Kalendarz wydarzeń
Listopad 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

E-sklepy naruszają prawa konsumentów


Wiadomości | Zarządzanie 2008-07-08 09:37:10

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK skontrolowała sklepy internetowe. Inspektorzy zgłosili zastrzeżenia w aż 89 spośród 126 skontrolowanych placówek. Zarzuty najczęściej dotyczyły braku podstawowych informacji związanych z transakcją.

Jak wynika z raportu pokontrolnego, kupujący w sieci nie otrzymują od sprzedawców podstawowych informacji dotyczących transakcji. Świadczy o tym m.in. brak danych kontaktowych przedsiębiorcy, informacji o kosztach i terminie dostawy czy dotyczących miejsca i sposobu składania reklamacji. Takie praktyki zakwestionowano aż w przypadku 62 proc. skontrolowanych sklepów.

Inspekcja Handlowa przeanalizowała również wzorce umowne. Wśród postanowień budzących wątpliwości znalazły się m.in. takie, w których przedsiębiorcy zastrzegają sobie prawo np. do odmówienia realizacji zamówienia bez podania konkretnej przyczyny, bądź wprowadzenia zmian w ofercie bez powiadomienia o tym klienta.

Jak ustaliła Inspekcja, konsumentom ograniczano prawo do wymiany towaru lub zwrotu poniesionych przez niego kosztów: w przypadku towarów wadliwych, bądź uszkodzonych fabrycznie, gwarantujemy ich wymianę na towar wolny od wad lub zwrot kosztów, pod warunkiem zgłoszenia uszkodzenia w terminie 5 dni roboczych od daty otrzymania przesyłki. Takie działanie przedsiębiorcy jest niezgodne z prawem. Konsument nabywający dobra i usługi w wirtualnym sklepie może reklamować niepełnowartościowy towar w ciągu dwóch lat od daty zakupu bądź w ciągu dwóch lat od podpisania umowy – w przypadku świadczenia usług.

Dodatkowym uprawnieniem przysługującym klientom sklepów internetowych jest – w przeciwieństwie do zakupów w tradycyjnym sklepie – prawo zwrotu zakupionego towaru w ciągu 10 dni od otrzymania przesyłki bez podawania przyczyny. Tymczasem konsumenci albo nie są informowani o takim przywileju albo jest on im ograniczany. Przykładem nadużycia ze strony przedsiębiorców jest stosowanie w umowach klauzuli, w której zastrzegają sobie prawo do odstąpienia od realizacji kolejnych zamówień złożonych przez klienta, który zwraca zamówiony towar bez podania przyczyny.

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: świadczenia raport towar działanie praktyka oferta klient zakup dane realizacja zwrot warunek usługi koszty przedsiębiorcy przedsiębiorców prawo informacja umowa termin przypadek koszt
Źródło: polska.pl
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
PRSEMYSłAW
2008-07-09 18:23:16No przyczynę to chodziarz można by podać, bo zwrot to spora strata.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE