Kalendarz wydarzeń
Kwiecień 2020
PnWtŚrCzPtSoNd
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Dobre praktyki w zakresie zakładania i rozwoju firm przez młodych przedsiębiorców - część 2


Porady ekspertów | Zarządzanie 2010-05-06 08:51:19

Dobre praktyki w kolejnej odsłonie składają się z dwóch części, różnych w formie i treści, ale z podobnym pozytywnym przesłaniem. Poniżej jest jednak zbyt dużo konkretnych przykładów i prawdziwych historii, aby opisać to w pierwszym akapicie, zachęcającym do dalszej lektury. Ty tu jesteś szefem i Ty decydujesz. Zapraszam do lektury.

W zależności od preferencji można w na początek bardziej w formie wywiadu z młodymi, ale również już doświadczonymi przedsiębiorcami można zapoznać się z kilkoma praktycznymi poradami biznesowymi w stylu konkretne pytania – konkretne odpowiedzi. Następnie garść praktycznych przemyśleń i przykładów kilkudziesięciu różnych pomysłów biznesowych w różnych fazach realizacji – i nie są to biznesy „teoretyczne”, dobre do opisywania poradnikowego. W każdym przypadku za przykładem biznesu stoi konkretna osoba, którą miałem przyjemność spotkać.

Druga część artykułu prezentująca w bardzo konkretny sposób „esencję” porad biznesowych przyjęła postać swoistego monologu. W pierwszym przypadku prowadzi Marcin – 32 letni prezes prężnie działającej firmy TestDNA Sp. z o.o. www.testdna.pl

Jakie były trzy najważniejsze czynniki sukcesu, które pozwoliły mi na uruchomienie działalności gospodarczej?

Jakie są najważniejsze czynniki zapewniające mi utrzymanie pozycji rynkowej?

Jakie są trzy najważniejsze czynniki umożliwiające rozwój firmy?

Co było dla mnie najtrudniejsze w pierwszym okresie w prowadzeniu własnej firmy i jak sobie z tym poradziłem?
Chyba to, że była słaba sprzedaż, a rosnący kurs euro zabijał marze. Poradziłem sobie w ten sposób, że sprzedałem udziały w sp. z o.o., przejąłem działalność na swoją działalność gospodarczą i automatycznie spadły mi koszty i pojawiły się zyski. Do tego z czasem zwiększyła się sprzedaż oraz nawiązałem współpracę z tańszym kooperantem więc w konsekwencji spadły koszty a wzrosły marże.

Jaką dałbym radę w jednym zdaniu młodym przedsiębiorcom, którzy zamierzają otworzyć własny biznes?
O ile to możliwe skonsultować swój biznesplan z bardziej doświadczonymi osobami i wyciągnąć wnioski z otrzymanych rad; do tego dbać o niskie koszty w początkowej fazie (a raczej dodatnie przepływy finansowe), o ile nie mamy zewnętrznego finansowania na start.

Na te same pytania odpowiada także Kajetan – współwłaściciel firmy Light&Sound - www.lightandsound.pl

Jakie były najważniejsze czynniki sukcesu które pozwoliły mi na uruchomienie działalności gospodarczej lub też ewentualnie nowej działalności w ramach tej samej firmy?

Historia zaczęła się w 1997 roku. Wtedy na własne potrzeby zakupiliśmy prosty system nagłośnieniowy z bezprzewodowym mikrofonem. Urządzenia były wykorzystywane podczas prowadzonych przez naszą firmę szkoleń. Okazało się, że sprawdza się również na konferencjach a nawet pokazów mody. To oczywiście były wydarzania mikro, od tego zaczynaliśmy. Sprzętu przybywało stopniowo. Z czasem zaczęliśmy się również rozrastać kadrowo.

Pracowaliśmy na potrzeby naszej firmy „matki”, która generowała 90% zleceń. Zmiana nastąpiła niespełna dwa lata temu jesienią 2008 roku. Stworzyliśmy osobną markę Light&Sound. Pod adresem www.lightandsound.pl powstała prosta storna internetowa pokazująca cały nasz dorobek. Autorami strony jesteśmy my sami. Na chwilę obecną wystarcza i sprawdza się przy pozyskiwaniu klientów, których na szczęście przybywa.

Najważniejsze czynniki zapewniające mi utrzymanie pozycji rynkowej?

Jakie są najważniejsze czynniki umożliwiające rozwój firmy?

Co było dla mnie najtrudnjesze w pierwszym okresie w prowadzeniu własnej firmy i jak sobie z tym poradziłem?
Na początku stale czegoś brakowało, począwszy od odpowiedniej ilości kabla na wyobraźni skończywszy. Z czasem zapanowaliśmy na jednym i drugim. Ostatnio mieliśmy przyjemość nagłaśniać Gordona Haskella. Ambicje jednak nie pozwalają nam spocząć… Zawsze można coś zrobić lepiej…

Jaką dałbym radę młodym przedsiębiorcom, którzy zamierzają otworzyć własny biznes.
Początki mogą być trudne, czasem nawet bardzo trudne a nawet dramatyczne ale warto!

Drogi Czytelniku! W kolejnej części artykułu szereg dodatkowych przykładów biznesowych oraz wskazówek i porad. Sam znam wielu młodych przedsiębiorców, którzy być może tak jak i Ty teraz, nie byli być może wolni od obaw, czy poradzą sobie w biznesie. Wielu z nich brało udział w różnych projektach „unijnych” zapewniających wsparcie szkoleniowe oraz finansowe na założenie własnej firmy. Ich drogi są dziś różne, ich stopień fachowości przygotowywanych analiz biznesowych także był zróżnicowany. Odważyli się oni jednak na ten krok w prawdziwy biznes i tego nie żałują.

Jeden z młodych przedsiębiorców spotkany przypadkowo po około dwóch latach od założenia firmy powiedział, że aż sam się dziwi, jak to możliwe, ale jego założenia biznesplanowe jak dotychczas sprawdzają się niemal w 100%. Od zawsze grał na gitarze i teraz łączy pasję z własną działalnością. Opinie na jego temat najlepiej przeczytać wśród wpisów dokonywanych na stronie internetowej przez jego klientów na www.lekcjegitary.pl

Inny młody przedsiębiorca, opowiedział mi kiedyś, że choć na początku jego biznes miał się sprowadzać przede wszystkim do wypożyczali przyczep samochodowych to przy okazji zaczął handlować samochodowymi nawigacjami satelitarnymi, które tworząc biznes plan traktował jako działalność „przy okazji”. Rzeczywiste przychody były jednak znacznie większe niż to wcześniej zaplanował. Dodatkowo też dostrzegł na rynku niszę w zakresie fachowych akcesoriów samochodowych i po kilku tygodniach pod jego firmę podjechał z zagranicy tir wypełniony po brzegi kilkoma tysiącami zamówionych drobnych urządzeń do zeskrobywania lodu z szyb samochodowych. Znaczą część sprzedał z niezłym zyskiem jeszcze tej samej zimy.

Pomysły na biznes są bardzo różne – o części z nich nie chcę teraz zbyt wiele pisać, gdyż wiem że ich autorzy są na etapie obmyślania szczegółów i przygotowując się do otwarcia własnej działalności i nie chcą ujawniać „kulisów” swojego pomysłu.

Czy będzie to szkoła uwodzenia, czy firma sprzątająca, czy działalność gospodarcza w zakresie magii i iluzji, czy też kolejne, ale nieco inne studio fotograficzne. Można też po prostu założyć działalność gospodarczą jako agent ubezpieczeniowy, albo kupić ploter i świadczyć wielkoformatowe usługi drukarskie. Są też osoby, które wsparcie finansowe przeznaczyły na prowadzenie pasmanterii jak również takie, które zajmują się produkcją przynęt wędkarskich.

Kolejni przedsiębiorcy są właścicielami firm szkoleniowych, doradczych lub dostarczają na rynek specjalistyczne oprogramowanie komputerowe. Inni działają jako pogotowie komputerowe lub prowadzą biznes związany z nauką ratownictwa medycznego. Jeszcze inni planują założyć kwiaciarnię, niszowe biuro podróży czy też agencję promocyjno-reklamową wykorzystującą nietypowe środki promocji.

Za każdym z tych przykładów stoi prawdziwa historia, konkretnej osoby. Nie jestem co prawda w stanie czuć tego co one czują, ale na tyle na ile znam te osoby i ich losy lub zamierzenia biznesowe to wiem, że znakomita większość z nich ze swojej decyzji jest zadowolona i jej nie żałuje. Może do czasu napisania przeze mnie kolejnego artykułu w tej serii i Ty dołączysz już do grona zdecydowanych na takie wyzwanie biznesowe. Powodzenia.

*****
Marcin Budziński – nauczyciel akademicki i asystent rektora w Górnośląskiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości im. Karola Goduli w Chorzowie, wykładowca w Akademii Ekonomicznej w Katowicach, menadżer projektów europejskich, trener moderator, ekspert z zakresu biznes planów, zarządzania strategicznego, rozwoju lokalnego, przedsiębiorczości i metod kreatywnego myślenia. Uczestnik międzynarodowych projektów badawczych, autor kilkudziesięciu publikacji naukowych i dydaktycznych. Kontakt: marcin.budzinski@wp.pl

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: firma przedsiębiorca przedsiębiorczość akademicka dobre praktyki
Źródło: opracowanie eksperta, © DlaFirmy.info.pl
Opracowano we współpracy z:
Fundusz Górnośląski SA
http://www.fgrn.com.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE