Kalendarz wydarzeń
Listopad 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Rozpoczęto budowę zabrzańskich odcinków trasy średnicowej


Wiadomości | Dotacje 2008-11-05 09:33:00

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Najpóźniej w kwietniu 2011 roku wiodąca od Katowic w kierunku Gliwic Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ) dotrze do centrum Zabrza. We wtorek na granicy tego miasta z Rudą Śląską rozpoczęto budowę kolejnych jej odcinków.

DTŚ to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w woj. śląskim, obok autostrad A-4 i A-1.

Dwa miejskie odcinki trasy w Zabrzu - 4,8 km od granicy miasta, gdzie obecnie zaczyna się istniejący 15,7-kilometrowy odcinek DTŚ, do węzła przy ul. de Gaulle'a, czyli głównej zabrzańskiej trasy północ-południe - zbuduje konsorcjum Budimex-Dromex.

Jak podkreślił prezes zarządzającej trasą spółki DTŚ SA Ireneusz Maszczyk, możliwe że - jeśli pogoda na to pozwoli - wykonawca zdoła zakończyć inwestycję wcześniej, przed końcem 2010 r. Nie wiadomo na razie, kiedy ruszy budowa pozostałych zabrzańskich odcinków wraz z jednym gliwickim - łączącym trasę z powstającą autostradą A-1.

"Dopięte jest już finansowanie do końca budowy - łącznie z odcinkami gliwickimi. (...) Przed nami jeszcze kłopoty, jeśli chodzi o uzyskanie decyzji administracyjnych na odcinku od węzła de Gaulle'a do ul. Portowej w Gliwicach, w związku z opracowaniami środowiskowymi narzucanymi nam przez Unię Europejską" - wskazał Maszczyk.

Ocenił, że przeprowadzenie tych procedur dla pozostałej części DTŚ w zgodności z prawem unijnym spowoduje pewne opóźnienia, które nie przerwą jednak budowy trasy. Zanim zostaną więc ukończone dwa pierwsze odcinki w Zabrzu, powinny ruszyć prace przy kolejnych - dwóch zabrzańskich i pierwszym gliwickim, wraz z węzłem z autostradą A-1.

Głównym elementem finansowania budowy nieistniejącej jeszcze części DTŚ w Zabrzu i Gliwicach - o długości 15,8 km - jest transza kredytu z EBI w wysokości 160 mln euro. 75 mln euro będzie pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013. Pozostałe źródła finansowania to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów.

W ramach rozpoczętej we wtorek budowy powstanie m.in.: 4,8 km dwujezdniowej trasy po trzy pasy w każdą stronę, 7 wiaduktów drogowych (w tym estakada nad węzłem de Gaulle?a o długości 140 m) wiadukt nad torami, 2 kładki i 2 tunele dla pieszych, połączenia z drogami i ulicami, ekrany akustyczne o długości 3,9 km i 2-5 m wysokości.

Aby przygotować miejsce dla DTŚ w Zabrzu, w ostatnich latach wyburzono tam 80 budynków i wybudowano 382 nowe mieszkania na sąsiadującym z trasą osiedlu Jodłowa. Poniesione do tej pory nakłady to ok. 135 mln zł. Cały teren budowy odcinków Z1 i Z2 został już udostępniony wykonawcy. We wtorek pierwsze maszyny prowadziły prace ziemne.

Choć w przetargu na budowę dwóch pierwszych zabrzańskich odcinków DTŚ najtańszą ofertę (274 mln zł) złożyło konsorcjum Polimex- Mostostal, jego zwycięstwo oprotestował, wskazując na błędy formalne, Budimex-Dromex, który zaproponował drugą cenę - 299 mln zł. Konsorcjum to w sierpniu wywalczyło wygraną w przetargu przed sądem.

DTŚ to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A4, inwestycja drogowa na Śląsku. Obecnie czynna na długości 15,7 km - od granicy Zabrza i Rudy Śląskiej do węzła z trasą S-86 w Katowicach. Połączy 6 miast - nie zastąpi równoległej autostrady A4, przeznaczonej dla ruchu tranzytowego, lecz obsłuży ruch lokalny, stanowiący ok. 88 proc. całości.

Tagi: Śląsk teren procedura 2013 decyzja centrum kredyt spółki inwestycja praca rok prawo program 2007 euro
Źródło: biznes.onet.pl/PAP
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE