Kalendarz wydarzeń
Styczeń 2020
PnWtŚrCzPtSoNd
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Małe i średnie firmy nie dbają o swoje dane


Wiadomości | Księgowość 2008-11-25 09:48:27

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorców nie archiwizuje skutecznie swoich danych – wynika z badań publikowanych ostatnio w mediach. Każda awaria sprzętu komputerowego może skutkować utratą lub blokadą strategicznych dla firmy informacji.

 Systemics Poland, jedna z głównych firm świadczących usługi IT na polskim rynku, promuje prewencję jako antidotum na awarie.

Przedstawione niedawno w mediach wyniki badań ukazują, niską świadomość bezpieczeństwa danych i systemów informatycznych w małych i średnich przedsiębiorstwach. Według zrealizowanych przez spółkę OGICOM badań wśród polskich przedsiębiorstw, przeprowadzonych w sierpniu i we wrześniu tego roku, ponad 90 procent firm nie jest przygotowana na awarię sprzętu i utratę istotnych danych. Jednocześnie, tylko w tym roku, prawie 35 procent firm utraciło swoje dane z powodu awarii sprzętu komputerowego, nieumyślnego skasowania plików, kradzieży lub zawirusowania sprzętu.

- W przypadku zjawiska awarii komputerów i utraty przechowywanych na nich danych, nie należy zastanawiać się „czy mojej firmie grozi taka awaria?” lecz „kiedy taka awaria w mojej firmie nastąpi?” – komentuje wyniki badań Grzegorz Bzówka, Systems&Services Director w Systemics Poland Sp. z o.o. – Prostą konsekwencją zmiany podejścia do problemu jest uświadomienie sobie konieczności przygotowania systemu informatycznego firmy na tego rodzaju zdarzenia. Rozpoczęcie działań prewencyjnych pozwala uniknąć konsekwencji w postaci utraty istotnych informacji.

- Z punktu widzenia opłacalności przedsięwzięcia, najlepszym rozwiązaniem dla małej czy średniej firmy jest pomoc udzielona z zewnątrz. Wyspecjalizowani konsultanci łatwiej znajdą luki w "obcym" systemie i mogą wdrożyć sprawdzone rozwiązania szybciej i taniej. – dodał Grzegorz Bzówka z Systemics Poland. – Posiadają oni po prostu, większe doświadczenie.

Firma chcąca się zabezpieczyć i zastosować prewencję zawsze powinna przeprowadzić następujące działania:

• inwentaryzację zasobów (sprzętu, danych) i określić stopień zabezpieczenia dla każdego elementu;

• podpisanie umów typu SLA z dostawcami sprzętu i usług serwisowych (Umowa SLA – Service Level Agreement jest umową o poziomie świadczenia usługi - jest to pisemne porozumienie, zawarte pomiędzy dostawcą usługi a klientem, określające warunki świadczenia usług serwisowych oraz odpowiedzialność za realizowane zadania);

• stworzenie i wdrożenie procedur archiwizacji danych, zapewniających ich bezpieczeństwo;

• stworzenie i przetestowanie procedur awaryjnych.

W każdym z tych działań może pomóc zewnętrzny doradca, który poza zdiagnozowaniem sytuacji doradzi i dopasuje do możliwości klienta najlepsze rozwiązania.

- Oczywiście z punktu widzenia firmy, najważniejsze są koszty działań prewencyjnych. Wbrew pozorom nie są one bardzo wysokie, gdyż w wielu wypadkach wiążą się głównie ze zmianami organizacyjnymi i wykorzystaniem możliwości systemów, które dana firma już ma – podkreśla dyrektor Systemics Poland. – Podsumowując, większość z firm wykupuje polisy AC na służbowe pojazdy. Działania, o których tutaj mówimy są taką polisą na sprawne funkcjonowanie firmy.

Systemics Poland Sp. z o.o. jest firmą świadczącą usługi IT od 2003 roku. Spółka specjalizuje się w zaawansowanych usługach teleinformatycznych zarówno dla dużych korporacji z branży telekomunikacyjnej i firm średniej wielkości. Sieć serwisowa spółki Systemics Poland obejmuje obszar całego kraju. Spółka zatrudnia 58 osób w swoich oddziałach w Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz w centrali w Warszawie.

(www.egospodarka.pl)

 

 

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: obszar świadczenia umowy procedura wysoki rozwiązania problem klient wynik kraj dane możliwości warunek działania spółki usługi pomoc przedsiębiorców firma rok prawo polski informacja umowa rynek przedsiębiorstw przypadek koszt należy system
Opracowano we współpracy z:
Fundusz Górnośląski SA
http://www.fgrn.com.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE