Kalendarz wydarzeń
Styczeń 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

PR strategicznie, czyli po co i do kogo?


Porady ekspertów | Marketing 2009-12-28 09:45:44

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Każda, nawet mała firma może mieć swoją strategię PR. To taki drogowskaz, który pokazuje po co, z kim i w jaki sposób się komunikować. To ważne jeśli chcemy świadomie kształtować markę organizacji lub produktu. Dobrze przygotowana, nawet prosta i krótka strategia pomoże później odpowiedzieć na pytania: Co napisać na stronie internetowej? Jak zaistnieć w mediach? Czy wykorzystać ulotki czy reklamę prasową? A może radio? Strategia powinna składać się z kilku podstawowych elementów.

1. Analiza sytuacji wyjściowej (w tym analiza rynku)

W tym miejscu należy spojrzeć na swój biznes obiektywnie i odpowiedzieć sobie na kilka pytań oraz określić swoje mocne i słabe strony a także zidentyfikować szanse i zagrożenia. Ważne jest tu również określenie tożsamości swojego biznesu, oraz tego czym będzie wyróżniał się na rynku. Niezbędna jest analiza konkurentów i podejmowanych przez nich działań w obszarze komunikacji.

2. Cele działań PR/promocyjnych

Wielokrotnie za cel działań PR obiera się wzrost sprzedaży zapominając o tym, że proces zakupu jest zjawiskiem złożonym. Działania z zakresu public relations mogą wspierać procesy handlowe, natomiast nie kreują ich w całości.

Przykładowo, zanim kupimy coś za pośrednictwem sieci Internet zwykle odwiedzamy różne strony www, pytamy o zdanie znajomych, przeglądamy rankingi, porównujemy ceny itp. Myśląc o celach PR wspierających proces sprzedaży zwykle będziemy się zastanawiać czy i w jaki sposób możemy wpłynąć właśnie na tych znajomych, internautów, rankingi itp.

Dlatego cele PR zwykle dotyczą komunikacji obiegu informacji i wrażenia jakie te informacje wywołują na odbiorcach.

Jako cele działań public relations można stawiać sobie zwiększenie rozpoznawalności marki firmy lub produktu, zwrócenie szczególnej uwagi rynku na cechę danego produktu lub usługi itp. Bardzo często celem działań PR jest dotarcie z informacją o produkcie do wybranych grup odbiorców, np. autorytetów w danej dziedzinie. W przypadku dóbr sprzedawanych w sklepie internetowym mogą być nimi blogerzy.

3. Grupy otoczenia

Myśląc o świadomym kształtowaniu wizerunku firmy należy zdać sobie sprawę, że otoczenie firmy to coś więcej niż tylko klienci. Jak wspomniano proces zakupu jest zwykle dość złożony i wpływa na niego wiele czynników, stąd decyzje klientów determinują także „inne strony”. Zwykle będą to znajomi, przyjaciele, liderzy opinii (autorytety), media, internauci (np. fora internetowe, mikroblogi). Wprawdzie to klienci są zwykle najważniejszą grupą adresatów działań public relations, jednak aby właściwie zidentyfikować otoczenie, należy określić jakie grupy społeczne mają lub mogą mieć wpływ na zachowanie naszych klientów oraz całościowo na powodzenie przedsięwzięcia biznesowego.

4. Strategie działania

Po analizie sytuacji, sformułowaniu celów i identyfikacji grup otoczenia czas na pewną myśl przewodnią, wytyczną dla wielu prowadzonych działań PR. To coś w stylu „Śląskie. Pozytywna energia” lub NIKE Just do it. W warstwie symbolicznej to esencja tożsamości i wyróżnik firmy, marki organizacji na tle innych.

5. Narzędzia i taktyki komunikacji

Ten etap polega na wyborze optymalnych kanałów i sposobów dotarcia do grup otoczenia. Wybrane narzędzia komunikacji wykorzystywane w public relations opisane zostały szerzej w innych artykułach dotyczących public relations w serwisie dlafirmy.info. Bardzo częstym błędem jest rozpoczynanie myślenia o komunikacji od narzędzi. Należy pamiętać, że sposoby komunikacji wynikają z analizy, grup otoczenia, do których chcemy dotrzeć.

6. Harmonogram działań i budżet

To miejsce w strategii pozwala zaplanować działania public relations w czasie. Harmonogram ułatwia sprawną realizację strategii oraz pozwala na dokładne prognozowanie budżetu działań.

7. Mierzenie efektów

Tu należy określić sobie sposoby, w jaki będą mierzone efekty działań public relations, np.: statystykami wejść na stronę www, liczbą kontaktów z firmą, liczbą zapytań ofertowych, liczbą i jakością publikacji w mediach nt firmy lub produktu itp.

Strategia PR porządkuje sposób myślenia o komunikacji w biznesie i pozwala skutecznie planować oraz realizować działania z zakresu kształtowania wizerunku czy promocji marki. Strategiczne myślenie o działaniach public relations pozwala zyskiwać przewagi konkurencyjne w długim okresie i skutecznie wyróżniać się na rynku.

Marcin Młodożeniec
Wspólnik PRIME PR

Tagi: promocja przedsiębiorczość akademicka komunikacja pr public relations
Źródło: opracowanie eksperta, © DlaFirmy.info.pl
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE