Spin-off: czynniki decydujące o sukcesie firmy
Porady ekspertów | Zarządzanie 2008-12-12 11:30:06
Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.
Firma Cambridge Consultants (Wielka Brytania) od 30 lat zajmuje się inkubacją firm spin-off*. Na podstawie swoich doświadczeń firma określiła listę czynników, które jej zdaniem, decydują o sukcesie firm tego typu.
Na liście znalazło się pięć kluczowych elementów:
- sposób wyboru przedsięwzięcia,
- motywowanie ludzi,
- partnerstwo,
- tworzenie rezerw gotówkowych,
- zarządzanie.
Zdaniem Ray’a Edgson’a, dyrektora ds. przedsięwzięć w Cambridge Consultants, w procesie wyboru przedsięwzięć do zainwestowania powinni uczestniczyć, zarówno eksperci w dziedzinie technologii, jak i znawcy rynku. Powinni oni koncentrować się na poszukiwaniu pomysłów nowatorskich "zaburzających status quo". Szansę na wybór właściwego przedsięwzięcia do objęcia wsparciem finansowym istotnie zwiększają także rozmowy z potencjalnymi klientami powstającej firmy.
Z doświadczeń firmy Cambridge Consultants wynika, że wszelkie wysiłki twórców firmy, opierającej się nawet na świetnym pomyśle, zniweczyć może niewłaściwy dobór i brak motywowania ludzi zaangażowanych w przedsięwzięcie. Tworząc potencjał firmy należy zwrócić uwagę na włączenie w jej tworzenie jak najlepszych specjalistów w danej dziedzinie – przyciąga to do firmy innych zdolnych pracowników i czyni przedsięwzięcie atrakcyjniejszym i wiarygodniejszym dla inwestorów.
Partnerstwo to kolejny istotny element. Poza dostarczeniem inwestorom rokującego sukces pomysłu należy zachęcić ich do wejścia finansowego atrakcyjnymi warunkami zwrotu z zaangażowanych środków. Stanowi to dla nich istotny element wskazujący na znaczenie inwestora dla przedsiębiorstwa, a nic tak nie przyciąga przedsiębiorców do inwestowania w przedsięwzięcia na wczesnym etapie ich rozwoju jak uznanie. Należy jednak pamiętać, że od tego, kto zaangażuje środki w rozwój przedsięwzięcia w dużej mierze zależy sukces firmy spin-off. Bowiem to inwestor, działając we własnym interesie, zabiegał będzie o jak najszersze wejście nowej firmy i jej produktu na rynek, wykorzystując własne kontakty biznesowe.
Sukces firmy spin-off zależeć będzie także od jej umiejętności tworzenia rezerwy pieniężnej. Należy na tyle umiejętnie dysponować środkami finansowymi, aby móc je uruchomić w najodpowiedniejszej ku temu chwili, tzn. w momencie zaakceptowania przez rynek produktu firmy. Do tego czasu firma spin-off powinna funkcjonować na możliwie najniższym poziomie finansowania.
Ostatnim, ale nie najmniej ważnym czynnikiem sukcesu przedsięwzięcia spin-off zarządzanie. Oddanie firmie decyzji w sprawie sposobu jej zorganizowania i zarządzania daje możliwość dostosowania jej działania do specyfiki przedsięwzięcia i wdrażanej innowacji.
* Zgodnie z definicją zawartą w Innowacje i technologie - słownik pojęć (www.pi.gov.pl) spin-off: jest to nowe przedsiębiorstwo, które powstało w drodze usamodzielnienia się pracownika/ów przedsiębiorstwa macierzystego lub innej organizacji (np. laboratorium badawczego, szkoły wyższej), wykorzystującego/ych w tym celu intelektualne zasoby organizacji macierzystej. (…) Powstanie firmy poprzez usamodzielnienie się pracowników instytucji badawczych czy personelu technicznego dużych firm przemysłowych, związane jest często z komercyjnym wykorzystaniem technologii, wiedzy technicznej i umiejętności nabytych w organizacji macierzystej. Proces ten w znacznej mierze przyczynia się do upowszechnienia się (dyfuzji) nowych technologii w gospodarce. w niektórych przypadkach przełomowe odkrycie w pojedynczej organizacji naukowo-badawczej może powodować powstanie dużej grupy nowych firm spin-off (...).
Źródło: www.pi.gov.pl
