Kalendarz wydarzeń
Styczeń 2020
PnWtŚrCzPtSoNd
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Małe firmy nie zapłacą za delegacje


Wiadomości | Finanse 2008-03-27 17:38:05

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Pracodawcy zatrudniający mniej niż 10 osób nie będą musieli zwracać pracownikom kosztów podróży służbowej, nawet jeśli sami ich na nią wyślą.

Jeśli pracownik wykonuje zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, szef musi pokryć koszty jego podróży. Rząd chce jednak, aby zobowiązany był do tego tylko pracodawca, który zatrudnia więcej niż dziesięć osób. Mniejsze firmy oraz osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie będą musiały pokryć takich kosztów. Tak wynika z projektu nowelizacji kodeksu pracy przygotowanego przez resort gospodarki.

- Pracownik, który odmówi odbycia podróży służbowej, za którą nie zapłaci pracodawca, będzie musiał liczyć się z nałożeniem kary porządkowej lub nawet zwolnieniem z pracy - mówi Arkadiusz Sobczyk, radca prawny i właściciel Kancelarii Arkadiusz Sobczyk i Współpracownicy.

Zgodnie bowiem z art. 100 kodeksu pracy pracownik powinien stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy. Zdaniem ekspertów w takich przypadkach pracodawca będzie mógł rozwiązać stosunek pracy wyłącznie za wypowiedzeniem, a nie w trybie dyscyplinarnym. Pracownik może bowiem odmówić wykonania takiego polecenia, bo nie posiada wystarczających środków na pokrycie kosztów podróży służbowej z własnej kieszeni, a nie dlatego, że nie chce jej odbyć. Zwolnienie pracownika w trybie dyscyplinarnym za odmowę odbycia na własny koszt podróży służbowej byłoby dopuszczalne tylko wtedy, gdy umowa o pracę zobowiązuje go do poniesienia takich kosztów.

Eksperci podkreślają jednocześnie, że zmiana przygotowana przez rząd nie oznacza, że małe firmy  wogóle nie będą mogły wysyłać w podróż służbową pracowników. Uprawnienie takie wynika bowiem ze wspomnianego art. 100 kodeksu pracy, a nie 775, który przestanie obowiązywać pracodawców zatrudniających mniej niż 10 osób.

- Zmiana jest absurdalna. Pracownicy małych firm najmniej zarabiają, a ta zmiana spowoduje, że będą musieli ponosić dodatkowe, często niemałe koszty - mówi Arkadiusz Sobczyk.

Jego zdaniem przepisy te mogą okazać się niekonstytucyjne, gdyż w nieuzasadniony sposób będę wprowadzać różne traktowanie i obciążenie dodatkowymi obowiązkami pracowników małych i dużych przedsiębiorstw.

Pełna wersja wiadomości prawno-gospodarczych – czytaj na gazeta prawna.pl.
Gazeta Prawna

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: firma praca projekt pracownik działalności osoba umowa pracodawca przedsiębiorstw przypadek koszt gospodarka koszty nowelizacja kara ekspert resort
Źródło: Gazeta Prawna
Opracowano we współpracy z:
Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach
http://www.rig.katowice.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE