Kalendarz wydarzeń
Sierpień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Przedsiębiorcy bezprawnie zmieniają warunki umów


Wiadomości | Prawo 2009-07-10 08:34:33

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Podwyższenie opłaty za telewizję kablową bez uprzedzenia, nagły wzrost ceny usług bankowych czy zmniejszenie zawartości pakietu programów telewizyjnych z dnia na dzień. Takie niemiłe niespodzianki to efekt nieprzestrzegania przez przedsiębiorców ustawowego obowiązku doręczania klientowi z odpowiednim wyprzedzeniem zmian w umowach lub regulaminach. Tymczasem konsument, który nie otrzymał nowych zapisów umownych, nie jest nimi związany i obowiązuje go dotychczasowa treść umowy.

Obowiązek powiadamiania o zmianach w umowie najczęściej lekceważą telewizje kablowe.

Urząd kilkakrotnie kwestionował praktyki operatorów telewizji kablowych, którzy w umowach zastrzegali sobie np. prawo do zmiany opłaty miesięcznej bez wcześniejszego poinformowania użytkowników o tym fakcie. Konsumenci o podwyższeniu ceny dowiadywali się, otrzymując książeczkę abonamentową z nową wartością do uiszczenia, bez możliwości odstąpienia od umowy – informuje Konrad Gruner z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak podkreśla, jest to niezgodne z prawem, ponieważ o zmianie taryfy powinni zostać poinformowani odpowiednio wcześniej, tak by móc wypowiedzieć kontrakt.

Telewizje kablowe próbują jednak na różne sposoby obejść ten obowiązek.

Operatorzy np. zastrzegają sobie w umowach prawo do informowania konsumenta o zamianach opłat poprzez zamieszczanie informacji na kanale informacyjno-planszowym lub w formie ogłoszeń na budynkach – mówi Joanna Rudnicka, prawnik z kancelarii prawnej Skoczyński Wachowiak Strykowski.

Zmiana ceny to jednak nie jedyna niemiła niespodzianka, która może czekać klientów telewizji kablowych.

Operatorzy sieci kablowych zastrzegają także w umowach prawo do zmiany zawartości pakietu programów poprzez podanie informacji o tym fakcie przy użyciu kanału informacyjnego – tłumaczy Joanna Rudnicka.

Jakie inne podmioty nie dopełniają obowiązku informacyjnego wobec klientów? Na czym polega obowiązek doręczenia konsumentowi nowego wzorca umownego? Od kiedy konsument jest związany nowym wzorcem umowy?

Małgorzata Kryszkiewicz

Więcej: Gazeta Prawna 10.07.2009 (133) – str. 8

Pełna wersja wiadomości prawno-gospodarczych – czytaj na gazeta prawna.pl.

Tagi: zmiana warunków umowy zmiana regulaminu
Źródło: Gazeta Prawna 10.07.2009 (133)
Opracowano we współpracy z:
Fundusz Górnośląski SA
http://www.fgrn.com.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE