Kalendarz wydarzeń
Wrzesień 2018
PnWtŚrCzPtSoNd
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

VAT z faktury przesłanej faksem


Porady ekspertów | Księgowość 2007-11-09 09:08:00

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Kontrahent przesłał mi fakturę faksem. Do chwili obecnej nie otrzymałem pocztą oryginału faktury. Czy mam prawo do odliczenia VAT z tej faktury?

Nie. Podstawą do dokonania odliczenia podatku naliczonego generalnie są oryginały faktury VAT. Faktury przekazane za pomocą faksu, mimo że dokumentują faktycznie dokonane operacje gospodarcze, nie mogą stanowić podstawy do dokonania odliczenia VAT.

Z przepisu § 21 rozporządzenia Ministra Finansów m.in. w sprawie wystawiania faktur VAT wynika, że zarówno faktury, jak i faktury korygujące wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach. Przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Oryginał faktury powinien być oznaczony napisem „ORYGINAŁ”, a kopia napisem „KOPIA”.

Jeżeli oryginał faktury ulegnie zniszczeniu albo zaginie, wówczas sprzedawca na wniosek nabywcy wystawia duplikat dokumentu i oznacza go wyrazem „DUPLIKAT”. Duplikaty również wystawia się w dwóch egzemplarzach, z czego oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Ponadto zarówno oryginały jak i kopie faktur, faktur korygujących, a także duplikaty tych faktur, podatnik ma obowiązek przechowywać do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dokumenty te przechowuje się w oryginalnej postaci (§ 23 ust. 2 powołanego rozporządzenia).

Reasumując oznacza to, że faktura otrzymana za pośrednictwem faksu nie stanowi podstawy do odliczenia podatku naliczonego VAT z niej wynikającego.

Tagi: finanse dokument faktura podatek prawo vat podatnik termin wniosek
Opracowano we współpracy z:
Izba Przemysłowo-Handlowa ROP
http://www.izbaph.rybnik.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE