Kalendarz wydarzeń
Wrzesień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Wizerunek, marka, reputacja – czyli jak nie zginąć na rynku


Porady ekspertów | Sprzedaż 2007-11-05 10:42:58

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

W prowadzeniu biznesu chodzi o wyróżnienie się, wyróżnienie się i jeszcze raz wyróżnienie się -powiedział kiedyś R. Goizneta, prezes Coca-Coli.

Każde przedsiębiorstwo, które ma ambicje na zajęcie stabilnej pozycji na wciąż zmieniającym się rynku, musi znaleźć na siebie pomysł i konsekwentnie go realizować. Nie trzeba być dużą i bogatą firmą, wystarczy znać i stosować kilka zasad, które pozwolą być zapamiętanym przez klientów. Przygotowaliśmy swego rodzaju przewodnik dla przedsiębiorców zawierający podstawowe informacje przydatne w działaniach mających na celu zaistnienie w świadomości klientów.

Bądź markowy – buduj swoją tożsamość
Anonimowość to dla firmy wróg numer jeden. Możesz mieć najlepszy produkt na rynku, przemiłą obsługę i wielkie plany na rozwój, ale jeżeli klienci nie kojarzą Twojego produktu z Twoją firmą, to wszystkie plany spalą na panewce. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na stworzenie jednolitej koncepcji firmy – w ten sposób zaczyna się budowanie tożsamości firmy w świadomości klientów.

Zacznij od odpowiedzi na pytania:
● Czym Twoja firma odróżnia się od innych firm z branży?
● Jakie są jej przewagi konkurencyjne – co ma Twoja firma, czego nie mają konkurenci? - może jest to doświadczenie, unikalna technologia, może zatrudniasz ludzi tylko z odpowiednim wykształceniem, zdobyłeś wyjątkowe nagrody, posiadasz certyfikaty itp.

Znajdź 3-4 takie elementy i przygotuj kilkuzdaniowy opis firmy – to będzie tożsamość Twojej firmy. Swoiste DNA, którego nie można „podrobić”. Pamiętaj, tak jak nie ma dwóch takich samych ludzi, tak nie ma dwóch takich samych firm – wygrywa ten, kto lepiej zaprezentuje swoje rzeczywiste atuty. Podstawowa zasada brzmi: „przekazuję tylko te informacje/fakty, które potrafię udokumentować/udowodnić” - nie ma nic gorszego niż rozczarowanie klienta, który zweryfikuje opis Twojej firmy w praktyce.

Kolejny krok to przygotowanie lub adaptacja graficznego obrazu firmy w otoczeniu, czyli logotypu. Zadbaj o to by pasował do opisu (tożsamości) Twojej firmy – ludzki umysł funkcjonuje tak, że najpierw reaguje na znaki graficzne, a dopiero potem poszukuje dla nich opisu słownego (właśnie dlatego popularny system Windows jest oparty na ikonach (znakach graficznych), dzięki temu szybciej możesz obsługiwać komputer, po prostu klikasz w znak, który wywołuje określoną czynność – pomyśl co by się działo na ekranie, gdyby każdą ikonę zamienić na opis słowny ...). Ważne jest wszystko – kształt, kolor, wielkość, użyta czcionka – niebieski to kolor zimny, „biznesowy”, zielony to nadzieja i „przyjazność”, czerwony to kolor agresywny, wskazujący na „dynamikę” i rozwój. Kąty proste (np. kształt kwadratu) kojarzą się z inżynierią, techniką, owale i koła to „miękkie” podejście.

Dobrze przemyślany i przygotowany znak graficzny to inwestycja na lata. Im dłużej będziesz go używać, tym mocniej zwiąże się z Twoją firmą – znakomity przykład to znak graficzny firmy Nike, tzw. Swosh – kojarzony na całym świecie tylko z jedną marką.

Informacja jako źródło wiedzy o firmie
Skończyły się czasy, kiedy to klienci zabiegali o uwagę firmy. Teraz to firma musi zabiegać, bardzo intensywnie, o klientów. Konsument zaufa tylko tej firmie, którą zna. Dlatego też właściciel powinien dołożyć wszelkich starań, aby dostarczyć wiedzę na temat działalności swojej firmy wykorzystując wachlarz działań komunikacyjnych - może to robić za pomocą działań public relations, reklamy lub promocji.

Public Relations to nie tylko kontakty z mediami, to również długofalowe tworzenie wizerunku firmy, to komunikacja z otoczeniem – klientami i pracownikami, to tworzenie relacji relacji w biznesie. Działanie te nie wymagają ogromnych nakładów finansowych, a jednocześnie mogą przełożyć się na wzrost liczby potencjalnych klientów.

Efektywna inwestycja w reklamę wymaga przygotowania odpowiedniego planu – tzw. mediaplan. Nie chodzi bowiem o to, by pojawić się w jakichkolwiek mediach, chodzi o to, by pojawić się w mediach, którymi są zainteresowani nasi potencjalni klienci. Jeżeli specjalizujemy się w konkretnej dziedzinie, to skuteczniejszą reklamą będzie pokazanie się w prasie branżowej niż ogólnopolskiej.

Trzecim narzędziem, który wykorzystują firmy aby „dać znać klientom o swoich produktach” jest promocja – tutaj trzeba znaleźć ciekawy, „chwytliwy” pomysł. Można zaproponować klientom rabaty i obniżki promocyjne, a można również konkursy. Powszechne stały się także gadżety firmowe. W tym aspekcie nie ma żadnych ograniczeń – jedynie wyobraźnia. Im bardziej oryginalnie i ciekawie, tym lepiej. Ale pamiętaj, im więcej skojarzeń z tożsamością firmy, tym lepszy efekt i wpływ na budowanie długofalowych relacji z firmą lub produktem.

Media – przyjaciel czy wróg?

Wiele firm boi się mediów, wyobrażając sobie, że ich zainteresowanie musi oznaczać kłopoty. To nieprawda. Umiejętne wykorzystanie tego zainteresowania może okazać się inwestycją w przyszłość. Warto budować relacje z dziennikarzami. Wykorzystaj to tego regularny mailing lub krótkie informacje wysyłane chociażby faksem – niech dziennikarze wiedzą co dzieje się w Twojej firmie. Jeżeli masz do powiedzenia coś naprawdę ważnego, nie bój się zwołać konferencji prasowej. Wizerunek wykreowany przez media, nieraz przekłada się na wizerunek posiadany na rynku. Pamiętaj, jesteś anonimowy, nie ma cię na rynku.

Najważniejsze – w żadnym przypadku nie wysyłaj do mediów ofert handlowych, informacji o promocjach lub reklam – zostaniesz uznany za „szkodnika”, który niepotrzebnie zajmuje czas redakcji. Dziennikarze potrzebują ciekawych informacji, a nie „taniej” reklamy.

Przyjemne z pożytecznym – imprezy specjalne
Firma obchodzi jubileusz istnienia? Wprowadzasz nową technologię do swojej firmy lub wprowadzasz nowości w ofercie? To świetna okazja na spotkanie z ludźmi z branży i potencjalnie zainteresowanych klientów. To również kolejny sposób na pokazanie się w mediach w pozytywnym świetle – zaproś dziennikarzy na wydarzenie, może dzięki temu odkryją w Tobie eksperta „z branży”? Nie bój się otworzyć na otoczenie, sam wychodź do niego, pokazując swoje sukcesy.

Nie ma cię w Internecie, nie istniejesz
Należy pamiętać, ze firmowa strona www określa wizerunek Twojej firmy. W powszechnym mniemaniu firma z własną stroną internetową jest postrzegana jako nowoczesna i profesjonalna. Odwiedzający ją po raz pierwszy nie ma pojęcia czy trafił na dużą firmę handlową, czy też rodzinny zakład produkcyjny, dlatego postaraj się, aby zachęcała ona potencjalnego klienta do zapoznania się z ofertą firmy, a nie irytowała i odstraszała. Niedopuszczalnymi błędami są „aktualności” sprzed roku oraz informacja „dział w przygotowaniu” wisząca przez kilka miesięcy.
Najprostsza strona internetowa powinna zawierać informacje na temat firmy i jej oferty, mówić o wydarzeniach bieżących oraz ułatwić kontakt poprzez podanie odpowiednich danych. Warto również zainwestować w newsletter, dzięki któremu co jakiś czas będziesz przypominał o sobie klientom.

Pracownicy żywą wizytówką firmy
Pamiętaj, że nawet najlepiej przeprowadzona kampania reklamowa nie pomoże, jeżeli Twój pracownik będzie miał nikłe pojęcie o swojej firmie lub co gorsza złe zdanie o niej. Zgodnie z zasadą „PR zaczyna się w domu” warto zainwestować w dobrą komunikację między kadrą zarządzającą a pracownikami. Podstawą może być strona internetowa, ale warto też zainwestować w gazetkę firmową lub tablicę informacyjną, gdzie będą umieszczane wszelkie informacje o tym, co się aktualnie w firmie dzieje.

Więcej na temat skutecznego budowania wizerunku, obrony reputacji firmy i tworzenia silnych marek dowiesz się na szkoleniu prowadzonym w ramach projektu „Nowe metody na Nowe czasy”:
Firma w świadomości klientów: www.nowemetodygarr.pl

*****
Autor:

Marcin Tutaj - Dyrektor Zarządzający
Prime Communications
www.primecom.eu

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: kontakt klienci metoda promocja ekspert plan działanie praktyka oferta wiedza klient produkt internet dane rozwój technologia konferencja wzrost inwestycja przedsiębiorców firma rok projekt pracownik informacja działalności cel zasada rynek przypadek należy system
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego SA
http://garr.pl
Marek
2007-11-17 00:28:45W teorii wszystko jest oczywiste a w praktyce trzeba dać łapówkę żeby wygrać przetarg. Korupcja to jest nasz wróg.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE