Kalendarz wydarzeń
Listopad 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Partnerzy

GARR SA
GAPP SA
FGRN SA

Załoga – fundament SZJ


Porady ekspertów | Prawo 2007-06-18 16:16:33

Artykuł archiwalny
Ten artykuł jest starszy niż 12 miesięcy.

Wdrożenie w zakładzie pracy systemu zarządzania jakością bez aktywnego współdziałania załogi jest szalenie trudne – w końcu to właśnie oni będą wykonywali najważniejsze, podstawowe działania związane z zapewnieniem jakości.

Przekonanie szefa czy zarządu do potrzeby wdrożenia systemu zarządzania jakością (SZJ) zgodnego z ISO 9001:2000 potrafi być trudnym zadaniem, ale tak naprawdę, to dopiero początek. Żeby wdrożenie odniosło sukces, a system działał tak, jak powinien, trzeba jeszcze przekonać do tego projektu załogę.

Kluczowym czynnikiem będzie umiejętne przedstawienie konsekwencji wprowadzenia systemu dla szeregowych pracowników, a żeby móc to zrobić, należy najpierw samodzielnie zanalizować problem.

Na początek, analizujemy spodziewane zmiany w rozbiciu na korzyści i straty z punktu widzenia pracowników. Tu posłużymy się przykładem zagadnienia „podział pracy”.

Skutkiem pozytywnym będzie pewność związana z jasno określonymi zadaniami stawianymi w pracy. Każdy pracownik wie, co ma robić, zna opis stanowiska i zadania na danym stanowisku, myśli w kategoriach procesu, wie, jaka jest jego rola w procesie i jaki ma wpływ na wyniki organizacji.

Skutkiem negatywnym będzie z pewnością dodatkowa praca do wykonania, w postaci przygotowywania dokumentacji SZJ.

Kiedy mamy już jasno przedstawione plusy i minusy, możemy zastanowić się nad możliwościami minimalizacji skutków negatywnych. Tu wkraczamy na pole umiejętności zarządzania personelem. Poniżej wymieniamy klika pewnych sposobów na obniżenie wpływu negatywnych skutków wprowadzenia systemu na odczucia pracowników:
 

• Przydzielaj zadania sprawiedliwie, biorąc pod uwagę kompetencje pracowników.

• Nie obarczaj tych, którzy umieją najwięcej, pracą ponad siły, podczas gdy inni nie mają zleconych dodatkowych zadań.

• Postaraj się wykorzystać indywidualne preferencje pracowników: np. pozwól „komputerowcom” mapować procesy, a badanie satysfakcji klienta zleć tym, którzy lubią pracę z ludźmi.

• Przedstaw kolejno korzyści i wady dla wszystkich czynników dotyczących wdrożenia systemu zarządzania jakością.

• Przekaż pracownikom informację o decyzji wdrożenia SZJ.

• Przedstaw korzyści, które przyniesie firmie i pracownikom wdrożenie systemu.

• Nie zapomnij podkreślić zaangażowania kierownictwa, niech załoga wie, że nie jest sama.

• Wyjaśnij załodze nowe pojęcia, które będą pomocne przy wdrażaniu, takie jak: jakość, proces, zarządzanie procesowe, cele jakości i wskaźniki pomiaru procesu. Dzięki temu pracownicy będą lepiej rozumieli Twoje oczekiwania.

• Uświadom załodze wielkie znaczenie ich pracy w procesie oraz ich rolę w osiąganiu celów firmy.

• Zapoznaj ich z misją i polityką organizacji.

• Odwołaj się do identyfikacji z firmą i podkreśl znaczenie zaangażowania we wdrażaniu systemu.

• Wykorzystaj wszystkie środki komunikacji, stwórz możliwość obustronnego porozumienia, aby dialog z pracownikami był skuteczny i efektywny.

 

Dopiero po zbudowaniu solidnej podstawy, jaką jest zaangażowanie i współpraca ze strony załogi będzie można myśleć o wdrażaniu SZJ – co więcej, będzie można mieć pewność, że wdrożenie to ma wszelkie szanse, by zakończyć się sukcesem.

 

(www.isowpraktyce.pl)

Masz pytanie dotyczące uzyskania dotacji z UE? Zadaj pytanie na forum naszym specjalistom.
Tagi: umiejętności problem klient wynik decyzja stanowisko organizacja działania firma praca projekt pracownik cel należy system
Opracowano we współpracy z:
Fundusz Górnośląski SA
http://www.fgrn.com.pl
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Logo PO KL Logo UE