Kalendarz wydarzeń
Grudzień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Zarządzaj cenami!


Wiadomości | Sprzedaż 2009-11-04 15:41:58

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Klienci mniej kupują? Wykorzystałeś wszystkie możliwości oszczędzania? Jeśli sądzisz, że w czasach globalnego spadku popytu i zaciskania pasa nic więcej nie da się zrobić, aby poprawić wyniki finansowe firmy możesz się mylić! Popularnością, również w dotkniętych kryzysem małych i średnich firmach, cieszy się ostatnio zarządzanie cenami.

To nie jest nowy pomysł w zarządzaniu, ale za to sprawdzony. Być może słyszałeś historie o drobnych sprzedawcach, np. w Indiach, którzy ustalają ceny za swoje towary zależnie od zamożności klienta.

Oczywiście najbardziej „poszkodowani” są zwykle zagraniczni turyści. Niektórzy z nich uznają to za barbarzyństwo, inni – egzotyczną przygodę. Jest to jednak przykład segmentacji i związanego z nią zarządzania cenami, stosowanego przy niewielkim popycie. Przykład kontrowersyjny, bo segmentacja opiera się na wyglądzie klienta, a proces ustalania ceny kojarzy się z wykorzystywaniem naiwnych turystów.

Bliższe naszej kulturze jest różnicowanie cen biletów lotniczych. To klasyka zarządzania cenami. „Towarem” jest usługa transportowa. Pozornie taka sama dla każdego, kto zajmuje miejsce w samolocie. Ale czy rzeczywiście? Są przecież biznesmeni gotowi zapłacić więcej za wygodę w podróży służbowej i większą uwagę ze strony personelu w samolocie. Dla nich jest klasa - i cena - biznes. Dla zwykłych podróżujących jest klasa ekonomiczna za niższą cenę.

Linie lotnicze wiedzą, jak zrobić biznes na rezygnacjach, które też się przecież zdarzają, nawet w ostatniej chwili. Są to okazje np. dla studentów gotowych czekać na lotnisku na ofertę „last minute”, aby polecieć na wymarzone wakacje za niewielkie pieniądze. Pomysłów na dopasowanie ceny do klienta, za pozornie ten sam „towar”, jest mnóstwo.

Zarządzanie cenami to sprawdzony sposób radzenia sobie z ograniczonym popytem i maksymalizowania zysku. Czy można zastosować go w małej i średniej firmie? Oczywiście! W grze decyzyjnej Akademii PARP „Skład kolonialny” cofniesz się o 500 lat i przećwiczysz zarządzanie cenami w praktyce na przykładzie składu kolonialnego, czyli „delikatesów” z początku XVI wieku, zwanego złotym wiekiem gospodarki Rzeczpospolitej.

Gra w wersji uproszczonej jest dostępna bez zalogowania.

 

Tagi: cena zarządzanie akademia gra parp
Źródło: materiały prasowe
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE