Kalendarz wydarzeń
Listopad 2018
PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Na kłopoty - Solvit


Wiadomości | Zarządzanie 2009-02-19 15:26:46

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Jeżeli działając na Wspólnym Rynku Unii Europejskiej spotkały Cię kłopoty związane z niekorzystnymi interpretacjami prawa istnieje droga rozwiązania tych problemów. Solvit jest internetową siecią rozwiązywania problemów prawnych w zakresie Rynku Wewnętrznego.

Centra SOLVIT zajmują się skargami pochodzącymi zarówno od obywateli, jaki i przedsiębiorców i zobowiązane są znaleźć rozwiązanie przedstawionego problemu w krótkim terminie ustalonym na dziesięć tygodni. SOLVIT działa bezpłatnie.
SOLVIT rozpoczął swoją działalność w lipcu 2002 r. Jest obsługiwany przez Państwa Członkowskie , a Komisja Europejska zapewnia właściwą infrastrukturę oraz jeżeli jest to potrzebne, oferuje pomoc zmierzającą do szybszego rozwiązywania problemu.

Jak działa SOLVIT?
System funkcjonuje w oparciu o sieć centrów SOLVIT utworzonych przez Państwa Członkowskie w strukturach administracji krajowej.

W pierwszym etapie centrum SOLVIT w kraju wnioskodawcy (zwane Zgłaszającym Centrum Koordynacyjnym) analizuje informacje i dane zawarte we wniosku, aby upewnić się, że problem rzeczywiście wynika z niewłaściwego zastosowania reguł Rynku Wewnętrznego przez organ administracji publicznej i że wszystkie niezbędne informacje zostały przekazane.

Następnie wprowadza sprawę do internetowej bazy danych, co pozwala przekazać ją automatycznie centrum SOLVIT Państwa Członkowskiego, w którym problem się pojawił (zwanego Prowadzącym Centrum SOLVIT Koordynacyjnym).
Prowadzące Centrtum SOLVIT potwierdza w terminie jednego tygodnia przyjęcie lub odrzucenie sprawy w oparciu  o kryterium  zasadności wniosku oraz przy rozważeniu, czy istnieje realna szansa na rozwiązanie sprawy (możemy mieć bowiem do czynienia  z sytuacją, gdy rozwiązanie problemu wymaga interwencji ustawodawcy).
W przypadku przyjęcia sprawy, Centrum to będzie odpowiedzialne za rozwiązanie  problemu w terminie około dziesięciu  tygodni (w wyjątkowych przypadkach termin ten może zostać wydłużony do czternastu tygodni).
Obydwa Centra SOLVIT  pozostają w stałym kontakcie w czasie trwania procedury, a wnioskodawca jest informowany przez Krajowe Centrum SOLVIT zarówno o postępach sprawy jak i o rozwiązywaniu  zaproponowanym przez Wiodące Centrum SOLVIT.

///

Schemat działania internetowej sieci rozwiązywania problemów SOLVIT

Kiedy korzystać z SOLVIT'u?
SOLVIT zajmuje się w zasadzie każdym problemem o charakterze transgranicznym między przedsiębiorstwem lub obywatelem  z jednej, a organem krajowej administracji publicznej z drugiej strony, który dotyczy ewentualnego niewłaściwego stosowania  prawa UE.
Dotychczas SOLVIT zajmował się przede wszystkim problemami w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych i dyplomów, dostępu do edukacji, zezwolenia na pobyt, prawa do głosowania, zabezpieczeni społecznego, prawa pracowniczego, kontroli granicznej, dostępu produktów do rynku usług, podejmowania działalności na własny rachunek, zamówień publicznych, podatków, swobodnego przepływu kapitału lub płatności.
Ponieważ jednak SOLVIT jest nieformalnym sposobem rozwiązywania  problemów, nie jest on mechanizmem właściwym w przypadku, gdy zostały już wszczęte formalne procedury prawne. Ponadto SOLVIT nie zajmuje się problemami występującymi w relacjach między dwoma przedsiębiorstwami lub między konsumentem a przedsiębiorstwem.

Jak zgłosić sprawę do SOLVIT'u?
Sprawa może zostać zgłoszona do krajowego Centrum SOLVIT telefonicznie, faksem, e-mailem lub poprzez  wypełnieni formularza zgłoszeniowego zamieszczonego na stronie internetowej SOLVIT. Tam też można odnaleźć wszystkie niezbędne  dane kontaktowe.

Jak skontaktować się z Centrum SOLVIT w Polsce?
Centrum Koordynacyjne systemu SOLVIT w Polsce znajduje się w Ministerstwie Gospodarki i Pracy , Departament Stosunków Europejskich i Wielostronnych
Adres:

Plac Trzech Krzyży 3/5
00-507 Warszawa
Tel. 022 693 53 60, 693 55 19
Fax. 022 693 40 80
e-mail: solvit@mg.gov.pl
www.solvit.gov.pl
www.europa.eu.int/solvit

Punktami kontaktowymi są również Centra Euro Info, które następnie przekazują sprawę do Centrum Koordynacyjnego SOLVIT.

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: kontakt procedura interpretacja rozwiązania rachunek komisja problem centrum organ kraj formularz unia dane ministerstwo działania kontrola pomoc przedsiębiorców działalność praca prawo informacja działalności polska termin wniosek zasada rynek przypadek europejski gospodarka euro system
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE