Kalendarz wydarzeń
Sierpień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Francuski gigant kolejowy chce przejąć CTL Logistics


Wiadomości | Inwestycje 2009-10-28 08:50:54

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

W I kwartale 2010 r. na polskim rynku kolejowym może dojść do spektakularnego przejęcia. Według informacji DGP w ręce SNCF Fret czwartego przewoźnika w Unii Europejskiej może trafić największy prywatny operator towarowy w Polsce CTL Logistics. Rozmowy z właścicielem spółki, funduszem private equity Bridgepoint, w sprawie odkupienia akcji trwają.

Według naszych informacji to Francuzi są stroną, której bardziej zależy na transakcji.
– Z rozmów z prezesem SNCF wiem, że w swojej strategii oferowania kompleksowej usługi transportowej na długich dystansach polski rynek traktuje priorytetowo – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.
Jeśli Francuzom uda się przekonać właściciela do sprzedaży CTL, będą drugim wielkim inwestorem branżowym w tej dziedzinie w Polsce. W tym roku jedną z największych prywatnych spółek przewozowych, PCC Rail (oraz powiązany z nim PTK Holding), przejął niemiecki DB Schenker.

Czy te projekty stanowią poważne zagrożenie dla PKP Cargo?
– W mniejszym stopniu jest to zagrożenie dla nas, chyba, że konsekwentnie będziemy zmierzać w tę sama stronę, czyli operatora o charakterze międzynarodowym – odpowiada Wojciech Balczun.
Cargo w ostatnich miesiącach może pochwalić się coraz lepszymi wynikami. Spółka właśnie poinformowała, że w całym 2009 roku powinna przewieźć prawie 104 mln ton towarów. To niemal 38 mln ton mniej niż w 2008 roku, ale jeszcze w połowie roku eksperci nie wróżyli jej przekroczenia 95 mln ton.

Prezes PKP Cargo stara się jednak zneutralizować negatywny efekt wejścia potężnej konkurencji próbami namówienia gigantów do współpracy. Sygnałem, w jakim kierunku zmierza PKP Cargo, może być podpisany na początku marca list intencyjny z portem morskim w Hamburgu. Zgodnie z nim w niedalekiej przyszłości może dojść do zacieśnienia współpracy z DB Schenker. Szef PKP Cargo namawia także do rozpoczęcia współpracy prezesa SNCF Fret. Do ostatniego spotkania z Guillaume’em Peppym doszło w ubiegłym tygodniu, ale jak na razie konkretów brakuje.


Co wskazuje na to, że Francuzi wydają się jednak grać na dwa fronty ? Jakie korzyści uzyskają Francuzi po przejęciu spółek działających w Polsce ? Komu będzie podporządkowany europejski rynek kolejowych przewozów towarowych ?

Maciej Szczepaniuk

Więcej: Dziennik Gazeta Prawna 28.10.2009 (211) – str.C2

Pełna wersja wiadomości prawno-gospodarczych – czytaj na gazeta prawna.pl.

 

Tagi: kolej CTL Logistics PKP PKP Cargo
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE