Kalendarz wydarzeń
Luty 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728   

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Spin-off: czynniki decydujące o sukcesie firmy


Porady ekspertów | Zarządzanie 2008-12-12 11:30:06

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Firma Cambridge Consultants (Wielka Brytania) od 30 lat zajmuje się inkubacją firm spin-off*. Na podstawie swoich doświadczeń firma określiła listę czynników, które jej zdaniem, decydują o sukcesie firm tego typu.

Na liście znalazło się pięć kluczowych elementów:

  1. sposób wyboru przedsięwzięcia,
  2. motywowanie ludzi,
  3. partnerstwo,
  4. tworzenie rezerw gotówkowych,
  5. zarządzanie.

Zdaniem Ray’a Edgson’a, dyrektora ds. przedsięwzięć w Cambridge Consultants, w procesie wyboru przedsięwzięć do zainwestowania powinni uczestniczyć, zarówno eksperci w dziedzinie technologii, jak i znawcy rynku. Powinni oni koncentrować się na poszukiwaniu pomysłów nowatorskich "zaburzających status quo". Szansę na wybór właściwego przedsięwzięcia do objęcia wsparciem finansowym istotnie zwiększają także rozmowy z potencjalnymi klientami powstającej firmy.

Z doświadczeń firmy Cambridge Consultants wynika, że wszelkie wysiłki twórców firmy, opierającej się nawet na świetnym pomyśle, zniweczyć może niewłaściwy dobór i brak motywowania ludzi zaangażowanych w przedsięwzięcie. Tworząc potencjał firmy należy zwrócić uwagę na włączenie w jej tworzenie jak najlepszych specjalistów w danej dziedzinie – przyciąga to do firmy innych zdolnych pracowników i czyni przedsięwzięcie atrakcyjniejszym i wiarygodniejszym dla inwestorów.

Partnerstwo to kolejny istotny element. Poza dostarczeniem inwestorom rokującego sukces pomysłu należy zachęcić ich do wejścia finansowego atrakcyjnymi warunkami zwrotu z zaangażowanych środków. Stanowi to dla nich istotny element wskazujący na znaczenie inwestora dla przedsiębiorstwa, a nic tak nie przyciąga przedsiębiorców do inwestowania w przedsięwzięcia na wczesnym etapie ich rozwoju jak uznanie. Należy jednak pamiętać, że od tego, kto zaangażuje środki w rozwój przedsięwzięcia w dużej mierze zależy sukces firmy spin-off. Bowiem to inwestor, działając we własnym interesie, zabiegał będzie o jak najszersze wejście nowej firmy i jej produktu na rynek, wykorzystując własne kontakty biznesowe.

Sukces firmy spin-off zależeć będzie także od jej umiejętności tworzenia rezerwy pieniężnej. Należy na tyle umiejętnie dysponować środkami finansowymi, aby móc je uruchomić w najodpowiedniejszej ku temu chwili, tzn. w momencie zaakceptowania przez rynek produktu firmy. Do tego czasu firma spin-off powinna funkcjonować na możliwie najniższym poziomie finansowania.

Ostatnim, ale nie najmniej ważnym czynnikiem sukcesu przedsięwzięcia spin-off zarządzanie. Oddanie firmie decyzji w sprawie sposobu jej zorganizowania i zarządzania daje możliwość dostosowania jej działania do specyfiki przedsięwzięcia i wdrażanej innowacji.

* Zgodnie z definicją zawartą w Innowacje i technologie - słownik pojęć (www.pi.gov.pl) spin-off: jest to nowe przedsiębiorstwo, które powstało w drodze usamodzielnienia się pracownika/ów przedsiębiorstwa macierzystego lub innej organizacji (np. laboratorium badawczego, szkoły wyższej), wykorzystującego/ych w tym celu intelektualne zasoby organizacji macierzystej. (…) Powstanie firmy poprzez usamodzielnienie się pracowników instytucji badawczych czy personelu technicznego dużych firm przemysłowych, związane jest często z komercyjnym wykorzystaniem technologii, wiedzy technicznej i umiejętności nabytych w organizacji macierzystej. Proces ten w znacznej mierze przyczynia się do upowszechnienia się (dyfuzji) nowych technologii w gospodarce. w niektórych przypadkach przełomowe odkrycie w pojedynczej organizacji naukowo-badawczej może powodować powstanie dużej grupy nowych firm spin-off (...).

 

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: przedsiębiorczość akademicka firma pracownik cel rynek przypadek należy gospodarka przedsiębiorców działania warunek zwrot technologia przedsiębiorstwa instytucja innowacja rozwój organizacja produkt decyzja klient wiedza moment umiejętności ekspert kontakt
Źródło: www.pi.gov.pl
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw
http://gapp.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE