Kalendarz wydarzeń
Październik 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Mierzenie efektów PR


Porady ekspertów | Marketing 2010-02-12 09:52:20

Jak mierzyć efekty działań public relations? To pytanie ciągle jeszcze zadaje sobie wielu teoretyków, praktyków i biznesmenów. Ponieważ działania PR i narzędzia komunikacji jakie w tej dziedzinie są wykorzystywane mogą być różne w poszczególnych projektach, wiele jest zatem sposobów mierzenia ich efektów.

„Mierzenie” mediów
Jeżeli organizacja jako jedno z działań PR podejmuje współpracę z dziennikarzami. To efekty tej współpracy mierzy się ilością i jakością publikacji w mediach na temat firmy lub produktu. W celu monitorowania mediów korzysta się najczęściej z firm zewnętrznych (np. Press-Service lub Instytut Monitorowania mediów), które przeglądają media pod kątem zadanego hasła (najczęściej nazwy firmy lub produktu). W ten sposób na bieżąco uzyskuje się informacje o publikacjach w prasie, radiu, telewizji i Internecie. Firmy monitorujące media dostarczają również informacje o tzw. ekwiwalencie reklamowym. Ekwiwalent reklamowy to wartość publikacji redakcyjnej wyrażona w kwocie pieniężnej, odpowiada ona wartości reklamy tej samej powierzchni w danym medium.

Dużo trudniejsza jest analiza jakościowa publikacji. Zwyczajowo dzieli się je na pozytywne, neutralne, negatywne. Oprócz tego jednak znaczenie mają także m.in.: w jakim kontekście ukazał się artykuł, jak pozycjonuje markę, czy w publikacji znajdują się również informacje o innych markach itp.

„Mierzenie” Internetu
Jeśli z kolei firma prowadzi aktywne działania PR w sieci Internet, efekty public relations powinny być widoczne chociażby w statystykach strony www. Bardzo skutecznym narzędziem w tym zakresie jest Analytics od Google. Daje ono możliwość kompleksowego monitoringu ruchu użytkowników na stronach www.

W ten sposób można monitorować m.in. ilość osób odwiedzających stronę www, źródła, z których użytkownicy na stronę trafili, lokalizację użytkowników i mnóstwo innych opcji, które pomagają mierzyć skuteczność i planować kolejne działania z zakresu komunikacji w sieci.
W przypadku realizacji działań z zakresu SEO efektem będzie m.in. pozycja witryny w wyszukiwarce oraz jakość komunikatów na temat firmy, które wyświetlają się w pierwszej kolejności po wpisaniu zapytania w pole wyszukiwarki. Aktywność w serwisach społecznościowych może być mierzona dzięki samym portalom. Np. Facebook ma zaimplementowaną własną aplikację dostarczającą statystyki odwiedzin strony (FanPage). Pojawiają się także firmy, które na zlecenie monitorują widoczność marek w mediach społecznościowych.

„Mierzenie” eventów
Z kolei jeżeli jako narzędzie komunikacji wykorzystujemy organizację wydarzenia specjalnego, to efekty możemy mierzyć frekwencją – tzn. ile, spośród zaproszonych osób przyjęło nasze zaproszenie oraz opiniami po wydarzeniu. W tym celu można przygotować specjalną ankietę ewaluacyjną.

W zależności od celów jakie zostały przyjęte w strategii rezultatami działań PR mogą być również zwiększenie zapytań ofertowych skierowanych do firmy, zwiększona liczba aplikacji od kandydatów do pracy lub zwiększona liczba zapytań ze strony mediów.

Marcin Młodożeniec
Wspólnik w agencji PRIME PR
www.primepr.pl

Tagi: przedsiębiorczość akademicka PR public relations pomiar efekty
Źródło: opracowanie eksperta; © DlaFirmy.info.pl
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE