Kalendarz wydarzeń
Grudzień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Platforma e-learningowa niedocenionym narzędziem komunikacji


Porady ekspertów | Kadry 2009-08-19 10:52:38

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Wielu wciąż postrzega e-learning jako narzędzie do indywidualnego przyswajania teoretycznej wiedzy. Warto jednak zauważyć, że rozwiązanie to zaistniało również jako potężny bank informacji, który prezentuje nową jakość dialogu.

Sporo mówi się o silnie rozwiniętym obszarze informacyjnym platformy e-learningowej udostępniającym ćwiczenia testowe, gotowe lekcje, wszelkiego rodzaju audycje czy materiały video. Warto jednak docenić jej stronę komunikacyjną, która umożliwia konsultacje z ekspertami, czy trenerem, a także wymianę zdań z innymi użytkownikami.

Obecnie platformę stosuje się również jako narzędzie do przekazywania wskazówek, porad, instrukcji obsługi. Poprzez e-learning w szybki i wygodny sposób można otrzymać rozwiązanie dla problemu, który do tej pory wymagał wertowania sporej ilości materiałów, bądź bezpośredniej konsultacji.

Lepsza platforma
Platformy e-learningowe w wielu przedsiębiorstwach z powodzeniem zastępują tradycyjne szkolenia. Firmy nie muszą już borykać się z kosztami podróży, zakwaterowania, wynajmu sali szkoleniowej, trenera oraz druku materiałów. Zamiast tego wszyscy pracownicy znajdują się na swoim miejscu, mogą przyswajać informacje w dowolnym, dogodnym dla siebie czasie, a ich postępy są automatycznie sprawdzane i stale kontrolowane.

Warto zauważyć, że szybkie opanowanie wiedzy za pomocą materiałów szkoleniowych sprawia często wiele trudności. Natomiast e-learning to konkretna, uporządkowana wiedza, do której zawsze można wrócić, korzystać wybiórczo, omijając znane zagadnienia i przechodząc szybko do nowych zagadnień. Platforma umożliwia również utrzymanie stałego kontaktu z różnymi specjalistami.

W opinii fachowców e-learning świetnie sprawdza się w szkoleniach technologicznych prowadzonych na dużą skalę. To również doskonałe rozwiązanie dla projektów unijnych, czy aplikacyjnych, gdzie ogromną zaletą platformy jest możliwość wielokrotnego powtarzania wybranej partii informacji.

Metodzie tej zarzuca się jednak, że nie tylko wymaga profesjonalnego wdrożenia, wykonanego przez osoby świetnie zaznajomione z tematem. Związana jest również z trudną pracą projektową w zakresie dostosowania platformy pod indywidualne oczekiwania klienta. Jej nieodłącznym aspektem jest także samodzielna praca. Mimo to coraz więcej przedsiębiorstw z sukcesem wdraża e-learning, oszczędzając dzięki niemu czas i koszty.

Coraz więcej możliwości
Obecnie odkrywa się coraz więcej możliwości e-learningu.

Ten, kto tkwi w przekonaniu, iż platforma służy jedynie działaniom szkoleniowym, jest w ogromnym błędzie. E-learning to doskonałe narzędzie kontroli i szybkiego uzupełniania informacji. Dzięki temu rozwiązaniu można sprawdzać poziom wiedzy pracowników danej firmy na każdym szczeblu zatrudnienia.

Jednocześnie poprzez aktualizację informacji, wiedza ta jest automatycznie uzupełniana, wskutek czego zespół otrzymuje ogromne zaplecze merytoryczne, o które również sam może poprosić. Przedsiębiorstwo posiadające platformę e-learningową nie ma problemu z szybkim i efektywnym wdrożeniem nowych pracowników.

To jednak nie wszystko. Obecnie firmy z branży samochodowej zaczynają wykorzystywać e-learning do przekazywania instrukcji i porad związanych z eksploatacją aut. Banki coraz częściej stawiają na platformę, jako skuteczny system aktualizowania starych i przekazywania nowych informacji. Co więcej za pomocą e-learningu można się dzielić wiedzą i talentem w danej dziedzinie którą, jak twierdzą specjaliści, korporacje często i niepotrzebnie szufladkują.

E-learning to zatem ciągła komunikacja. Wiedzą o tym przedsiębiorstwa, które wdrożyły już platformę, należą do nich min. Raiffeisen Bank Polska, Liberty SA, Lukas Bank, Getin Bank, Elektrownia Bełchatów, a także Cyfrowy Polsat.

Nie tylko dla dużych firm
Upowszechniło się przekonanie, że na platformę e-learningową, ze względu na wysoki koszt jej zaprojektowania i wdrożenia, mogą pozwolić sobie jedynie duże firmy. Niektórzy specjaliści twierdzą, że firmy posiadające mniejszą liczbę pracowników, powinny stosować szkolenia tradycyjne, ponieważ te wciąż sprawdzają się lepiej w małej grupie.

Okazuje się jednak, że właściciele średnich i małych firm również poszukują rozwiązania, które zapewni im skuteczną i tańszą możliwość edukowania personelu, sprawdzania jego stanu wiedzy, a także wdrażania nowych pracowników. Mogą oni skorzystać z abonamentu standardowej platformy. Narzędzie w takiej wersji jest o wiele mniej kosztowne. Oszczędza się bowiem na rozbudowanych opcjach i skomplikowanym wdrożeniu.

W naszej opinii platforma e-learningowa to doskonała metoda nauki i komunikacji, która z pewnością sprawdzi się zarówno w dużej, jak i małej firmie. Uporządkowana, skonkretyzowana i jasno przekazana wiedza, do której można szybko wrócić, stanowi bezcenną wartość dla każdego pracownika.

Warto pamiętać, że e-learning jest metodą elastyczną. Narzędzie to można skutecznie wykorzystać do usprawnienia i podniesienia jakości prowadzonego biznesu. Wciąż otwierają się nowe obszary wykorzystania e-learningu np. świadczenie usług serwisowych i doradczych dla klientów firm.

Coraz częściej widzi się również przyszłość platformy e-learningowej w sektorze MSP oraz publicznym. Równocześnie pojawiają się na rynku oferty wersji mniej skomplikowanych i bardziej atrakcyjnych cenowo. Warto z nich skorzystać i podnieść tym samym poziom wiedzy, a także usprawnić komunikację w zakresie prowadzonych działań biznesowych.

Dagmara Szkudlarek
abeon.pl

*****
Dagmara Szkudlarek - aktywny piarowiec i dziennikarz związany z branżą reklamową.
Od 2007 roku zajmuje się publicystyką branżową, w tym od 2008 roku, obejmującą dziedzinę IT i nowe technologie. Dotychczas działała jako aktywny „piarowiec” w dwóch katowickich agencjach PR - Madin oraz Public PR, a także w Firmie Consultingowej BPC, obsługującej przedsiębiorstwa z branży IT.

Cyberstudio to firma nowych technologii działająca na rynku e-commerce oraz internetu w szerokim ujęciu. Od 1994 roku zajmuje się projektowaniem aplikacji oraz rozwiązań informatycznych dla Internetu, promocji i reklamy on-line. Rozwiązania cyberstudio kompleksowo obsługują relacje z Klientami i optymalizują działania operacyjne oraz procesy biznesowe. Firma jest właścicielem marek abeon oraz wysokapozycja.

Tagi: szkolenia e-learning platforma
Źródło: materiały prasowe
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE