Kalendarz wydarzeń
Czerwiec 2017
PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Od pomysłu do innowacji - podstawy planowania własnego biznesu


Porady ekspertów | Finanse 2009-03-04 13:09:10

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Niniejszy artykuł ma na celu przekazanie praktycznych porad oraz uporządkowanie wiedzy, dla osób planujących założenie własnej firmy. Nie jest to jednak recepta na pewny sukces w biznesie, lecz tylko jedna z możliwości fachowego przygotowania się do sprostania wyzwaniom, przed jakimi staje przyszły przedsiębiorca.

Ponadto poza udzielaniem wskazówek i dostarczeniem gotowych rozwiązań, artykuł ma na celu także stawianie pytań, na które młody przedsiębiorca powinien odpowiedzieć samemu. Ma on też za zadanie ukazanie nowych sposobów myślenia i sprowokowania do kreatywności oraz do poznania
i zrozumienia własnej „filozofii” bycia przedsiębiorcą.

Przedstawione informacje dotyczą kilku podstawowych aspektów planowania biznesu. Na początek zaprezentowane zostaną porady od czego rozpocząć myślenie o własnym biznesie i jak wykreować oryginalny pomysł mający szanse na powodzenie na rynku, a następnie jak go doprecyzować oraz zweryfikować. Podane zostaną także konkretne źródła i przykłady innowacyjnych pomysłów czy inspiracji biznesowych a także podstawowe informacje z zakresu biznes planu – jego istoty, struktury, funkcji, odbiorców itp. Wartościowe mogą być także przestrogi dotyczące najczęściej popełnianych błędów podczas planowania biznesu, aby ich unikać lub przynajmniej je minimalizować.

Czytelników tego typu artykułów o charakterze poradnikowym można zazwyczaj podzielić na dwie podstawowe grupy, a mianowicie tych, którzy czytając taki tekst są tyle zainteresowani i zdeterminowani, aby naprawdę spróbować założyć własny biznes oraz tych, dla których jest to raczej lektura o charakterze edukacyjnym, nie związana bezpośrednio z rzeczywistymi przygotowaniami do prowadzenia własnego biznesu.

Niezależnie od tego, w której grupie jesteś zwróć uwagę na myślenie w kategoriach ekonomiczno – biznesowych, czyli w relacjach kosztów i korzyści. Zauważ ponadto, że myślenie to towarzyszy nam każdego dnia, gdyż podejmując codzienne decyzje kierujemy się – czasem wręcz podświadomie – właśnie kryterium maksymalizacji zadowolenia, lub bardziej ekonomicznie – maksymalizacji korzyści.

Zatem jeżeli zamierzasz podjąć wyzwanie związane z własnym biznesem lektura tego tekstu powinna przynieść Ci pewną wiązkę korzyści. Jeżeli jednak uważasz, że najbliższe kilkanaście minut warto poświęcić na coś innego, co dostarczy więcej korzyści w kontekście przygotowania się do prowadzenia biznesu, zrób to. Umiejętność podejmowania trafnych decyzji to jedna z kluczowych kompetencji każdego przedsiębiorcy.

Rozpoczynając myślenie o własnym biznesie należy zmierzyć się z jeszcze jednym wyzwaniem. Czy rzeczywiście warto to wszystko tak dokładnie planować? Przecież w praktyce można spotkać się czasem także z takimi postawami, że komuś udało się założyć własną firmę bez fachowego zaplanowania biznesu i wypełniania formularzy związanych z tworzeniem biznes planu. Oczywiście takie sytuacje też miały miejsce, gdyż istnieje wiele ścieżek prowadzących do tego samego celu, lecz to Ty jesteś tutaj szefem i decydujesz, którą drogę obierzesz, aby możliwie najpewniej osiągnąć sukces w biznesie. Zastanów się także, albo nawet sobie zanotuj, czym dla Ciebie jest ten cel i co oznacza wspomniany sukces.

Na pierwszych zajęciach w semestrze dotyczących planowania biznesu na jednej z renomowanych uczelni ekonomicznych prowadzący powiedział do studentów, iż jeśli go przekonają, że „nieplanowanie” jest lepsze od planowania to na poważnie wszyscy dostaną zaliczenie i nie będą musieli chodzić na wykłady. Studenci zwabieni pokusą łatwej korzyści „zasypali” zatem prowadzącego argumentami na poparcie tej tezy. Następnie każdy z ich argumentów został jednak fachowo obalony i sami studenci z przekonaniem przyznali, że chętnie spotkają się ponownie za tydzień, bo wiedza ta może im się kiedyś przydać. Po kilku latach okazało się, że część z nich do dziś z powodzeniem prowadzi własne firmy. Obok fachowej wiedzy jednym z czynników ich sukcesu była właśnie przedsiębiorcza postawa, umiejętności dostrzegania szans rynkowych i kompetencje analityczne, do których zdobycia małą cegiełkę dołożył także ów prowadzący.

Zastanów się zatem czy jesteś w stanie podać jakiś argument dotyczący wyższości „nieplanowania” biznesowego, którego sam nie byłbyś w stanie obalić. Jeśli taki znalazłeś i może to stanowić jakąś barierę w rozwoju własnego biznesu najlepiej skontaktuj się z fachowcami, doradcami, trenerami lub nauczycielami w ramach projektu, w szkole, na uczelni czy przez internet. Pamiętaj ponadto, że jeżeli chcesz korzystać z zewnętrzach źródeł wsparcia finansowego – czasem także tych bezzwrotnych – przy zakładaniu własnej firmy zawsze spotkasz się z koniecznością przedstawienia swojego pomysłu w jakiejś zaplanowanej formie i dość często będziesz musiał wypełnić precyzyjne formularze z zakresu biznes planu.

Jak zatem w praktyce zrozumieć i rozwinąć myślenie zgodne z tytułem niniejszego artykułu, czyli „od pomysłu do innowacji”? Jak od rozmyślania przejść do działania? Zalecana ścieżka rozwoju powinna zatem rozpoczynać się od wykreowania pomysłów, tak aby następnie poprzez projekty nowych przedsięwzięć np. projekt własnej firmy – biznes plan, dojść do innowacji rynkowej, czyli skalkulowanej nowości produktowej lub usługowej.

Początkiem planowania biznesowego i jednocześnie jednym z warunków jego powodzenia jest wykreowanie pomysłu. Jeśli już taki pomysł posiadasz to zastanów się na ile pasują do niego określenia: innowacyjny, niekonwencjonalny, oryginalny, kreatywny, przyszłościowy, lub jeśli wolisz inny język to np: odjazdowy, wystrzałowy, cool, itp.

Jeśli zastanawiasz się jak wykreować taki pomysł to na początek niech Twoim ograniczeniem będzie tylko wyobraźnia. Z czasem oczywiście konieczne będzie „nałożenie” na niego uwarunkowań prawnych, ekonomicznych, społecznych, kulturowych i wielu innych, ale pozwól sobie na kilka chwil pomarzyć. Przyszły biznes daje najwięcej satysfakcji, jeżeli jest efektem oswajania własnych marzeń, a każdy człowiek – w tym także przyszły przedsiębiorca – jedną z najsilniejszych potrzeb jaką w sobie nosi to właśnie potrzeba samorealizacji. Dobrze zatem planując biznes starać się związać go ze swoją pasją, z tym co lubisz robić (dość często dzięki temu masz także na ten temat już jakąś użyteczną wiedzę), tak aby móc czuć się spełnionym i aby Twoje zajęcie dawało wiele korzyści, nie tylko tych materialno-finansowych.

Ponadto wiele uwagi należy poświęcić na precyzyjne określenie, w czym Twoja firma i dostarczane przez Ciebie produkty będą lepsze – bardziej konkurencyjne, aby przekonać do siebie nowych klientów, a aby następnie utrzymać się i rozwijać na rynku. Dlatego pamiętając stale o innowacyjności dobrze wiedzieć, że może ona dotyczyć samego produktu lub usługi, która nie jest jeszcze oferowana na danym rynku, jak również unowocześnionej wersji już dostępnych dóbr, które zaspakajają tą samą potrzebę, ale są stworzone z wykorzystaniem nowych technologii, innowacyjnych materiałów lub posiadają dodatkowe funkcje czy zastosowania. Skalkulowana nowość może także dotyczyć sposobu dostarczania produktu na rynek, przy czym sam produkt może wcale nie być innowacyjny. Wyobraź sobie czy możliwa jest innowacyjna działalność w zakresie sprzedaży jakichś produktów z pozoru bardzo tradycyjnych i kojarzących się dość poważnie np. zniczy.

Przerwij na chwilę czytanie i sam pomyśl czy masz jakiś pomysł w tym zakresie.

Jedną z możliwości innowacji są obserwowane na naszym rynku nowe rodzaje zniczy – np. znicze elektroniczne instalowane w niektórych kościołach lub znicze z pozytywką. Jest to przykład innowacyjności produktowej, ale być może ze względu na normy społeczno-kulturowe, silne wartości i przywiązanie do tradycji w naszym kraju nie jest to produkt masowo popularny. Tym bardziej, że tylko w kategoriach czarnego humoru można traktować takie produkty z pozytywkami i to jeszcze z melodią piosenki „Wstań, powiedz nie jesteś sam”.

W tym przypadku możliwa jest także innowacyjność w zakresie sposobu dostarczania produktu na rynek, pozostając przy jego tradycyjnej postaci. Wyobraź sobie firmę, która zajmowałaby się montażem i serwisem całodobowych automatów do sprzedaży zniczy instalowanych np. przy wejściu na cmentarz. Stanowiłoby to oczywiście konkurencję dla kiosków i straganów oferujących tradycyjny produkt w tradycyjny sposób, ale czy zdarzyło Ci się kiedyś wybrać na cmentarz bez znicza, a przy wejściu nie było akurat można go zakupić? Między innymi właśnie dlatego dziś w automatach można kupić już nie tylko batonik, napój czy bilet autobusowy, ale także akcesoria wędkarskie nad odległym jeziorem,
a także pamiątkowe gadżety w atrakcyjnym turystycznie miejscu widokowym.

Uważaj także na pułapkę ukrytą w myśleniu młodego przedsiębiorcy: moja działalność jest innowacyjna w sensie przestrzenno-rynkowym, ponieważ nikt takiego biznesu jeszcze nie prowadzi w moim powiecie / mieście / gminie / dzielnicy / osiedlu itp. Pamiętaj jednak o tym, że potrzeby klientów, które chcesz zaspokajać obecnie mogą być zaspokojone przez inne dobra lub usługi, lub jakiś podmiot jest Twoim konkurentem, bo działa na „Twoim” rynku geograficznym i stara się o względy tych samych klientów, choć jego siedziba jest czasem zlokalizowana bardzo daleko. Być może jest też tak, że analizy rynkowe innych potencjalnych konkurentów wykazały, że dana działalność jest dla nich na tym rynku zbyt ryzykowna i się na nią nie zdecydowali. Ale może być też tak, że trafiłeś na nie odkrytą jeszcze niszę rynkową i masz szansę zostać na tym lokalnym rynku prekursorem a następnie liderem. I tego Ci życzę.

Pamiętaj także, że w poszukiwaniu oryginalnego pomysłu do utworzenia własnej firmy poza pasją i zainteresowaniami niejednokrotnie popartymi także jakimiś patentami, licencjami czy uprawnieniami warto mieć na uwadze inne potencjalne źródła inspiracji. Mogą one wynikać np. z wcześniejszych doświadczeń zawodowych i prywatnych, w tym także z wniosków płynących z czyichś niezrealizowanych pomysłów lub wcześniejszych porażek biznesowych, tak aby najlepiej uczyć się na błędach cudzych nie własnych.

Warto też być na bieżąco z interesującym nas tematem np. poprzez aktualną lekturę nowości branżowych, publikacji naukowych, czy też udział w wybranych szkoleniach, konferencjach, sympozjach targach itp. W przypadku tych ostatnich równie ważne jak i czasem nie ważniejsze jest to, co się dzieje (i jakie szanse można wykorzystać) w czasie przerw, podczas lunchu, kolacji niż na sali plenarnej czy wykładowej.

Można także na zasadzie transferu najlepszych praktyk zainspirować się biznesem już gdzieś funkcjonującym i próbować uruchomić podobny np. na innym rynku geograficznym lub dla innej grupy docelowych klientów. W takim przypadku jednak należy zawsze pamiętać o poszanowaniu praw autorskich, patentów, licencji itp.

Wyposażony w wiedzę na temat kreowania i weryfikowania pomysłów biznesowych oraz rozwijając swoją własną filozofię bycia przedsiębiorcą musisz także zapoznać się z kilkoma podstawowymi faktami dotyczącymi biznes planu.

Spróbuj sam sobie odpowiedzieć na pytanie co to jest według ciebie biznes plan?
Pamiętaj tutaj nie ma złych odpowiedzi, chodzi o to abyś sam określił jak rozumiesz to pojęcie, a potem zweryfikował to z dostępną wiedzą. Nie spodziewaj się tutaj jednak obszernych definicji, gdyż najprościej można stwierdzić, że są to cele i sposoby ich realizacji w kontekście przedsięwzięcia biznesowego, czyli innymi słowy: co i jak chcę osiągnąć. Oczywiście dodatkowe kwestie odnoszą się także do odpowiedzi na takie pytania jak np.: kiedy, za ile, z kim chcę osiągnąć swoje cele.

W jakiej sytuacji piszemy biznes plan? Jest ich kilka, przy czym sam też możesz być w jednej z takich sytuacji, w której przygotowuje się biznes plan, gdyż chce się założyć nową firmę a do tego ubiegać się o zewnętrzne środki finansowe. Można także starać się o zewnętrzne wsparcie finansowe (w tym także unijne) na rozwój już istniejącej firmy.

W obu tych przypadkach chodzi o poszerzenie dostępnych zasobów. Biznes plan tworzy się także w okresie zmian w przedsiębiorstwie np. zmiana formy własności, zmiana procesów produkcji, dywersyfikacja, wycofanie się z rynku, restrukturyzacja itp. Przyczynami tworzenia biznes planów może być dodatkowo precyzyjne określenie potrzeb niezbędnych do realizacji konkretnego przedsięwzięcia lub także zmniejszenie potencjalnego ryzyka związanego z realizacją przedsięwzięcia. Jedna z praktycznych wypowiedzi przedsiębiorcy na pytanie dlaczego przygotowuje biznes plan brzmiała: „aby wszystko, co trzeba, mieć spisane w jednym miejscu”. Nie zapominajmy, że część biznes planów tworzona jest jedynie dla potrzeb edukacyjno-szkoleniowych na warsztatach, kursach, studiach itp.

Biznes plan spełnia także kilka ważnych funkcji gdyż definiuje on przede wszystkim metody i środki osiągania celów oraz precyzuje koncepcję działania firmy. Stanowi także skuteczne narzędzie kontroli realizacji przedsięwzięć i może zapewniać swoiste „przejście” pomiędzy strategią a działaniami operacyjnymi.

Jego odbiorcami mogą być między innymi sami przedsiębiorcy (obecni i przyszli), właściciele, kadra zarządzająca, ale obecnie bardzo często są nimi instytucje udzielające wsparcia finansowego działające w ramach projektów unijnych. Ponadto można wskazać także na innych potencjalnych odbiorców począwszy od banków, funduszy poręczeniowych, poprzez inkubatory przedsiębiorczości, tzw. aniołów biznesu, czy inwestorów strategicznych aż po instytucje publiczne i urzędy (np. urzędy pracy).
Biznes plan posiada także swoją strukturę, która obecnie ze względu na znaczny stopień sformalizowania przyjmuje najczęściej postać gotowych formularzy. Dwa główne typy struktury biznes planów różnią się nieznacznie ze względu na to, czy przeznaczone są dla osób zakładających działalność gospodarczą czy też już ją prowadzących i planujących jej rozwój. Ogólnie jednak składają się one zazwyczaj z kilku sekcji, tzn:

Ostatnią ważną kwestią jest poznanie najczęściej popełnianych błędów podczas tworzenia biznes planu. Zgodnie z zasadą, że lepiej uczyć się na błędach cudzych niż własnych należy uważać na między innymi na:

Ponadto niezależnie od przytoczonych powyżej ku przestrodze przykładów popełnianych błędów staraj się na bieżąco zaznaczać sobie wszelkie wątpliwości i wyjaśniać je u wspomnianych już doradców, trenerów, konsultantów itp.

Drogi przyszły przedsiębiorco. Mam nadzieję, że poza wspomnianą wiązką korzyści z lektury pozostał znaczny niedosyt i głód wiedzy. Życzyłbym Ci tego, żebyś też nigdy nie czuł się w tym zakresie syty.

Niniejszy artykuł jest jedynie jednym z całej serii kilkunastu tekstów mających za zadanie wesprzeć Cię w przygotowaniu do prowadzenia własnego biznesu. W tej serii znajdą się także i takie, które będą bezpośrednio rozwijały poruszone tutaj kwestie dotyczące analiz związanych z biznes planami.

Na zakończenie przedstawionych jest jeszcze kilka ważnych przemyśleń, które mogą okazać Ci się pomocne na Twej drodze biznesowej. Aby forma była możliwie syntetyczna przyjęła ona postać dekalogu młodego przedsiębiorcy. Korzystaj z niego do woli, lub jeśli wolisz stwórz własny. Powodzenia.

Dekalog młodego przedsiębiorcy

1. Bądź kreatywny.
2. Oswajaj marzenia.
3. Dostrzegaj i wykorzystuj szanse.
4. Myśl kategorią wyzwań, nie problemów.
5. Ucz się co dnia.
6. Bądź pracowity i wytrwały.
7. Buduj mosty a nie mury.
8. Twórz sieci współpracy.
9. Osiągaj to, co niemożliwe.
10. Ciesz się tym, co robisz i bądź spełniony.

Marcin Budziński

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: przedsiębiorczość akademicka firma praca projekt prawo informacja fundusz działalności cel zasada rynek przypadek należy działalność inwestycja przedsiębiorcy koszty przedsiębiorczości usługi kontrola działania konferencja przychody projekty technologia instytucja wartość innowacja możliwości rozwój realizacja dane internet formularz kraj przedsiębiorca produkt decyzja wsparcia wiedza polityka polityk targi praktyka rachunek wysoki produkcja ryzyko umiejętności plan promocja analiza innowacyjność metoda klienci
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE