usług lub produktów firmy.

Wiedzieć, znaczy zarabiać
W naszym kraju firmy coraz częściej spoglądają w stronę alternatywnych metod promocji. Wynika to nie tylko z szumnie głoszonego przez media kryzysu oraz spowolnienia gospodarczego lecz również ze stopniowego wzrostu świadomości na temat nowoczesnych działań komunikacyjnych. Wykorzystanie PR w nowych mediach przestaje być luksusem, na który stać tylko korporacje lub wielkie firmy. Po działania z zakresu e-PR sięgają dziś średni oraz mali gracze - stanowią oni jednak zaledwie niewielki odsetek firm działających na naszym rynku.

Tagi: PR MŚP przedsiębiorca mikroprzedsiębiorca poradnik
Źródło: materiały prasowe
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE