Kalendarz wydarzeń
Listopad 2020
PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

W sieci można odstąpić od umowy bez podania przyczyny


Wiadomości | Zarządzanie 2008-08-14 07:56:37

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Zagraniczne sklepy internetowe zamieszczają na swoich stronach www regulaminy niekorzystne dla konsumentów. Tłumaczą się, że obowiązuje je wyłącznie prawo właściwe dla miejsca zarejestrowania działalności gospodarczej. Jest to tłumaczenie wykrętne.

Konsument korzysta bowiem z ochrony przysługującej mu na mocy przepisów obowiązujących w miejscu jego zamieszkania.

Jednolite standardy europejskie

Aby ułatwić konsumentom korzystanie z ich praw, Unia Europejska wprowadziła jednolite standardy ochrony. Podstawą prawną jest tu Dyrektywa o handlu elektronicznym nr 2000/31/EC z 8 czerwca 2000 r. (OJ 2000, No L 178, 1.) i Dyrektywa nr 97/7/WE z 20 maja 1997 r. dotycząca ochrony konsumentów w umowach zawieranych na odległość (OJ 1997, L 144, 19.).

Według nich dostawca jest zobowiązany zrealizować zamówienie w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia zamówienia. Konsumentowi przysługuje z kolei prawo odstąpienia od umowy zawartej przez internet w terminie co najmniej siedmiu dni roboczych, bez konieczności podawania powodu.

Mimo ujednolicenia standardów, klienci e-sklepów mogą mieć problemy z egzekwowaniem swoich praw za granicą. Np. na polskojęzycznej stronie sklepu z zegarami www.chronoagentur-sklep.pl zamieszczono niezgodny z naszym prawem regulamin. Przedsiębiorca tłumaczy uchybienia tym, że proponowane przez niego reguły sprzedaży są zgodne z prawem obowiązującym na terenie Niemiec – kraju, w którym zarejestrował swoją działalność.

Nasze prawo korzystniejsze

Prawo krajowe może oczywiście rozszerzać uprawnienia konsumenta. Obowiązująca w naszym kraju ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.) przewiduje dziesięciodniowy termin odstąpienia od umowy.W razie sporu z przedsiębiorcą stosuje się korzystniejsze dla konsumenta przepisy właściwe dla miejsca jego zamieszkania.

– Według Konwencji rzymskiej z 1980 roku w przypadku sporu między konsumentem a przedsiębiorcą stosuje się prawo państwa, w którym mieszka konsument – mówi Markus G. Matuschczyk z kancelarii Matuschczyk & Partner. – Nie można pozbawić go praw przysługujących mu na podstawie przepisów bezwzględnie obowiązujących w jego kraju. Dlatego polskim konsumentom przysługuje dziesięć dni na odstąpienie od umowy.

Tagi: teren problem klient produkt przedsiębiorca kraj internet unia ochrona przepisy rok prawo ustawa polski działalności umowa termin przypadek europejski działalność
Źródło: bankier.pl
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE