Kalendarz wydarzeń
Maj 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Towar z prezentacji można zwrócić w ciągu 10 dni


Wiadomości | Sprzedaż 2009-11-23 10:29:12

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Okres przedświąteczny skłania przedsiębiorców do sięgania po najróżniejsze sposoby sprzedaży. Coraz powszechniejszą praktyką staje się oferowanie produktów na grupowych prezentacjach. W ten sposób można nabyć pościel, garnki, a nawet odkurzacz. Biorąc udział w takich spotkaniach, należy jednak zachować szczególną ostrożność. Brak informacji o możliwości odstąpienia od umowy, ciągła zmiana siedziby przedsiębiorcy to tylko przykładowe sposoby naruszania praw konsumentów.

Oferta sprzedawców pozalokalowych jest często adresowana do osób starszych, przede wszystkim podczas prezentacji grupowych, gdzie specjalnie wyszkoleni sprzedawcy wykazują nieodzowność zakupu produktów – mówi radca prawny Aleksander Barczewski z kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Naruszaniem praw osób, które kupują towary na prezentacjach, coraz częściej zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Ostatnio wydał on decyzję stwierdzającą naruszenie zbiorowych interesów konsumentów przez spółkę Kaja, zajmującą się sprzedażą wełnianej pościeli. Za naruszenie przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów UOKiK nałożył na spółkę karę pieniężną w wysokości prawie 66 tys. zł.

Przedsiębiorca m.in. nie informował o możliwości odstąpienia od umowy sprzedaży zawartej podczas prezentacji, a także nie doręczał wzoru oświadczenia, za pośrednictwem którego konsumenci mogli zrezygnować z zakupu – wyjaśnia Maciej Chmielowski, specjalista z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Z jakich metod sprzedaży najczęściej korzystają tzw. sprzedawcy pozalokalowi? Czy każda osoba, która zawarła umowę na prezentacji, ma prawo do odstąpienia od niej i zwrotu pieniędzy? W jaki sposób przedsiębiorcy notorycznie łamią prawa klientów do odstąpienia od umowy? Do kogo mogą się zwrócić klienci o udzielenie pomocy przy dochodzeniu swoich praw?

Agnieszka Bobowska

Więcej: Dziennik Gazeta Prawna 23.11.2009 (228) – str.B8

Pełna wersja wiadomości prawno-gospodarczych – czytaj na gazeta prawna.pl.

Tagi: sprzedaż pozalokalowa prezentacja UOKiK naruszenie konsument prawo
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna 23.11.2009 (228)
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE