Kalendarz wydarzeń
Listopad 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Wypalony specjalista ds. marketingu


Porady ekspertów | Sprzedaż 2008-10-10 08:33:30

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Świat reklamy i marketingu wchodzi w nową fazę. Właściwie co kilka lat przeżywa to samo: nowe technologie, nowe możliwości, a co za tym idzie- nowe wyzwania dla specjalistów od marketingu: więcej, bardziej kreatywnie, inaczej niż wszyscy. Nic dziwnego, że właśnie marketingowcy zaczynają coraz częściej odczuwać syndrom wypalenia zawodowego.

Marketingowy „job burn out”?
Mówiąc o działaniach marketingowych firmy, myślimy głównie o strategii, doborze elementów marketingu-mix, skuteczności i efektywności. Przyglądamy się wynikom sprzedaży, projektom nowych opakowań oraz pojawiającym się na ekranach telewizyjnych spotom reklamowym produktów wprowadzanych na rynek. Jednak dobre pomysły i kreatywne idee nie biorą się znikąd. Klienci firmy widzą tak naprawdę rezultaty ciężkiej i na ogół stresogennej pracy sztabu ludzi. Praca dzisiejszego specjalisty ds. marketingu, bez względu na szczebel, jaki zajmuje na drabinie kariery w swoim przedsiębiorstwie, to często szalone tempo, mnóstwo terminów, spotkań, szkoleń, ustaleń, akceptacji i zatwierdzeń. To swoisty wyścig z czasem. Dlatego m.in. w tej branży coraz częściej spotyka się syndrom wypalenia zawodowego, czyli job burn out.

Nie tylko zawody związane z pomocą
Problem wypalenia zawodowego jeszcze do niedawna był kojarzony z zawodami związanymi z niesieniem pomocy innym ludziom: z zawodem lekarza, pielęgniarki, pracownika socjalnego, nauczyciela. Ostatnie lata dostarczają obserwacji wskazujących na to, że syndrom ten występuje coraz silniej u osób pełniących funkcje menedżerskie, marketingowe. Zmęczenie, frustracja, stres, pośpiech – oto życie dzisiejszego specjalisty ds. marketingu. Zmieniająca się sytuacja na rynku oraz ostra konkurencja między firmami powodują, że lista obowiązków pracowników marketingu wydłuża się, a wymagania wobec nich rosną. Natłok zajęć i towarzyszący mu wielokrotnie brak efektywnej organizacji pracy – to warunki, w których trudno myśleć kreatywnie i wdrażać świetne marketingowe koncepcje. Stąd coraz częściej pojawiają się oznaki wypalenia.

Jak to wygląda?
„Ogromne zaangażowanie w wykonywane zadania zawodowe, spychające na margines inne sfery życia lub wręcz zmuszające do rezygnacji z życia rodzinnego i towarzyskiego, jest długofalowo niebezpieczne - mówi Dorota Duchniewicz-Człapińska, psycholog społeczny- Z drugiej strony daje menedżerowi poczucie ważności, „niezastępowalności” w firmie. W jego mniemaniu pomaga budować własny wizerunek osoby twardej, aktywnej, odpowiedzialnej. W wyniku takiego stanu mogą pojawić się symptomy wypalenia zawodowego”.

Wypalenie zawodowe przebiega w 3 fazach:

Faza pierwsza: wyczerpanie emocjonalne charakteryzujące się narastającym brakiem satysfakcji z wykonywanej pracy, licznymi objawami psychosomatycznymi, jak np. bóle głowy, kręgosłupa, mięśni, bezsenność, zaburzenia przewodu pokarmowego.

Faza druga: depersonalizacja, w której osoba dotknięta tym problemem unika kontaktów, staje się drażliwa, poirytowana i przygnębiona, traci odporność, częściej choruje.

Faza trzecia: obniżenie jakości pracy, którego przejawem jest agresja wobec innych, niechęć do kontaktów z ludźmi, ucieczka w chorobę.

„Objawy wypalenia zawodowego na początku trudno zdiagnozować. Niemniej, jeśli podejrzewamy ten stan u siebie, współpracowników czy najbliższych, warto skonsultować się z lekarzem psychiatrą, mogącym wykluczyć depresję lub dobrym psychologiem, który pomoże zaplanować odpowiednie działania” - dodaje Dorota Duchniewicz-Człapińska.

Wypaleni polscy specjaliści?
Katarzyna Faczyńska, senior konsultant w IBT Polska, która ma doświadczenia z pracy w firmach zagranicznych w Holandii zauważa, że w Polsce nadal jeszcze wiele osób postrzega obowiązki zawodowe zajmujące kilkanaście godzin dziennie jako coś naturalnego i pozytywnego. „W innych krajach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych odchodzi się od takiego myślenia- mówi Katarzyna Faczyńska- Tam sprawa wypalenia zawodowego, a także życiowego, jest tematem wielu artykułów, programów telewizyjnych i radiowych. W Polsce, choć dostrzeżono ten problem, nadal nie poświęca mu się zbyt wiele uwagi i być może brak wiedzy na ten temat, a przede wszystkim brak przeciwdziałania zjawisku, pogłębia stan wypalenia menedżerów.”

Wymagania wobec menedżerów na przestrzeni kilku dziesięcioleci zmieniały się. W latach 70-tych dobra organizacja czasu pracy stanowiła jeden z elementarnych czynników sukcesu przedsiębiorstwa. Lata 80-te wymagały już lepszego zarządzania czasem, umiejętności radzenia sobie z nadmiarem pracy papierkowej oraz podstawowej znajomości obsługi komputera. Z kolei w latach 90-tych udoskonalono narzędzia zarządzania czasem, stworzono szereg ułatwień ograniczających pracę papierkową, a komputer stał się niezastąpionym sprzętem w każdej firmie. „Obecnie pracę specjalistów ds. marketingu reguluje niezwykle szybki rozwój IT i telekomunikacji, gdyż co roku pojawiają się dziesiątki nowych narzędzi, mających pośrednie i bezpośrednie zastosowanie w marketingu- zauważa Katarzyna Faczyńska- Pracownicy i menedżerowie muszą zmagać się także z codziennym zalewem informacji z licznych źródeł, z których wiele ma istotne znaczenie dla funkcjonowania firmy. Trudno dziwić się, że nie wszyscy potrafią nad tym zapanować.”

PEP® lekarstwem na syndrom wypalenia zawodowego
Czas ciężkiej pracy, okres pełen napięć oraz gdy pojawiają się pierwsze niepokojące objawy, to sygnał do przeciwdziałania, bo syndromowi wypalenia zawodowego można zapobiec. Wówczas dobrze sprawdzą się narzędzia poprawiające koncentrację, organizację i wydajność oraz czas na odpoczynek.

Jednym ze skutecznych sposobów podnoszenia własnej wydajności jest Personal Efficiency Program PEP®, który doskonali narzędzia i techniki panowania nad czasem oraz wprowadza szereg zasad porządkujących organizację pracy. Program nie jest zwyczajnym kursem czy szkoleniem. Realizują go konsultanci, którzy zajmują się indywidualnie pracownikiem zgodnie z zasadą, że w firmie najważniejsi są ludzie. Katarzyna Faczyńska, która przeprowadza pracowników różnych szczebli przez program efektywności osobistej podkreśla: „To od stanu ciała i ducha ludzi tak wiele zależy. Ich siły witalne przekładają się bezpośrednio na zdolności twórcze i wydajność w pracy.”

Indywidualny proces nauczania w miejscu pracy prowadzony jest metodą coachingu. Pomaga on zarówno pracownikom dużych organizacji, jak i właścicielom małych prywatnych firm, stawić czoło wspominanym problemom i daje techniki organizacji codziennej pracy kształcąc nowe nawyki.

Proste zasady zmieniające nawyki
Podstawową zasadą PEP® jest hasło: „Zrób to od razu”, swoisty klucz do osobistej efektywności. „Jeśli dane zadanie wykonamy natychmiast, czas staje się naszym sprzymierzeńcem, nie wrogiem- podkreśla Katarzyna Faczyńska- gdy na biurku rośnie sterta papierów, uporządkujmy je od ręki. Jeśli czeka nas trudna rozmowa z klientem, od której wiele zależy, zadzwońmy od razu, a zrealizowane zadanie zlikwiduje napięcie i ułatwi dalszą pracę.”

Kolejnym elementem właściwej organizacji pracy jest ustalanie priorytetów. Słowo priorytet bywa jednak nadużywane, służy jako wymówka, że czegoś się po prostu nie robi wcale, gdyż „należy koncentrować się wyłącznie na priorytetach”. Konsekwencją braku terminowości jest niezdolność skupienia się nad aktualnym zadaniem z powodu natrętnych myśli o niezałatwionych sprawach. Jeżeli sprawa rzeczywiście jest ważna, trzeba się nią zająć, jeśli nie – dać sobie z nią spokój.

Sprawdzonym sposobem pozbycia się zaległości i nadmiaru zadań jest uporanie się z drobiazgami. To one sprawiają, że czujemy się nadmiernie obciążeni pracą. Warto sporządzić listę i po kolei je załatwić.

Innym problemem wpływającym negatywnie na efektywność naszego działania są zdarzenia odrywające nas od priorytetowych czynności: e-maile, telefony i wizyty osób, które upominają się o coś. Często sami jesteśmy sobie winni, gdyż odkładając jakieś zadania „na później” i nie dotrzymując terminów, pogarszamy sprawę. Zatem warto załatwiać sprawy od razu, wówczas unikniemy zakłóceń rytmu pracy.

Konsultantka PEP zauważa, że inną tendencją występującą powszechnie, także wśród specjalistów ds. marketingu, jest koncentracja na sprawach skomplikowanych a pomijanie tych podstawowych. „Niewielu pracowników jest świadomych, ile czasu pochłania np. szukanie wizytówki z ważnym adresem, odnalezienie pod stertą papierów istotnego w danym momencie dokumentu, ile zamieszania wprowadza nagły brak papieru czy tuszu do drukarki.- mówi Katarzyna Faczyńska- Wpływ warunków pracy na wydajność i ich poprawę staje się przedmiotem wielu badań. Zajmuje się tym m.in. the Digital Equipment Corporation DEC w Szwecji, promując jednocześnie ideę „biura przyszłości”. Analizowane są wszystkie elementy składające się na całość biura, począwszy od koloru ścian, a skończywszy na oprogramowaniu i komputerach. Bada się pod kątem ergonomicznym wszystkie używane sprzęty, aby zaprojektować biuro optymalnie wygodne, a także sprzyjające wydajnej pracy. Koncepcja ta jest spójna z założeniami PEP®, według którego praca w przyjaznym otoczeniu jest kluczem do zarządzania swoim własnym czasem. Zasady PEP® kształtują również umiejętność ustalania priorytetów, podejmowania decyzji, koncentracji na zadaniach głównych. W większości polepsza się również komunikacja w zespole.”

Człowiek efektywnie działający jest bardziej zadowolony z pracy, mniej zestresowany i bardziej zmotywowany. Praca np. według reguł Personal Efficiency Program może więc zapobiec wystąpieniu syndromu wypalenia zawodowego, gdyż skutecznie walczy z uczuciem frustracji. Nie należy jednak zapominać o równowadze między pracą, odpoczynkiem i życiem osobistym. To bardzo skuteczny sposób zapobiegania wypaleniu, zalecany nie tylko specjalistom ds. marketingu.

Autor: IBT Polska

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: biuro przedmiot umiejętności moment czynności szkolenia wiedza problem klient wynik decyzja życie kraj organizacja godzina rozwój możliwości przedsiębiorstwa technologia warunek działania dokument pomoc firma praca rok projekt polski pracownik informacja program polska osoba zasada rynek europejski należy
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
~Specjalista ds. e-marketingu
2009-09-18 21:41:12

Niestety efekt wypalenia w połączeniu ze stresem związanym z nadejściem trudniejszych dla gospodarki czasów, może sprawić dużo kłopotów łącznie z zdrowotnymi. Dlatego istotne jest planowanie i kontrola wykonania swoich zadań

SpecjalistA

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE