Kalendarz wydarzeń
Sierpień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Portale zbierają dane użytkowników, by sprzedawać więcej reklam


Wiadomości | Sprzedaż 2009-09-01 11:53:52

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Postanowiłeś wymienić samochód, więc przeglądasz internetowe serwisy motoryzacyjne. Po jakimś czasie spostrzegasz, że na twoją skrzynkę pocztową trafia coraz więcej reklam samochodów. Widzisz je też, gdy odwiedzasz ulubiony portal. Przypadek? Portale śledzą twoje zachowanie, a na podstawie danych o tym, co robiłeś w sieci, przypisały cię do grupy "planujący zakup samochodu". I dlatego, zamiast pieluszek czy kremów, serwują ci reklamy aut.

W taki sposób działa tzw. oferta targetowania behawioralnego, czyli adresowania reklam do tych użytkowników sieci, których rzeczywiście mogą one zainteresować. Po zebraniu informacji o tym, czego szukamy, kiedy korzystamy i ile czasu spędzamy w internecie, a także gdzie mieszkamy, portale przypisują nas do różnych profili.

Na przykład "młodzież", "planujący zakup nieruchomości", "właściciele małych firm" czy "aktywnie uprawiający sport". Na życzenie reklamodawcy profile te mogą być jeszcze dokładniejsze.

Onet.pl poinformował w ostatnich dniach, że zwiększył liczbę wybieranych profili z 11 do 23. Portal podkreśla, że istnieje możliwość bardziej precyzyjnego określenia grup użytkowników.
- Mogą zawierać procentowo określoną częstotliwość wizyt użytkowników na stronach o danej tematyce, hasła wpisywane do wyszukiwarki portalu - tłumaczy Paweł Zarzycki, dyrektor pionu produktu reklamowego w Grupie Onet.pl.
Ofertę rozwija też konkurent Onetu, portal Wirtualna Polska, należący do Telekomunikacji Polskiej. Wprowadził właśnie - jako jedyny na rynku - możliwość wysyłania targetowanych behawioralnie e-maili reklamowych. W ofercie jest kilkadziesiąt profili.

Jakie znane firmy skorzystały już z usług tzw. targetowania behawioralnego ? Z czego wynika szybszy rozwój oferty tych usług ? Czy targetowanie behawioralne jest zgodne z prawem ?

Michał Fura

Więcej: Gazeta Prawna 1.09.2009 (170) – forsal.pl - str. A4

Pełna wersja wiadomości prawno-gospodarczych – czytaj na gazeta prawna.pl.
 

Tagi: targetowanie behawioralne marketing reklama internetowa
Źródło: Gazeta Prawna 1.09.2009 (170)
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE