Kalendarz wydarzeń
Kwiecień 2020
PnWtŚrCzPtSoNd
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Nieuczciwym przedsiębiorcom grozi fala roszczeń konsumentów


Wiadomości | Zarządzanie 2007-09-25 09:03:00

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Wszystko wskazuje na to, że pod koniec roku wejdą w życie przepisy dające konsumentom oręż do walki z nieuczciwymi przedsiębiorcami. Zawierają one tzw. czarną listę praktyk, które w każdych okolicznościach uznawane będą za nieuczciwe, a tym samym zakazane będzie ich stosowanie.

Chodzi o oczekiwaną przez wielu ustawę z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu praktykom rynkowym, która zacznie obowiązywać po 3 miesiącach od jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Ustawa zakazuje przedsiębiorcom stosowania praktyk, które są sprzeczne z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształcają lub mogą zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu. W szczególności dotyczy to praktyk rynkowych wprowadzających konsumentów w błąd, czy tzw. agresywnych praktyk rynkowych. W przypadku tych pierwszych wystarczy wspomnieć o dość nagminnych promocjach towarów z „gratisem”, za który jednak konsument faktycznie płaci przynajmniej w części. Dotychczas tego rodzaju działania zazwyczaj uchodziły przedsiębiorcom na sucho. Po wejściu w życie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym może za to grozić fala bezpośrednich roszczeń ze strony oszukanych klientów.

Co istotne, indywidualni konsumenci wyposażeni zostaną w środki ochrony swoich praw czy interesów. Nie trzeba będzie liczyć na interwencję Prezesa UOKiK, który to organ i tak mógł działać tylko w ochronie zbiorowych interesów konsumentów. W razie bowiem dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej konsument, którego interes został zagrożony lub naruszony, będzie mógł żądać m.in. zaniechania tej praktyki, złożenia przeprosin, zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny, czy również naprawienia szkody, w szczególności zwrotu kosztów związanych z nabyciem produktu.

Za stosowanie agresywnej praktyki rynkowej przedsiębiorcom grozić będą także kary grzywny jak za wykroczenia.

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: klienci promocja kara praktyka życie organ produkt ochrona zwrot działania koszty rok prawo ustawa 2007 umowa cel przypadek
Źródło: Gazeta Podatkowa
Opracowano we współpracy z:
Izba Przemysłowo-Handlowa ROP
http://www.izbaph.rybnik.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE