Kalendarz wydarzeń
Grudzień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Firmy wydają mniej na PR i imprezy promocyjne


Wiadomości | Marketing 2009-11-19 09:00:51

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Wartość rynku usług public relations może skurczyć się w tym roku o 1015 proc. Jeszcze mniej aż o 60 proc. firmy wydadzą na organizację imprez promocyjnych. Ale niektórzy przedstawiciele agencji PR prognozują odbicie w przyszłym roku.

Paweł Trochimiuk, prezes Związku Firm Public Relations (ZFPR), skupiającego 30 największych firm z branży, a jednocześnie szef największej na rynku agencji Partner of Promotions, przyznaje, że 2009 rok zapisze się w historii branży jako okres trudnej walki z kryzysem.
– Część agencji straciła klientów i musiała zmierzyć się ze spadkiem przychodów. Niektórzy próbowali radzić sobie zwolnieniami, inni obniżkami pensji, jeszcze inni radzili sobie jednak bez tego. Taki wstrząs był jednak potrzebny, bo zweryfikował jakość usług – mówi.

Sam wstrząs, czyli cięcia wydatków na usługi public relations, był jednak potężny.
– Spadek nakładów szacować można na poziomie 20 proc., a według innych doniesień nawet 30 i więcej procent – mówi Adam Jarosz, dyrektor zarządzający 180o Public Realtions.
Firmy z wielu branż ścięły wydatki na PR – komunikację z mediami i otoczeniem rynkowym – już na początku roku, przerażone kryzysem finansowym, spowolnieniem gospodarki i niepewnością prognoz. W większości przypadków ich budżety nie wróciły wciąż do poziomu sprzed kryzysu.

Jeszcze głębsze cięcia dotknęły imprez promocyjnych.
– Spadki można szacować nawet na 60 proc. Większość zleceń została zamrożona, przetargi są odwoływane lub przesuwane – ocenia Julian Kozankiewicz, prezes EM Lab, zajmującej się event marketingiem spółki notowanej na New Connect. W III kwartale jej przychody spadły o 44 proc. do 6,5 mln zł.

Jak przebiega wojna cenowa agencji ? Jakie dodatkowe usługi są oferowane klientom ? Jakie specjalizacje opierają się spadkom dochodów ?

Więcej: Dziennik Gazeta Prawna 19.11.2009 (226) – str.C3 Forsal


 

Tagi: kryzys pr public relations usługi
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE