Kalendarz wydarzeń
Październik 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Europejskie instrumenty wsparcia dla transferu technologii


Porady ekspertów | Badania i Rozwój 2009-07-01 12:28:24

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

W latach dziewięćdziesiątych w Wielkiej Brytanii zainicjowano sieć Supernet, która miała rozwiązać większość problemów komunikacyjnych transferu technologii. Przewidywano, że dzięki dostępności Internetu nie będzie problemu wzajemnego wyszukiwania i kontaktowania się pomiędzy sferą biznesu i nauki. Tymczasem problemy komunikacyjne w tym zakresie istnieją do dnia dzisiejszego i nic nie wskazuje na to, że mogą raptownie być rozwiązane.

Wspomniana wcześniej sieć Supernet w połowie lat dziewięćdziesiątych zanotowała do 1500 zapytań kontaktowych z zakresu transferu technologii rocznie, lecz w późniejszym okresie liczba kontaktów spadała, a w końcu zadania przejęły inne platformy wymiany informacji.

Przykład ten pokazuje jak dynamicznym i istotnym elementem w procesie transferu technologii jest komunikacja. Dzięki niej dochodzi do najciekawszych zastosowań wynalazków w praktyce, mających duże znaczenie komercyjne i społeczne.

Przykładowo: dzięki sieciom współpracy naukowej w interdyscyplinarnych projektach doszło do zastosowania technologii analizy obrazów stosowanej w astronomii, w diagnostyce raka piersi u kobiet. W 1997r w USA specjaliści z NASA i Narodowego Instytutu Raka spotkali się na warsztatach naukowych, które zaowocowały stworzeniem kilku przedsiębiorstw produkujących urządzenia diagnostyczne stosowane w onkologii. Technologie, zastosowane między innymi w Kosmicznym Teleskopie Hubble'a, niespodziewanie wykorzystano w zupełnie innej dziedzinie. Przykład ten przekonuje nas o tym, że podstawą efektywnego transferu technologii jest intensywna komunikacja i działania wielu instytucji pośredniczących.

Obecnie najważniejszym obszarem, w którym przedsiębiorstwa poszukują przewagi konkurencyjnej jest innowacyjność. Według Podręcznika OSLO – kluczowej publikacji na temat problematyki pomiaru i interpretacji danych z zakresu nauki, techniki i innowacji, możemy wyróżnić cztery rodzaje innowacji: produktowe, procesowe, marketingowe i organizacyjne. (...)

W obszarze innowacji procesowych i produktowych kluczowym zasobem jest posiadana przez przedsiębiorstwo wiedza, której przydatność weryfikuje zdolność do wdrożenia określonej technologii w praktyce. Jednak nie każdy przedsiębiorca jest w stanie samodzielnie rozwijać nowe technologie o dużym potencjale komercjalizacji. W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, które praktycznie nie posiadają zaplecza badawczo-rozwojowego, współpraca z sektorem nauki jest często jedynym sposobem na poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań.

Transfer technologii polega na komercjalizowaniu wyników badań naukowych w postaci technologii stosowanych w przemyśle, dzięki czemu przedsiębiorstwa wykorzystujące innowacyjne technologie uzyskują przewagę konkurencyjną. (...)

Stronę podażową tworzą instytucje naukowo-badawcze oraz przedsiębiorstwa oferujące gotowe technologie „pod klucz”. Stronę popytową tego rynku tworzą przedsiębiorstwa, które wdrażając określoną technologię chcą uzyskać przewagę konkurencyjną. Tu dochodzimy do bardzo ważnego dla przedsiębiorców aspektu transferu technologii – korzyści jakie może uzyskać przedsiębiorstwo dzięki wdrożonej technologii. Korzyści te określa studium wykonalności dla wdrożenia innowacyjnej technologii, odpowiadając na pytania dotyczące przewidywanego popytu na produkty (wyroby i usługi) wykorzystujące innowacyjną technologię, a także kwestie poprawy jakości, zmniejszenia kosztów i innych korzyści dla przedsiębiorstwa i finalnego odbiorcy. (...)

Jak podkreślano na początku niniejszego artykułu, istotnym problemem procesu transferu technologii jest wzajemna komunikacja dwóch środowisk tworzących rynek technologii: środowiska nauki oraz środowiska biznesu, które komercjalizuje innowacyjne technologie. W praktyce okazuje się, że przedstawiciele tych środowisk nie mogą się spotkać, a nawet gdy się spotkają nie są w stanie efektywnie się komunikować. Stąd ogromna rola instytucji pośredniczących w transferze technologii: centrów innowacji i transferu technologii, inkubatorów przedsiębiorczości oraz inkubatorów technologicznych, parków technologicznych i przemysłowych. (...)

Większość z tych instytucji potrzebuje skutecznych form komunikacji z podmiotami rynku technologii: przedsiębiorstwami poszukującymi technologii oraz twórcami innowacyjnych rozwiązań. Bardzo ważnym aspektem tej komunikacji jest orientacja międzynarodowa, a więc nie poprzestawanie na poszukiwaniu potencjalnych partnerów współpracy w regionie lub w kraju, lecz wyjście z ofertą do partnerów zagranicznych – znajdujących się w Europie lub nawet poza jej granicami. Praktyka wskazuje, że najlepszymi instrumentami wspomagającymi komunikację w procesie międzynarodowego transferu technologii są: sieć Enterprise Europe Network (EEN) oraz 7 Program Ramowy UE. (...)

Zapraszamy do zapoznania się z całością artykułu! (link poniżej)

Dr inż. Sławomir Olko
Pracownik naukowy Politechniki Śląskiej i ekspert w zakresie komercjalizacji technologii. W latach 2005 - 2007 był pracownikiem Zespołu Analiz Rynku Śląskiego Centrum Zaawansowanych Technologii. W tym samym okresie był członkiem zespołu badawczego projektu Tworzenia Sieci Współpracy i Struktur Wspierających w Województwie Śląskim realizowanego przez konsorcjum, którego liderem była Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw S.A. w Katowicach. Prowadził szkolenia za zakresu m.in. zarządzania marketingowego w firmie, zarządzania personelem w małej firmie, kultury organizacyjnej, benchmarkingu marketingowego, analiz marketingowych. Współpracuje m.in. z Technoparkiem Gliwice, Centrum Innowacji i Transferu Technologii Politechniki Śląskiej, jest doradcą w zakresie stosowania instrumentów marketingowych w innowacyjnych przedsiębiorstwach regionu górnośląskiego. Ponadto jest autorem ponad 20 publikacji za zakresu zarządzania relacjami organizacyjnymi, innowacji i marketingu.

Pliki do pobrania:Europejskie instrumenty wsparcia dla transferu technologii
Tagi: innowacyjność transfer technologii EEN 7PR przedsiębiorczość akademicka
Źródło: Opracowanie własne eksperta
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw
http://gapp.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE