Kalendarz wydarzeń
Maj 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Gwarancja a możliwość wymiany towaru


Wiadomości | Sprzedaż 2008-02-01 14:34:55

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Coraz częściej zdarza się, że pracownicy sklepów zapewniają nas, że kartę gwarancyjną można podbić później, np. po sprawdzeniu w domu, czy zakupiony sprzęt działa i czy nie ma uszkodzeń...

Klienci są informowani, że po podbiciu karty gwarancyjnej reklamowany towar nie będzie podlegał wymianie, lecz trafi do serwisu celem naprawy. Wielu kupujących wolałoby jednak od razu otrzymać wypełniony dokument gwarancji aniżeli zaprzątać sobie głowę koniecznością powrotu do sklepu i pamiętania o zabraniu karty gwarancyjnej wraz z paragonem. Pytanie, czy żądając wystawienia karty gwarancyjnej zaraz po zakupie towaru konsument pozbawia się możliwości żądania wymiany wadliwego sprzętu na nowy?

Otóż nie. Jeśli na towar udzielono gwarancji, wcale nie trzeba z niej korzystać w przypadku, gdy rzecz okaże się wadliwa. W dalszym ciągu można sięgać po uprawnienia z tytułu tzw. niezgodności towaru z umową, w tym żądanie usunięcia stwierdzonej niezgodności poprzez wymianę towaru na nowy.

Wybór pomiędzy jednym a drugim pozostawiony jest tylko i wyłącznie konsumentowi. Klient powinien zdecydować w reklamacji, z jakiego rodzaju odpowiedzialności sprzedawcy korzysta - czy z umownej (gwarancyjnej), czy z ustawowej (ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej…, Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.).

Sprzedawca ma obowiązek uszanować wybór reklamującego i nie może zmuszać go do trybu przewidzianego w gwarancji, odsyłając nierzadko również do serwisu gwarancyjnego. Zresztą w karcie gwarancyjnej powinna być zawarta informacja, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.

Należy jednak pamiętać, że wybór pomiędzy gwarancją a niezgodnością towaru z umową istnieje w zasadzie do momentu, w którym klient nie zdecyduje, z której podstawy korzysta. Wybór dotyczy jednak konkretnej wady. Jeżeli np. po naprawie gwarancyjnej wyjdzie na jaw inna wada, wówczas nie ma przeszkód, aby żądać wymiany towaru na nowy u sprzedawcy.

Tagi: towar karta moment klient rzecz zakup możliwości warunek dokument ustawa pracownik informacja cel zasada przypadek należy
Źródło: Gazeta Podatkowa
Opracowano we współpracy z:
Izba Przemysłowo-Handlowa ROP
http://www.izbaph.rybnik.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE