Kalendarz wydarzeń
Sierpień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Czy konsumpcja to zawsze reprezentacja firmy?


Porady ekspertów | Prawo 2007-07-31 11:14:04

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Niektóre wydatki konsumpcyjne nadal można wrzucać w koszty firmy. Coraz częściej organy podatkowe zgadzają się na zaliczenie do kosztów wydatków na usługi gastronomiczne. Najnowsze przykłady to poczęstunek w trakcie gali transmitowanej przez telewizję oraz na kongresie farmaceutycznym. Nie jest to reprezentacja, można więc wrzucić wydatki w koszty -potwierdziła Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacjach z 12 czerwca br. (1401/BP-II/4210-20/07/JM) oraz z 15 czerwca br. (1401/BP-II/4210-30/07/JM)

Jakie usługi wypadły z kosztów?

Przypomnijmy, że od 1 stycznia br. nie odliczamy już "kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych". Przedsiębiorcom zabrano więc niewielki limit (0,25 proc. przychodów), w ramach którego od czasu do czasu przekąsili coś na konto firmy. Nie oznacza to jednak, że każda faktura gastronomiczna nie jest automatycznie kosztem firmy. Nie odliczymy wydatków konsumpcyjnych, które wiążą się z tworzeniem dobrego wizerunku firmy, okazałością i wytwornością. Inaczej będzie, gdy degustacja nie ma nic wspólnego z reprezentacją.

Czy poczęstunek to część imprezy?

Tak było podczas gali, na której wybierano najlepszych sportowców. Laureaci i zaproszeni goście siedzieli przy zastawionych stołach. Obsługiwała ich firma kateringowa wynajęta przez organizatora. Wszystko pokazywane było w telewizji. Zdaniem organizatora wydatki na konsumpcję to element kosztów związanych z przygotowaniem całej gali, a nie świadczenie reprezentacyjne. Tak też uważa warszawska Izba Skarbowa w interpretacji z 12 czerwca br. Wydatki organizatora imprezy to nie reprezentacja, gdyż "nie mają na celu wywołania najlepszego wrażenia spółki oraz nie są związane z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji kontrahentów, uczestnictwem podatnika w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów oraz nie mają na względzie okazałości i wytworności". Tak więc zakup usługi kateringowej "jako koszt realizowanego programu pozostaje w ścisłym związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą".

Czy sponsorowane przyjęcie może być reklamą?

Inwestycje gastronomiczne rozliczy też w kosztach spółka organizująca kongres farmaceutyczny. Częstowano tam smakołykami lekarzy, ale wszystko odbywało się zgodnie z przepisami prawa farmaceutycznego. Mówią one, że reklamą produktu leczniczego jest m.in. sponsorowanie spotkań promocyjnych, konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla osób upoważnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze.

Skoro poczęstunek dla lekarzy mieści się w pojęciu "reklamy produktów leczniczych", wydatki można w całości zaliczyć do kosztów -argumentowała spółka. Izba Skarbowa w Warszawie nie ma nic przeciwko temu. Jak czytamy w interpretacji z 15 czerwca br.: "organizowanie i finansowanie spotkań promocyjnych, podczas których przejawy gościnności nie wykraczają poza główny cel tego spotkania - spełniają warunki reklamy przewidziane przepisami prawa farmaceutycznego". Nie są to wydatki na reprezentację, mogą więc być kosztem podatkowym spółki.

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: limit uczestnictwo interpretacja zakup organ produkt wydatek przychody warunek konferencja spółki usługi faktura koszty inwestycja firma prawo program cel podatnik koszt
Opracowano we współpracy z:
Izba Przemysłowo-Handlowa ROP
http://www.izbaph.rybnik.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE