Notariusze nie mogą reklamować się w sieci
Wiadomości | Prawo 2009-11-12 14:00:39
Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.
Część notariuszy w ogóle nie będzie mogła informować o świadczonych przez siebie usługach. Co prawda, Krajowa Rada Notarialna dopuszcza możliwość prowadzenia przez kancelarię notarialną jednej strony internetowej, jednak niektóre izby, np. warszawska, wprowadziły całkowity zakaz posiadania stron internetowych.
Takie ograniczenia mogą prowadzić do patologii w miastach, gdzie kancelarie prowadzą notariusze z różnych izb. Niektórzy z nich będą bowiem mogli utworzyć stronę internetową, a inne nie.
– Będziemy przyglądać się tej sprawie – mówi Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Jeżeli okaże się, że takie działania mogą ograniczać konkurencję, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie interweniować – zapowiada.
Każda korporacja ma swój kodeks etyki zawodowej, w którym uregulowane zostały kwestie dotyczące reklamowania usług przez przedstawicieli poszczególnych zawodów prawniczych. Najsurowiej do sprawy podchodzi samorząd notarialny, który grozi odpowiedzialnością dyscyplinarną za współpracowanie z mediami bez konsultacji z radą izby notarialnej. Rejenci na tablicy umieszczanej przy wejściu do budynku mogą jedynie podawać ograniczone informacje.
– Szczegółowy opis takiej tablicy, zawierający elementy konieczne i jednocześnie jedynie dopuszczalne, ustanowiony jest w regulaminie wewnętrznego urzędowania kancelarii notarialnej uchwalonym przez Krajową Radę Notarialną (KRN) – wskazuje notariusz Jan Gielec, wiceprezes Krajowej Rady Notarialnej.
Jakie ograniczenia z zakresu reklamy wprowadza Kodeks etyki notariuszy? Jakie jest stanowisko samorządu radców prawnych w kwestii dopuszczalności reklamy? Czy adwokat może się reklamować? Jakie rozwiązania stosowane są w innych krajach?
Agnieszka Bobowska, Daria Stojak
Więcej: Dziennik Gazeta Prawna 12.11.2009 (221) – str.B6
Pełna wersja wiadomości prawno-gospodarczych – czytaj na gazeta prawna.pl.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna 12.11.2009 (221)
