Kalendarz wydarzeń
Marzec 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Czy Twoja firma zginie?


Porady ekspertów | Marketing 2009-12-22 09:59:22

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Jeśli czytasz ten artykuł to znaczy, że w jakiś sposób zwrócił on Twoją uwagę. Wyróżnił się na tle innych. Na poziomie wzbudzenia zainteresowania pole do manewru było niewielkie. Można było wykorzystać tylko tytuł artykułu do tego, żeby zmotywować użytkowników do kliknięcia. Czy ten tekst pobije rekordy odwiedzalności serwisu Dlafirmy.info? Nie wiadomo, to pokaże czas i statystyki portalu. Jeśli prześlesz link do swoich znajomych szanse na pewno wzrosną. Po co ten wstęp?

Żyjemy w świecie, w którym jak mówi reklama Allegro, „miliony rzeczy walczą o Twoją uwagę”. Organizacje, firmy, partie polityczne angażują potężne środki do tego, żeby zwrócić na siebie uwagę, wyróżnić się. Jak ten artykuł... Po co? Żeby zdobyć zainteresowanie, poparcie, wzbudzić potrzebę, przekonać, sprzedać, zbudować relację z odbiorcą. Jedna z podstawowych zasad komunikacji marketingowej mówi przecież „Wyróżnij się albo zgiń”. Co to znaczy i jak to wykorzystać?

Jeśli myślisz o założeniu własnej firmy lub o wprowadzeniu na rynek nowego produktu musisz wiedzieć, że umiejętne „zaistnienie” w oczach odbiorców to podstawa silnej marki i maksymalizacja szans na sukces. Nie ważne czy produkujesz śrubki, otwierasz biuro rachunkowe czy sprzedajesz telefony komórkowe. Ta zasada obowiązuje (prawie) wszystkich. Czy to domena tylko dużych firm?

Nie. W procesie kształtowania wizerunku i budowania marki ważniejszy od skali działania i budżetu jakim się dysponuje jest sposób myślenia, kreatywność oraz umiejętność budowania relacji. Jak w takim razie się wyróżnić będąc mikro lub małą firmą?

W skrócie: musisz dowiedzieć się jak najwięcej o swoim rynku (analiza rynku), opracować tożsamość (z elementami wyróżniającymi markę) i komunikować się z otoczeniem. Tu od razu pewien przykład na wyróżnienie się (inspirowany rzeczywistym przypadkiem). Wyobraźmy sobie, że chcemy założyć szkołę jazdy.

Po pierwsze analiza rynku. Według przedstawionych wskazówek najpierw należy przeanalizować rynek. Spośród pozyskanych informacji (dziś bardzo wiele możemy dowiedzieć się z sieci Internet i mediów) inspirujący może być fakt, że prawdopodobnie około połowy klientów szkół jazdy to kobiety. Nie jest to genialne odkrycie ale może inspirować do wyróżnienia się. W jaki sposób?

Po drugie opracowanie tożsamości. W tym przypadku wystarczy, że nasza szkoła jazdy będzie adresowana do kobiet. Powiedzmy będzie się nazywać „Kobieca szkoła jazdy”. Sam fakt kierowania naszej oferty do kobiet mocno wyróżni nas na rynku, na którym dominują szkoły z identyczną ofertą o nazwach typu „Leszek”, „eLka”, „Zbyszek” itp. Dobrze byłoby pójść krok dalej i np. w sali, w której odbywają się wykłady umieścić krzesła z wieszakiem na damską torebkę, do każdego kursu dodawać gratis kosmetyk a jako instruktorów zatrudnić same kobiety. W ten sposób już na tym etapie (budowania tożsamości) biznes wyróżnia się na tle innych.

Pozostaje komunikacja z rynkiem. Tu paleta działań jest potężna. Cały czas powinniśmy pamiętać o naszej marce i jej tożsamości oraz odpowiednio dobierać sposoby komunikacji/promocji. Biorąc pod uwagę naszą szkołę jazdy to jeśli decydujemy się na reklamę, wybieramy media adresowane do kobiet. Gdy rozdajemy ulotki, szukajmy miejsc, w których kobiet jest najwięcej i tylko im wręczajmy materiały promocyjne. Możemy poszukać także klientek w serwisach społecznościowych i na portalach informacyjnych.

Tak kształtowana marka zwiększa nasze szanse na sukces. Potencjalne klientki odniosą wrażenie, że spośród wszystkich szkół jazdy właśnie ta jedna lepiej spełni ich oczekiwania, poczują się wyróżnione i chętniej będą korzystać z tej właśnie, „kobiecej” nauki jazdy.
Więcej o sposobach i narzędziach komunikacji także w kolejnych artykułach z zakresu PR.

Po co więc szukać szans na wyróżnienie się? Dzięki umiejętnemu zaistnieniu na rynku maksymalizujemy swoje szanse na sukces biznesowy. W ten sposób zwracamy uwagę otoczenia, budujemy odpowiednie skojarzenia i motywujemy do działania (klikania, kupowania itp).

Marcin Młodożeniec
Wspólnik PRIME PR

Tagi: promocja komunikacja public relations marka wizerunek tożsamość przedsiębiorczość akademicka
Źródło: opracowanie eksperta, © DlaFirmy.info.pl
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE