Kalendarz wydarzeń
Grudzień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Pomysł na firmę


Porady ekspertów | Zarządzanie 2009-06-08 09:47:10

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Strategia wyboru domeny działania organizacji. Niejednokrotnie, na pewnym etapie swojego życia zastanawiamy się, czy warto otworzyć własną firmę i dlaczego ma być to dla nas pożyteczne.

Obserwujemy otaczający nas świat. Często imponują nam ludzie, którzy są przedsiębiorcami. Chcielibyśmy być bogaci, jak Rockefeller, czy Bill Gates. Wymówek, aby nie pójść w ich ślady jest wiele – a to jesteśmy za młodzi, a to nie mamy kapitału , a to nie mamy doświadczenia .Wszystko to jest prawdą i powoduje, że nieliczni decydują się na ten krok, a większość znajduje pracę jako pracownik najemny, często czując się wykorzystywanymi, niedocenianymi, słabo opłacanymi.

Własna firma stawia nas w odmiennej sytuacji. Sami decydujemy, ile pracujemy i czym się zajmujemy – jesteśmy niezależni finansowo, a nasze zarobki zależą tak naprawdę tylko od nas oraz od naszej twórczości i kreatywności. Oczywiście nie należy zapominać o innych aspektach prowadzenia własnego przedsiębiorstwa – obowiązki płatnika , rozliczanie się z urzędami , brak płatnego urlopu. Z badań nad przedsiębiorcami wynika, że prowadzenie własnej działalności nie powoduje zmniejszenia czasu poświęconego na pracę, a wręcz przeciwnie – szczególnie w ciągu pierwszych pięciu lat.

Cześć osób dochodzi jednak prędzej, czy później do wniosku, że „chce być na swoim”, zyskując tym szacunek do samego siebie , wyższe dochody i inne pozamaterialne korzyści, choć ceną za to jest utrata tak zwanego „świętego spokoju”.

Wielu przedsiębiorców przed rozpoczęciem działalności zastanawiało się skąd inni czerpią pomysły na swoją działalność. Jest przecież tak wiele firm na naszym rynku, które produkują setki wyrobów o tak różnym zastosowaniu, albo świadczą tak różne usługi. Możliwości jest wiele i tak naprawdę wystarczy tylko obserwować otaczający i zmieniający się wokół nas świat, i to nie tylko ten odległy, ale również ten bardzo nam bliski.

Firma z założenia ma generować przychód czyli zarabiać pieniądze- to oczywiste stwierdzenie powinno być doprecyzowane i postawione sobie za cel. Może on brzmieć na przykład tak: chcę zarabiać X złotych miesięcznie.

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to trudna i ważna decyzja , brzemienna w skutkach. Nie jest istotne czy mówimy tu o samym fakcie formalnej rejestracji, czy też o etapie mentalnym, na którym w naszym umyśle zrodzi się konkretna decyzja. Psychologowie takie zdarzenia nazywają regułą zaangażowania i konsekwencji. Przed podjęciem ostatecznej decyzji należy przeanalizować klika kilka aspektów: zasoby ludzkie, finansowe, czasowe , otoczenie rynkowe, konkurencję i wiele innych.

Trudno przewidzieć, które z wymienionych aspektów są mniej ważne, a które bardziej. Istotne jest, aby zdawać sobie ze wszystkich wymienionych aspektów sprawę, albowiem tworzą one układ, w którym wszystkie elementy do siebie pasują. Ten system połączeń tworzy coś na kształt łańcucha i będzie tak mocny jak mocne będzie najsłabsze jego ogniwo. Dzięki dogłębnej znajomości poszczególnych obszarów można oczywiście szukać możliwości wzmacniania poszczególnych ogniw tego łańcucha oraz zapobiegać przerwaniu tych najsłabszych.

Umiejętności i kompetencje osobiste.
Należy zastanowić się z jakimi naszymi umiejętnościami osobistymi będzie związana nasza działalność (projektowanie, programowanie, sprzątanie, malowanie, zarządzanie) czy sami będziemy ją wykonywać, czy też raczej planujemy zarządzanie ludźmi wyposażonymi w odpowiednie kompetencje.
Ważna na tym etapie wydaje się analiza czynności należących do przedsiębiorcy oraz porównanie ich z naszymi umiejętnościami i zdolnościami po to, by zastanowić się co w tym zestawieniu stanowi nasze mocne strony, a co jest naszą słabością.

Zasoby ludzkie.
Niezależnie od tego czy będziemy prowadzić firmę jednoosobową , spółkę, czy zatrudniać będziemy pracowników musimy pamiętać, że to istotny element naszej działalności – można zaryzykować stwierdzenie, że nawet najważniejszy. Musimy wiedzieć jak najwięcej o możliwościach, potrzebach, pragnieniach współpracujących z nami osób. Powinniśmy poznać ich słabe i mocne strony ponieważ stwarzają one zarówno szanse, jak i zagrożenia. Powinniśmy wiedzieć czy możemy liczyć na ich wsparcie w konkretnych sytuacjach.

Zasoby finansowe.
Jedno z praw marketingu odnosi się właśnie do zasobów finansowych. Nawet najlepszy pomysł nie będzie mógł być zrealizowany, jeżeli nie dysponujemy odpowiednim wkładem finansowym. Nie jest koniecznie posiadanie gotówki – można oczywiście wesprzeć się dźwignią finansową (kredyt), czy poszukać wparcia instytucji (dotacje unijne, fundusz pracy). Należy pamiętać również o niezbędnych funduszach na bieżącą obsługę działalności.

Zasoby czasu.
Czas jest jednym z elementów, którego nie można pożyczyć ,czy kupić. Nie można go też zatrzymać, ani zawrócić. Można za to do woli go marnować nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Każda czynność jaką wykonujemy zabiera nam czas. Dzięki globalizacji i Internetowi wiele czynności można przyspieszyć, ale nie znaczy to, że nie będą one w ogóle zabierały czasu. Z doświadczenia można powiedzieć, że w zależności od poziomu kompetencji i zaangażowania ludzie przeznaczają na róże swoje aktywności różną ilość czasu. Nie oczekujmy więc, że wszyscy zaangażowani w działalność firmy będą dyspozycyjni w każdą sobotę i niedzielę oraz, że będą chcieli pracować przez 24 godziny. Inaczej ma się rzecz w przypadku właścicieli.

Dzięki zastosowaniu odpowiednich technik można lepiej gospodarować czasem i mieć go więcej niż inni – to domena ludzi przedsiębiorczych.

Otoczenie.
W globalnym świecie trudno jednoznacznie zdefiniować pojęcie otoczenia. Kiedyś wysłanie stu ofert zajmowało dwa-trzy dni. Teraz robimy to dosłownie w ciągu chwili. Jednakże analiza otoczenia, na podstawie której podejmujemy decyzję o rozpoczęciu działalności powinna przynieść nam jak najwięcej informacji. To z tej wiedzy czerpać będziemy informacje na temat kierunków rozwoju naszego przedsięwzięcia. Sygnały z tego otoczenia kształtować powinny nasz sposób działania. Mają też pomagać w określaniu celów ogólnych i szczegółowych w związku z naszą aktywnością biznesową. Oczywiście, jeżeli otoczenie to jest dla nas nowe, należy przedsięwziąć odpowiednie kroki, aby poznać je jak najdokładniej.

Nisza rynkowa.
Dla bystrego obserwatora otaczającego nas rynku nie jest trudne znalezienie obszarów dziania, w których działalność konkurencji jest prawie niezauważalna, a produkt nie odpowiada wymaganiom klienta. Wydaje się to nienaturalne, że takie obszary istnieją i nie są zagospodarowane. Wynika to z kilku aspektów działalności wolnorynkowej. Dla dużej firmy obsługa tego niedużego segmentu nie pokryje kosztów dystrybucji i nie jest przychodem tylko kosztem, a więc sprofilowanie produkcji pod specyficzne potrzeby klienta staje się dla niej nieefektywne ze względu na konieczność poniesienia znacznych kosztów w związku ze zmianą sposobu produkcji bez jednoczesnej możliwości zaproponowania długiej serii produktów, co skutkuje wysokim kosztem jednostkowym. Nisze rynkowe to wyśmienita szansa na pozyskanie mądrego i świadomego odbiorcy , oraz na zbudowanie z nim relacji, które mogą być przeniesione na inne segmenty naszej późniejszej działalności.

Konkurencja.
Konkurencja, jak mówią wszyscy, powinna istnieć, gdyż służy rozwojowi rynku i rozwojowi produktu. Trudno nie z tym nie zgodzić. Zdrowa konkurencja jest potrzebna także zdaniem samego konsumenta. Jako producent oczywiście robimy wszystko, aby nasze usługi, czy nasz produkt konkurencji nie miał – szczególnie na rynku, na którym chcemy się poruszać i rozwijać. Kto bowiem dobrowolnie odda swoją część rynku?

Najpowszechniejszym działaniem, które sabotuje cały rynek jest obniżka ceny. Działanie takie tak naprawdę nie jest korzystne nawet dla samego konsumenta, gdyż malejące zyski firm powodują, że niejednokrotnie w pierwszej kolejności rezygnuje się z działań związanych z rozwojem nowych produktów i technologii. Na szczęście obowiązuje tu zasada złotego środka – działania konkurencji wymuszają lekką obniżkę ceny, lecz z drugiej strony powodują również rozwój produktów.

Konkurencyjność.
Korzyść dla klienta to aspekt, który zadecyduje, czy nasza usługa lub produkt zostaną zamienione w dochód naszej firmy. Analizując ten aspekt powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie – Dlaczego X zapłaci za naszą działalność? Znając dobrze odpowiedź na to pytanie oraz znając produkty konkurencyjne nie powinniśmy mieć problemu z takim zdefiniowaniem naszej usługi, aby zaspokajała ona potrzeby naszych klientów. Ważne jest, aby odpowiedź na to pytanie była prawdziwa. Warto więc, żeby nasz klient wypowiedział się na temat naszych ewentualnych przewag konkurencyjnych. Wystarczą proste pytania, np. co się klientowi podoba itp. W tym aspekcie najlepiej posłużyć się badaniami marketingowymi dostosowanymi do potrzeb i skali naszego przedsięwzięcia.

Rentowność.
Prowadząc działalność w różnych okresach musimy podsumować kolumnę przychodów i kolumnę należności. Oczywiście bilans takiej operacji powinien być dodatni, gdyż tylko wtedy nasza działalność przynosi nam zysk. Oczywistym jest, że im bardziej wnikliwie będziemy analizować te pozycje, tym dogłębniej poznamy miejsca, potencjalnie słabe, na które mamy wpływ oraz takie, na które nie mamy wpływu. Dzięki takiej analizie będziemy mogli zdefiniować, jak bardzo rentowne jest nasze przedsięwzięcie. Prowadzenie firmy wiąże się z ryzykiem finansowym dlatego też rentowność powinna być wysoka, aby w razie konieczności pokryć straty wynikające z występowania ryzyka. Nie należy także zapominać o obciążeniach stałych, na które mamy ograniczony wpływ. Chodzi tutaj o ZUS, podatki ,ubezpieczenia, pensje i czynsze.

Wszystkie wymienione wyżej elementy wchodzą ze sobą w reakcje i nie ma tak naprawdę znaczenia czy myśli się o otworzeniu sieci konkurencyjnej do McDonald’s, ale ze zdrową żywnością, czy też chodzi raczej o mały sklepik na osiedlu.

Mając świadomość istnienia tych elementów można wprawdzie poszukać gotówki w banku lub innej instytucji finansowej, zatrudnić księgową, ukończyć studia MBA, jednak brak przeanalizowania poszczególnych aspektów przed podjęciem decyzji związanej z rozpoczęciem działalności skutkować może tym, że zakładany przez nas sukces szybko zamieni się w porażkę.

Znacznie lepszym rozwiązaniem jest takie dopasowywanie wspomnianych elementów, aby współgrały ze sobą, a w dalszych etapach działalności rozwijanie ich i modyfikowanie, czyli po prostu dążenie do realizacji założonego celu.

*****
Nota o autorze:
Adam Władysław Moszyński- specjalista z zakresu zarządzania sprzedażą, dystrybucją i logistyką.
Wykształcenie techniczne umiejętnie łączy z praktycznymi umiejętnościami trenerskimi poświadczonymi podyplomowym certyfikatem Akademii Trenera.
Doświadczenie zawodowe zdobywał jako menedżer, m.in. w branży chemicznej, awansując od stanowiska handlowca, aż po dyrektora.
Posiada wiedzę i umiejętności z dziedziny wywierania wpływu i psychologii w biznesie.
Podyplomowo ukończył także Zarządzanie i marketing w przedsiębiorstwie.
Specjalista w zakresie zarządzania czasem.
http://www.wrzesiewski-miler.pl

Tagi: zakładanie firmy pomysł na biznes przedsiębiorczość akademicka
Źródło: opracowanie autora, © DlaFirmy.info.pl
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE