Kalendarz wydarzeń
Maj 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Wzornictwo - dźwignia konkurencyjności


Porady ekspertów | Zarządzanie 2008-06-11 13:04:27

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Najtańszą metodą podniesienia innowacyjności produktów jest zastosowanie wzornictwa przemysłowego. Rozumie to coraz więcej przedsiębiorców. Rozumie, ale

Ministerstwo Gospodarki zamówiło w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego raport nie tylko pokazujący korzyści z upowszechniania designu, ale także badający kondycję polskiego wzornictwa i jego obecną rolę w sektorze przemysłowym.

Co pokazał raport? 80% firm deklaruje, że w ciagu najbliższego roku wprowadzi na rynek nowy produkt. Firmy określające wzornictwo jako kluczowe dla swojego rozwoju wdrożyły cztery razy więcej wzorów niż cała reszta. 93% liderów wzornictwa w Polsce zamierza zamówić w przyszłym roku nowy projekt wzorniczy. 89% firm wskazało jakość jako najważniejszy wyróżnik mający wpływ na sprzedaż.

89% firm modyfikuje istniejące na rynku wzory. Ale są też negatywne zjawiska: 11% przyznaje się do… kopiowania cudzych pomysłów.

Polskie wzornictwo dąży do profesjonalizmu. - Z raportu jasno wynika, czego nam dziś potrzeba: projektanci powinni mówić językiem rynkowym i być członkami zespołów pracujących w firmach nad nowymi wdrożeniami.

Projektant musi umieć rozmawiać ze specjalistami różnych dziedzin oraz z przedsiębiorcą – mówi Beata Bochińska, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. - Przedsiębiorca z kolei chce wiedzieć, jak wygląda cały cykl życia zaprojektowanego produktu, jak i kiedy go testować, jak wygląda etap prototypowania i modelowania, w którym momencie prosić konsumentów o opinię (na pewno nie na końcu) – takiej wiedzy nie ma.
Przedsiębiorcy chcą wprowadzać nowe produkty i korzystać z projektantów, ale w formie uporządkowanej współpracy. W firmach nie ma czasu na eksperymenty i pokazywanie przedmiotów na wystawach. Wyroby muszą trafiać do dystrybucji.

Instytut Wzornictwa Przemysłowego wypełnia tę lukę. W ramach programu Innowacyjna Gospodarka rozpoczyna realizację projektu indywidualnego „Zaprojektuj swój zysk”. Ten projekt będzie realizowany w trzech obszarach:

W te działania wpisują się warsztaty dla projektantów, przedsiębiorców oraz obu grup jednocześnie.

Wzornictwo to nie tylko pomysł na nowy wygląd produktu. To także - a może przede wszystkim - ergonomia, funkcjonalność i zastosowanie nowych materiałów. Z tego powodu wzornictwo jest bardziej dyscypliną naukową niż sztuką i wymaga ścisłego współdziałania projektanta z technologami.

Wielu dużych przedsiębiorców, którzy sprzedają swoje wyroby za granicą, zna wartość dobrego wzoru przemysłowego czy użytkowego. Ich specjalnie nie trzeba przekonywać do korzyści płynących z wdrożeń produktów o przyciągającym designie. Wśród polskich, szczególnie małych firm dominuje jednak stereotyp, że projektant to dziwak i artysta. W dodatku bardzo kosztowny, lepiej się więc bez niego obejść.

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: nauka obszar innowacyjność raport moment praktyka wiedza produkt przedsiębiorca sektor ministerstwo działania przedsiębiorcy przedsiębiorców firma rok projekt polski program polska rynek gospodarka
Źródło: Portal Innowacji
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE