Kalendarz wydarzeń
Sierpień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Do urzędu już bez laptopa


Wiadomości | Zarządzanie 2007-11-15 15:36:15

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej. W ostatecznym tekście rozporządzenia znalazły się rozwiązania proponowane w publikacji serwisu PIT.pl, należącego do grupy Bankier.pl.

Zgodnie z rozporządzeniem składający wniosek lub pełnomocnictwo albo dokonujący zgłoszenia zobowiązany jest dołączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej albo uwierzytelnioną kopię dowodu zapłaty, nie później niż w ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty. Dowód zapłaty może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej. Jest to jeden z pierwszych przypadków, kiedy organy podatkowe uznały konieczność doprecyzowania przepisów dotyczących bankowości elektronicznej, a konkretnie wydruków dokonywanych online przez klientów banków.

- Warto tu przypomnieć, że to właśnie PIT.pl wskazał na nieścisłość w projekcie tego rozporządzenia. Bardzo nas cieszy, że nasz zespół redakcyjny przyczynił się choć w niewielkiej mierze do ulepszenia prawa podatkowego – stwierdza Artur M. Brzeziński, autor artykułu i redaktor naczelny PIT.pl

Projekt z 16.07.2007 r.: „Dowód zapłaty stanowi również elektroniczne potwierdzenie zapłaty.”

Publikacja PIT.pl z 25.07.2007 r.: „W tym miejscu należy mieć nadzieję, że organy podatkowe będą akceptować wydruk elektronicznego potwierdzenia zapłaty, i że podatnik nie będzie przychodzić do urzędu z laptopem podłączonym do Internetu np. przez sieć komórkową. Potwierdzenia elektroniczne są bowiem dokumentami istniejącymi w formie elektronicznej. Przepis warto było sformułować inaczej, aby nie budził niepotrzebnie wątpliwości. Wyciągi z banków, czy potwierdzenia przelewów, dostępne online, są bowiem dokumentem w formie elektronicznej, doręczanym poprzez elektroniczną transmisję danych. Wydruk takiego potwierdzenia nie jest już elektronicznym potwierdzeniem zapłaty. Potwierdzenie elektroniczne można albo pokazać bezpośrednio w urzędzie (z komputera), albo dostarczyć je w formie utrwalonej - utrwalenie takiego dokumentu polega na jego zapisaniu na elektronicznym nośniku informacji w sposób zapewniający sprawdzenie jego integralności, możliwość weryfikacji podpisu elektronicznego lub danych identyfikujących oraz możliwość odczytania wszystkich informacji zawartych w tym dokumencie, aż do zakończenia okresu przechowywania dokumentu (§ 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 października 2004r. w sprawie sposobu tworzenia, utrwalania, przekazywania, przechowywania i zabezpieczania dokumentów związanych z czynnościami bankowymi, sporządzanych na elektronicznych nośnikach informacji). Zatem wydruk nie jest utrwalonym elektronicznym potwierdzeniem zapłaty, będzie nim jedynie dokument wyświetlony na ekranie komputera albo zapis elektroniczny, spełniający odpowiednie warunki, na nośniku danych. Zwykłego potwierdzenia np. z mBanku nie da się raczej zapisać w taki sposób.”

Rozporządzenie z 28.09.2007 r.: „Dowód zapłaty może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej.”

Dla podatnika nie ma znaczenia, czy wadliwy przepis został zmieniony w wyniku publikacji w PIT.pl, czy też w wyniku działań wewnętrznych Ministerstwa Finansów. Ważne, że urzędnicy wprowadzając zmiany do projektu ułatwili życie podatnikom. Nie trzeba będzie zabierać do urzędu laptopa pod pachą.

Tagi: klienci rozwiązania rozporządzenie opłaty wynik życie organ internet finanse dane ministerstwo przepisy warunek dokument projekt prawo informacja 2007 podatnik wniosek należy
Źródło: www.egospodarka.pl
Opracowano we współpracy z:
Fundusz Górnośląski SA
http://www.fgrn.com.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE