Kalendarz wydarzeń
Czerwiec 2018
PnWtŚrCzPtSoNd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Euroterminal w Sławkowie – koniec wizji, początek realizacji


Wydarzenia | Przetargi 2007-07-13 10:09:12

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Wmurowano kamień węgielny pod budowę Międzynarodowego Centrum Logistycznego „Euroterminal” w Sławkowie”

W uroczystości udział wzięli m.in. Marszałek Janusz Moszyński, Minister Transportu Jerzy Polaczek, Wicewojewoda Wiesław Maśka, Zarząd Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa oraz przedstawiciele samorządów lokalnych i środowisk gospodarczych.

Międzynarodowe Centrum Logistyczne Euroterminal w Sławkowie leży na przecięciu korytarzy transportowych łączących Daleki Wschód z Zachodem oraz Północną i Południową Europę. O strategicznym znaczeniu Terminalu decyduje jego położenie. Tutaj dociera bowiem kolej szerokotorowa, co umożliwia połączenie z Magistralą Transsyberyjską oraz tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem, który biegnie z Chin przez Kazachstan, Rosję, Ukrainę do Polski. Wykorzystanie tych połączeń kolejowych jest bardzo korzystne. Według szacunków czas transportu ładunków z Dalekiego Wschodu do Europy Zachodniej w porównaniu transportu morskiego jest krótszy o połowę. Dostawa na szynach może dotrzeć do odbiorcy w 16 dni podczas gdy na statku trwa około miesiąc.

Na obszarze terminalu obejmującym 142 ha od lat siedemdziesiątych funkcjonowała baza przeładunkowa dla towarów masowych, głównie transportu rud ze wschodu dla polskiego przemysłu hutniczego. W 2004 roku część Terminalu o powierzchni 40 ha włączono do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, stwarzającej preferencyjne warunki rozwoju dla inwestorów.
Obecnie terminal może obsłużyć ok. 35 tys. kontenerów oraz milion ton towarów masowych.

Koszt budowy MCL szacowany jest na ok. 61,5 mln zł. W tej kwocie ok. 11 mln zł pochodzić będzie z budżetu skarbu państwa, drugie tyle z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego a pozostała kwota z Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa.
O większej atrakcyjności inwestycji zadecyduje nie tylko jego infrastruktura, ale także zaangażowanie samorządów. W ramach Kontraktu dla Województwa Śląskiego na lata 2005- 2006 władze Sławkowa i powiatu będzińskiego z myślą o rozwoju terminalu zbudowały ok. 3 km sieci wodociągowej, oczyszczalnię ścieków, przebudowały oraz zmodernizowały drogi powiatowe aby ułatwić ruch transportowy.
Widać także zainteresowanie współpracą ze strony firm logistycznych. CZH podpisała już szereg wielostronnych umów z firmami ze Szwajcarii, Ukrainy oraz Chin.

www.silesia-region.pl

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: Śląsk obszar umowy transport przedstawiciel 2005 województwo centrum 2004 2006 warunek kwota inwestycja firma rok polski fundusz polska koszt europejski
Opracowano we współpracy z:
Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw
http://gapp.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE