Kalendarz wydarzeń
Grudzień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Portal Innowacji: Artykuł - Młodzi przedsiębiorcy


Wiadomości | Dotacje 2009-02-16 15:07:40

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Ogłaszany przez Fundację Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości

W pierwszym „Konkursie na Biznesplany” nadesłano 145 projektów. Następne były rozpisywane co kilka miesięcy. Każda kolejna edycja odnosiła sukces – chętnych do zgarnięcia głównej nagrody zawsze były setki. Zasiadający w inkubatorowym jury eksperci w trakcie wszystkich edycji ocenili łącznie prawie trzy tysiące zgłoszeń, z tego aż 671 w kończącej się, piątej edycji konkursu.

15 stycznia w warszawskiej siedzibie BCC odbyło się przedostatnie spotkanie kapituły oceniającej biznesplany. Spośród 17 osób, którym pozwolono zaprezentować przed komisją ekspertów swoje pomysły, do ścisłego finały doszło dziesięć. – W tym roku wpłynęło na konkurs kilkaset prac, spośród których do szerokiego finału zakwalifikowano 50, a do finału wąskiego, w którym recenzentami byli nauczyciele akademiccy, przedsiębiorcy i przedstawiciele Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości – 17 prac. Jury zwracało uwagę na trzy podstawowe aspekty: oryginalność projektu, jego innowacyjność i możliwość realizacji. Byliśmy pod wrażeniem wielu propozycji, ale w szczególności zafascynowały nas trzy pierwsze nagrodzone projekty – tłumaczy prof. Alojzy Nowak z Uniwersytetu Warszawskiego, przewodniczący kapituły oceniającej konkursowe biznesplany [oficjalnie ogłoszenie trójki laureatów nastąpi podczas gali finałowej, która odbędzie się na przełomie lutego i marca – przyp. autora]. Jego opinię potwierdza również Piotr Maliszewski, koordynator projektu. – W większości biznesplanów uwzględniono konkurencyjność, stworzono budżet firmy, przeanalizowano możliwości zaistnienia na rynku. Przy ocenie prac brano pod uwagę także szanse realizacji pomysłu. Kapituła Konkursu jednomyślnie stwierdziła, że poziom biznesplanów z roku na rok jest wyższy, a pomysły są coraz lepiej przemyślane – mówi.

Realistyczne pomysły
W nadsyłanych na konkurs biznesplanach jak w zwierciadle widać panujące w danym okresie trendy. Po ubiegłorocznym sukcesie komercyjnym portalu Nasza Klasa nastąpił prawdziwy wysyp podobnych pomysłów. – Najchętniej wybieraną przez młode osoby formą działalności jest środowisko internetu. W tym roku aż 40% biznesplanów to propozycje stworzenia serwisów społecznościowych – podsumowuje Piotr Maliszewski. Jak mówi mój rozmówca, oprócz portali społecznościowych popularne były pomysły z dziedziny e-commerce oraz nowych technologii.

W swojej firmie internet chcą wykorzystać m.in. Natalia Maczek i Katarzyna Kotnowska, studentki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jak mówią, na udział w „Konkursie na Biznesplany” zdecydowały się bez wahania. – Miałyśmy bardzo mało czasu, w sumie dowiedziałyśmy się o konkursie  w ostatniej chwili. Na szczęście termin nadsyłania prac został przedłożony do końca grudnia – przyznaje Katarzyna Kotnowska. W tym momencie był to dla nich jedyny sposób na własną firmę. – Nie założyłyśmy normalnej działalności gospodarczej, bo inkubatory oferują nam pomoc w prowadzeniu firmy, a jako osoby młode nie mamy jeszcze doświadczenia. Poza tym na chwilę obecną nie stać nas na start od zera i wszystkie związane z tym opłaty – mówi.

Dziewczyny chcą prowadzić internetową sprzedaż ubrań i toreb ekologicznych. Wierzą, że ich marka będzie wyrazem specyficznego stylu życia, mocno już zakorzenionego w trendach zachodnioeuropejskich. – Staramy się czerpać z ludzi i miasta inspiracje do tego co robimy i same wnosić coś nowego. Nasza marka – MISBEHAVE – skierowana jest do młodych, świadomych siebie ludzi. Ludzi interesującymi się modą, zachodnim stylem, który zawsze – niestety z opóźnieniem – pojawia się również u nas. Jest dla osób, które chcą wyglądać oryginalnie, nie jak masowy chociaż modny „produkt” z supermarketu czy galerii. W tym momencie ku końcowi zmierza realizacja naszej pierwszej kolekcji, w której znajdują się tiszerty, bluzy z nadrukami, najmodniejsze legginsy z ciekawych materiałów, torby ekologiczne czy okulary – opowiada Katarzyna. Ich ekologiczne ubrania i torby już mają swoich fanów – chodzą w nich m.in. DJ-e z wytwórni Sony BMG. Jak same przyznają, są realistkami. – Same przy współpracy z artystami, fotografikami, grafikami tworzymy nasze wzory. Obie własnoręcznie szyjemy, wybieramy materiały i fasony. Nie chcemy być jednak kolejnymi „młodymi projektantkami”, szyjącymi rzeczy na wybieg. Chcemy robić coś, na co jest zapotrzebowanie teraz wśród młodych ludzi w Europie, a przede wszystkim w Polsce, gdzie nie ma jeszcze sklepu tego typu – opowiadają. I po cichu liczą na rynkowy sukces.

Podobny optymizm słychać w wypowiedziach Krzysztofa Łukaszewicza. Pochodzący z Ełku chłopak pierwszy raz wziął udział w „Konkursie na Biznesplany” i od razu doszedł do półfinału. Jego biznesplan opisywał firmę Lukatronics, która ma się zajmować zarówno projektowaniem, jak i produkcją oraz wdrażaniem zaawansowanych systemów elektronicznych. Przedsiębiorstwo ma się specjalizować przede wszystkim w systemach pomiarowych dla przemysłu i medycyny. – Chcę wykreować produkt dla klienta niszowego, który zdobędzie miejsce na rynku poprzez innowacyjność rozwiązania i konkurencyjną cenę – mówi o swoich planach Łukaszewicz. Jak przyznaje, konkurs pozwolił mu sprawdzić, czy jego biznesowe założenia są poprawne, czy pozytywnie rokują na przyszłość. Sądząc po tym, że znalazł się w gronie półfinalistów konkursu, szanse ma duże.

Innym się udało
Doświadczenia poprzednich edycji „Konkursu na Biznesplany” pozwalają patrzeć na przyszłość z optymizmem. – Młodzi Polacy są bardzo przedsiębiorczy. Wiedzą, że aby osiągnąć sukces, trzeba być oryginalnym, ale także podchodzić do wielu kwestii realnie. I to w większości konkursów widać. Cieszy także fakt, że ci najbardziej przedsiębiorczy i innowacyjni są w większości oczytani i wykorzystują zarówno polski, jak i międzynarodowy dorobek naukowy. Jeżeli idzie o nasz konkurs, to prace finałowe w zdecydowanej większości były pracami oryginalnymi, choć – jak już wspomniałem – wykorzystywały także dorobek innych. Myślę, że mają one dużą szansę na realizację w praktyce oraz na sukces rynkowy. Tak było i w przeszłości – tłumaczy prof. Nowak.

Faktycznie, zwycięskie firmy w zdecydowanej większości odniosły rynkowy sukces. Przykłady można mnożyć. – Chociażby Firma Robocamp, która rozszerza swoją działalność o sieć franczyzową na terenie całej Polski. Moka Design projektuje wnętrza dla sieci klinik w Polsce, zdobywa także nagrody na arenie międzynarodowej. Na portalu podróżniczym Obiezyswiat.org umieszczono ponad 90 tysięcy zdjęć z podróży. Firma Mebel Projekt prowadzi sprzedaż internetową mebli z litego drewna bukowego – wymienia jednym tchem Piotr Maliszewski. – Laureaci czwartej edycji testują obecnie swoje pomysły w ramach preinkubacji, nawiązują kontakty biznesowe, wprowadzają nowe rozwiązania, promują swoje firmy. Uczą się prowadzenia własnego biznesu pod okiem ekspertów z Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. – dodaje. Być może powtórzą sukces np. portalu Golden Line, którego twórcy swą przygodę z biznesem rozpoczynali właśnie z AIP.

Nie ilość, a jakość
Przedsiębiorczy młodzi Polacy mają mnóstwo pomysłów. W ich realizacji przeszkadzają przede wszystkim brak pieniędzy i niechęć inwestorów do wspierania niepewnych przedsięwzięć. Dlatego tak popularne są wszelkie konkursy, których wygranie ułatwia start w biznesie. Również do konkursu organizowanego przez inkubatory przysyłanych jest kilkaset aplikacji. W piątej edycji wzięło jednak udział nieco mniej osób niż w poprzedniej. – Rzeczywiście w tegorocznej edycji konkursu wzięła udział mniejsza liczba osób. O ile w poprzedniej edycji kilka osób napisało jeden biznesplan, w tym roku sytuacja była odwrotna – jeden uczestnik był autorem kilku pomysłów na biznes – mówi Piotr Maliszewski. Dodaje jednak, że tegoroczne biznesplany były zdecydowanie bardziej realistyczne i przemyślane niż te przesyłane w poprzednich edycjach.

Wzrost jakości przesyłanych wniosków tłumaczy m.in. działaniami prowadzonymi przez same inkubatory. – W tym roku postawiliśmy na jakość, a nie na ilość. W tym celu zorganizowaliśmy cykl szkoleń PABA, podczas których wykorzystywano narzędzia do budowy innowacyjnych strategii produktów lub usług w ramach jedynej w Polsce Szkoły Innowacji. Stworzyliśmy także Punkty Informacji Biznesowej przy 25 ośrodkach akademickich na terenie całej Polski, w których uczestnicy konkursu podczas indywidualnych spotkań mogli dopracować swój biznesplan. Zatem wynik, jaki osiągnęliśmy w V edycji „Konkursu na Biznesplany”, jest satysfakcjonujący – opowiada. Jego zdanie potwierdzają również statystyki. W kończącej się edycji konkursu najwięcej pomysłów przysłali mieszkańcy województw: mazowieckiego, małopolskiego i śląskiego. Tuż za nimi były województwa wielkopolskie i dolnośląskie. Z kolei najmniej biznesplanów nadeszło z województw opolskiego i podkarpackiego. – Liczba nadesłanych prac z pewnością powiązana jest z wielkością ośrodków akademickich, w których przeprowadzono akcje promocyjne – stwierdza mój rozmówca.

Inkubator to dopiero początek

„Konkurs na Biznesplany” rok rocznie przyciąga setki młodych ludzi. To dobrze świadczy o ich przedsiębiorczości. - Myślę, ze młodzi Polacy są bardzo dynamiczni, otwarci na świat i pełni nowych i innowacyjnych pomysłów. Naszym zadaniem jest wybór najlepszych projektów, a następnie wspieranie ich wdrażania – podsumowuje prof. Alojzy Nowak. Od razu dodaje jednak, że podobne akcje, choć coraz częstsze i cykliczne, nie zastąpią działań rządu i jego agencji. – To rząd powinien stworzyć odpowiednie mechanizmy, dające możliwość realizacji tych projektów w praktyce. I nie chodzi tutaj tylko o pieniądze, chociaż te są oczywiście bardzo ważne, ale o procedury, system wdrażania i wspierania tych wszystkich projektów, które unowocześniają produkcję i usługi, poprawiają organizację pracy oraz ułatwiają wynalazczość – tłumaczy przewodniczący konkursowej kapituły. Inkubatory pierwszy krok wykonały, teraz czas na władze.

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: kontakt teren ekspert procedura plan moment rozwiązania przedstawiciel pieniądze opłaty praktyka szkolenia ocena uczestnik rzecz klient wynik województwo produkt internet realizacja możliwości innowacja technologia projekty agencja wzrost usługi przedsiębiorczości przedsiębiorcy pomoc działalność firma praca rok projekt prawo polski informacja działalności polska osoba cel termin rynek system
Źródło: www.pi.gov.pl
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw
http://gapp.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE