Kalendarz wydarzeń
Listopad 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Wzornictwo i jakość


Wiadomości | Marketing 2008-12-08 10:08:22

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Wzornictwo jest kluczowym obszarem zdobywania przewagi konkurencyjnej przez wyroby i usługi. Dzięki atrakcyjności wizualnej i walorom użytkowym można z produktu uczynić pożądany towar.

Wokół pojęć designu i wzornictwa narosło wiele mitów i nieporozumień.  Co rzeczywiście oznaczają i z jakimi innymi zjawiskami się łączą? Można przyjąć, że:

 "Kreatywność" to generowanie nowych pomysłów – albo nowy sposób spojrzenia na istniejące problemy, albo też dostrzeżenie nowych możliwości, np. wykorzystanie rodzących się technologii lub zmian zachodzących na rynku.

 "Innowacja/innowacyjność" to udane wykorzystanie nowych pomysłów. To proces, w trakcie którego przekształcają się one w nowe wyroby, nowe usługi, nowe sposoby funkcjonowania firmy lub nawet nowe sposoby prowadzenia biznesu.

 "Wzornictwo/design" to coś, co łączy kreatywność i innowacyjność. Nadaje formę pomysłom, tak by stały się praktycznymi i atrakcyjnymi propozycjami dla użytkowników lub konsumentów. Wzornictwo można określić jako kreatywność zrealizowaną w formie konkretnego efektu końcowego. (źródło: "Cox Review of Creativity in Business: building on the UK’s strengths")

 Kreowanie i wdrażanie innowacji produktowej, przy wykorzystaniu  designu mieści się w priorytetach rządowych programów związanych z włączeniem się Polski w budowanie globalnej gospodarki opartej na wiedzy (GOW) oraz z działaniami wspierającymi innowacyjność w polskich przedsiębiorstwach.

 W  dokumencie strategicznym Ministerstwa Gospodarki: "Kierunki zwiększania innowacyjności gospodarki na lata 2007 – 2013",  wzornictwo przemysłowe uznano za źródło przewagi konkurencyjnej, służące zwiększeniu transferu rozwiązań innowacyjnych do przedsiębiorstw (kierunek: Własność intelektualna dla innowacji).

Tymczasem wdrażanie wzornictwa do produkcji i traktowanie go jako narzędzia walki konkurencyjnej, nie jest powszechnym zjawiskiem wśród polskich przedsiębiorców. Z problemem tym Europa zmaga się już kilka lat. Opracowany dla brytyjskiego ministra finansów raport "Cox Review of Creativity in Business: building on the UK’s strengths", który objął badaniem kilkaset brytyjskich MSP i był podstawą budżetowania działań gospodarczych na 2005 rok, udowadnia, że wpływ innowacji i wzornictwa w procesie produkcyjnym poprawia wyniki przedsiębiorstw - wzrost rodzajów i jakości produktów, otwarcie nowych rynków, redukcję kosztów jednostkowych,  a gospodarce  krajowej daje nowe możliwości, nowe miejsca pracy i wzrost PKB.

Potrzeba monitorowania i badania działań innowacyjno-wzorniczych w Polsce i Europie staje się dzisiaj koniecznością. Wzornictwo wyróżnia produkt na rynku, decyduje o jego pozycji, w konsekwencji wynikach finansowych firmy. EUROSTAT rozważa możliwość poszerzenia monitorowania gospodarek europejskich o wzornictwo już w 2007 roku. Oznaczałoby to, że polski GUS rozpocznie takie badania w tym samym roku.

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: obszar innowacyjność raport towar produkcja 2005 2013 wiedza problem wynik produkt finanse możliwości ministerstwo innowacja technologia wzrost usługi dokument koszty przedsiębiorców firma praca rok polski polska 2007 rynek przedsiębiorstw europejski gospodarka
Źródło: www.pi.gov.pl
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw
http://gapp.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE