Kalendarz wydarzeń
Listopad 2017
PnWtŚrCzPtSoNd
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

PR-owiec, czyli kto?


Porady ekspertów | Marketing 2008-06-26 15:29:40

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Wciąż wiele firm nie rozumie lub nie czuje potrzeby kontaktu z agencjami public relations. Aby temu przeciwdziałać w ostatnim numerze miesięcznika Brief znaleźć można artykuł, który ma na celu przybliżenie sylwetki PR-owca.

Według ostatnich badań przeprowadzonych przez Puls Biznesu, mimo tego, że dostęp do edukacji związanej z public relations jest coraz większy, jedynie co czwarty PR-owiec ma wykształcenie kierunkowe. To powoduje, że do branży trafiają ludzie z lekkim i łatwym podejściem do pracy, która niekoniecznie ma taki przyjemny charakter. Wynikające z tego nieporozumienia mają znaczący wpływ na kształtowanie niekorzystnego wizerunku całego segmentu.

W większości jednak do agencji PR-owskich trafiają ludzie, którzy doskonale rozumieją czym jest PR. Gorzej już z klientami, którzy bardzo często myślą, że PR zastąpi im drogą reklamę zmniejszając koszty i zwiększając efektywność. Problem w zrozumieniu znaczenia PR-u odgrywa największą rolę, ale również nieporozumienia zachodzą z powodu nieświadomości podziału agencji na krajowe i należące do światowych sieci. Zaprasza się do tego samego przetargu międzynarodowe sieci i kilkuosobowe butiki oczekując podobnych kosztów.

Edukacja wydaje się być najlepszym wyjściem z tej sytuacji. Zarówno agencje, jak i organizacje czuwające nad rynkiem prowadzą działania mające pomóc klientom zrozumienie zasad działania branży. Najważniejszą rolę w tej kwestii gra Związek Firm Public Relations, którego działalność oceniana jest przez jednych jako wystarczającą, a inni dopatrują się braków, m.in. organizacja powinna być bardziej aktywna oraz budżety na wykonywanie pomysłów powinny być większe. Mniejsze agencje nie widzą potrzeby tworzenia swojego związku.

W pierwszej dziesiątce rankingu opublikowanego przez Warsaw Business Journal 60% to agencje małe i średnie. Usługi public relations mają lokalny charakter. - Wszelkie działania komunikacyjne i strategie wymagają adaptacji do lokalnych uwarunkowań i sytuacji klienta w danym kraju – mówi Jacek Jakubowski z ITBC Communication. Ma to swoje odzwierciedlenie na rynku agencyjnym, który jest zdominowany przez lokalne agencje PR.

To czy wybrać lokalność czy globalność zależy od firmy – czy chce zdobyć poparcie lokalnej społeczności, czy globalną znajomość marki.

Dochodzi do specjalizacji w konkretnych gałęziach PR i w ten sposób powstają agencję, które specjalizują się w obsłudze tylko firm odzieżowych, bądź IT.

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: kontakt problem klient kraj organizacja agencja działania usługi koszty działalność firma praca cel zasada rynek koszt
Źródło: Brief
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
~Kamil
2013-10-22 13:04:58

Po przeczytaniu tekstu, nie uzyskałem odpowiedzi na postawione przez autora pytanie, będące jednocześnie tytułem.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE